Περιγραφή βασικού θεωρητικού πλαισίου υποστήριξης του προγράμματος:
Για τα Ανθρώπινα Δικαιώματα, γενική παραδοχή ως αξίωμα αποτελεί το δεδομένο πως απορρέουν από το Φυσικό Δίκαιο και την Ανθρώπινη Φύση. Η Ευρωπαϊκή Ένωσης (ΕΕ), εγκαθιδρύοντας μία διαρκώς στενότερη σχέση μεταξύ των λαών και των πολιτών της, αποφάσισε να ορίσει ένα ειρηνικό μέλλον θεμελιωμένο σε κοινές αξίες και στη βάση αυτή δημιούργησε τον Χάρτη των Θεμελιωδών Δικαιωμάτων της ΕΕ (Επίσημη Εφημερίδα της Ευρωπαϊκής Ένωσης, 2012), που ολοκληρώνεται με 54 άρθρα και όπου συγκεκριμένα το 14ο άρθρο αναφέρεται στην εκπαίδευση.
Ειδικότερα η σχέση ανάμεσα στα Ανθρώπινα Δικαιώματα (ΑΔ), και την εκπαίδευση θα μπορούσε να χαρακτηριστεί πολυδιάστατη διότι μέσω αυτής, η οποία και θεωρείται ως βασικό Ανθρώπινο Δικαίωμα, μπορούν να προαχθούν και άλλα ΑΔ (Smith, 2005). Για την κοινωνία της μάθησης και ειδικότερα της εκπαίδευσης σε όλες της τις μορφές, κυρίως στην τυπική, σημαίνοντα ρόλο καλείται να διαδραματίσει η μεθοδική και στοχευόμενη καλλιέργεια γνωστικών, μεταγνωστικών δεξιοτήτων για να επιτρέψει σε κάθε εκπαιδευόμενο να καταστεί ανεξάρτητα σκεπτόμενος και ενεργός πολίτης του 21ου αιώνα (Beetham & Sharpe, 2007 · Binkley et al., 2012), (Partnership for 21st Century Skills, 2009). Υποστηρίζεται πως η εκπαίδευση για τα Ανθρώπινα Δικαιώματα (ΑΔ) απεγκλωβίζει τους/τις μαθητές/τριες από ταυτίσεις με τοπικές ή εθνικές ταυτότητες και τους/τις ενθαρρύνει να αντιληφθούν σφαιρικά τον ρόλο τους ως παγκόσμιων πολιτών, δίνοντας έμφαση στο «ανήκειν» της ανθρωπότητας. Λόγος, για τον οποίο οι Osler και Starkey (2005: σελ. 14), θεωρούν ότι οι πολιτικά εγγράμματοι πολίτες πρέπει να έχουν γνώση και κατανόηση των ανθρωπίνων δικαιωμάτων.
Οι παραπάνω αναφερόμενες συνθήκες πρέπει να διασφαλίζονται και να ενισχύονται δια βίου προκειμένου οι «παγκόσμιοι πολίτες» να μπορούν να ανταπεξέλθουν σε ικανό βαθμό στην πολυπλοκότητα και την αβεβαιότητα ενός νέου σύγχρονου κόσμου. Σήμερα στην εκπαίδευση σύμφωνα με τους (Πετροπούλου Ο., Κασιμάτη Α. & Ρετάλης Σ., 2015), οι δεξιότητες του 21ου αιώνα για να καλλιεργηθούν απαιτούν σύγχρονα περιβάλλοντα μάθησης που θα εδράζονται σε καινοτόμες παιδαγωγικές προσεγγίσεις όπως η συνεργατική και η διερευνητική μάθηση, η επίλυση προβλημάτων κ.α. και θα προωθούν: α) τη συνοικοδόμηση της γνώσης των εκπαιδευομένων μέσω της γόνιμης συνεργασίας και επικοινωνίας, β) την αλληλεπίδραση και τη συνεργασία, γ) την ανάπτυξη της κριτικής και δημιουργικής σκέψης, δ) την καλλιέργεια της μετάγνωσης, ε) τη διαθεματική, τη διεπιστημονική και τη βιωματική προσέγγιση της γνώσης, και στ) την αξιοποίηση των ψηφιακών τεχνολογιών ως εργαλείο εμπλουτισμού της μαθησιακής διαδικασίας.
Προσβασιμότητα:
Οι δραστηριότητες είναι κατάλληλα διαμορφωμένες και διαφοροποιημένες ώστε να μπορεί να ενεργοποιηθεί και συμμετάσχει το σύνολο του μαθητικού κοινού. Σε ορισμένες περιπτώσεις, ο/η εκπαιδευτικός δύναται να προβεί σε τροποποιήσεις και προσαρμογές αναλόγως του δυναμικού της ολομέλειας. Οι δράσεις δεν προάγουν ανταγωνισμό, συγκρούσεις ή περιθωριοποίηση και παρέχουν ευκαιρίες για την ανάπτυξη διαπροσωπικών σχέσεων και συνεργασία. Ακόμη, η πρόταση συμπεριλαμβάνει την πιθανή υλοποίησή του εν λόγω Εργαστηρίου Δεξιοτήτων σε συνθήκες εξ αποστάσεως εκπαίδευσης. Κατά την περίπτωση εφαρμογής εξ αποστάσεως εκπαίδευσης με διάρκεια, προτείνεται η προσαρμογή του Εργαστηρίου στην ενδεδειγμένη μεθοδολογία βιωματικής εκπαίδευσης Kolb με τους τέσσερις (4) αέναους κύκλους για τις περισσότερες παραπάνω σχεδιασμένες Δράσεις. Ακόμη μπορεί να εφαρμοστεί μεθοδολογία «αντεστραμμένης τάξης» σε πλείστες δραστηριότητες και θέματα. Η χρήση των εφαρμογών ΤΠΕ είναι ελεύθερη, ήπια και προσαρμοσμένη στις ηλικίες ενδιαφέροντος και προάγει τον πληροφορικό εγγραμματισμό των μαθητών/τριών.