Περιγραφή βασικού θεωρητικού πλαισίου υποστήριξης του προγράμματος:
Κύριος σκοπός του προγράμματος με τίτλο «Τα δικαιώματα του παιδιού» είναι μια πρώτη επαφή και γνωριμία των μικρών μαθητών/τριών της Α΄ και Β΄ τάξης του Δημοτικού Σχολείου, με το περιεχόμενο κειμένων που αφορούν στην προώθηση και προστασία των ανθρώπινων δικαιωμάτων. Η κατανόηση της σημασίας των δικαιωμάτων, η αναγνώριση της ύπαρξης τους στη ζωή των ίδιων και η εφαρμογή τους σε προσωπικό και κοινωνικό επίπεδο αποτελεί το βασικό στόχο της εκμάθησης των δικαιωμάτων σε αντίστοιχα προγράμματα (Compasito, 2012:12). Όπως ήδη έχει καταγραφεί (Gollob, Weidinger, 2008:128) η διάκριση ανάμεσα στις ανάγκες και τις επιθυμίες, ο σεβασμός της διαφορετικής ταξινόμησης ορισμένων δικαιωμάτων έναντι άλλων και η ταυτόχρονη αποδοχή της οικουμενικότητας των δικαιωμάτων οικοδομείται με το ξεκίνημα της τυπικής εκπαίδευσης (Compasito, 2012:31) που βασίζεται στις προϋπάρχουσες γνώσεις των μαθητών/τριών γύρω από τον κόσμο. Το πρόγραμμα «Τα δικαιώματα του παιδιού» εντάσσεται στην ενότητα των Εργαστηρίων Δεξιοτήτων με τίτλο «Ενδιαφέρομαι & Ενεργώ-Κοινωνική Συναίσθηση & Ευθύνη». Η μάθηση βασίζεται στη διερεύνηση και την ανακάλυψη, τις συνεργατικές διαδικασίες μάθησης και τις βιωματικές δράσεις. Οι παραπάνω αρχές, όπως επισημαίνονται σε έκδοση του Συμβουλίου της Ευρώπης (Gollob, Krapf, Olafsdottir & Weidinger, 2010:24), συνάδουν με την εκπαίδευση για τη δημοκρατική ιδιότητα του πολίτη και τα ανθρώπινα δικαιώματα. Με την προοπτική της βαθμιαίας οικοδόμησης της έννοιας των δικαιωμάτων, αξιοποιήθηκαν ο καταιγισμός ιδεών, οι ερωτήσεις ανοικτού τύπου, η συζήτηση, η μελέτη περίπτωσης, η ζωγραφική, το κολλάζ, η χρήση τεχνολογίας, οι τεχνικές εκπαιδευτικού δράματος και τα μοτίβα έντεχνου συλλογισμού.
Προσβασιμότητα:
Σύμφωνα με το επισυναπτόμενο κείμενο, το πρόγραμμα που αφορά τα δικαιώματα των παιδιών λαμβάνει υπόψη τη διαφορετικότητα και την ένταξη των μαθητών/τριών, προσπαθώντας να καλλιεργήσει τις κοινωνικές τους δεξιότητες, την ενσυναίσθηση και την υπευθυνότητα. Το πρόγραμμα ενθαρρύνει την αναγνώριση και αποδοχή της διαφορετικότητας, προάγοντας ένα ομαδικό πνεύμα συνεργασίας και επικοινωνίας. Η οργάνωση δραστηριοτήτων σε ομάδες, η δημιουργία κλίματος εμπιστοσύνης και η διασφάλιση ότι όλοι οι μαθητές/τριες συνεισφέρουν σύμφωνα με τις ικανότητές τους υπογραμμίζει τη συμπεριληπτική φύση του προγράμματος. Επιπλέον, προτείνονται μεθοδολογικές προσεγγίσεις όπως η χρήση διαλόγων και βιωματικών παιχνιδιών που ενισχύουν τη συμμετοχή όλων των παιδιών, ανεξάρτητα από τις δεξιότητές τους. Τέλος, προτείνεται, στο πλαίσιο των δυνατοτήτων του/της εκπαιδευτικού, η προσαρμογή των δραστηριοτήτων για μαθητές με ειδικές ανάγκες, καθώς και η χρήση πολυαισθητηριακών υλικών για την υποστήριξη διαφορετικών τρόπων μάθησης.
Δυνατότητα επέκτασης:
Η υποθεματική αφορά τα ανθρώπινα δικαιώματα, ωστόσο συνδέεται και με τη διαμεσολάβηση. Κάποιες δεξιότητες όπως της κοινωνικής ευαισθησίας , της υπευθυνότητας και της πολιτειότητας είναι κοινές και στις δύο υποθεματικές. Επιπλέον, στα τελευταία εργαστήρια οι μαθητές/τριες αναλαμβάνουν δράση έστω και υποθετικά και προτείνουν λύσεις. Με άλλα λόγια το πρόγραμμα θα μπορούσε να επεκταθεί και στη Β’ Δημοτικού. Όσον αφορά την επέκταση μέσω εκδηλώσεων διάχυσης με στόχο τη μεγαλύτερη ευαισθητοποίηση των μαθητών/τριών και της ευρύτερης σχολικής κοινότητας σχετικά με τα δικαιώματα των παιδιών προτείνεται η δημιουργία αφισών και συννεφόλεξων από τους μαθητές/τριες, οι οποίες μπορούν να αναρτηθούν στους χώρους του σχολείου ή στην ιστοσελίδα του, προωθώντας έτσι τη δράση και τα μηνύματά της. Επιπλέον, τα μηνύματα των μαθητών/τριών από τις δραστηριότητες μπορούν να αποθηκευτούν και να κοινοποιηθούν στους φορείς της εκπαιδευτικής κοινότητας. Περαιτέρω δραστηριότητες θα μπορούσαν να αφορούν τη σύνδεση του προγράμματος με τοπικές ή διεθνείς οργανώσεις που προάγουν τα δικαιώματα των παιδιών, καθώς και την οργάνωση δημόσιων εκδηλώσεων, όπως παρουσιάσεις ή θεατρικές παραστάσεις, που να δίνουν τη δυνατότητα στους/στις μαθητές/τριες να παρουσιάσουν όσα έμαθαν σε ένα ευρύτερο κοινό.