Τα δικαιώματα του παιδιού

Συνοπτική Περιγραφή

Βασικός σκοπός του συγκεκριμένου προγράμματος είναι μέσα από την επαφή και γνωριμία με το περιεχόμενο κειμένων που αφορούν την προώθηση και προστασία των ανθρώπινων δικαιωμάτων  οι μαθητές/τριες της Α’ Δημοτικού να αναπτύξουν δεξιότητες Μάθησης, Κοινωνικής Ζωής και Ενσυναίσθησης, δεξιότητες του Νου και ψηφιακές δεξιότητες. Ο/Η εκπαιδευτικός επιλέγει βιωματικές δραστηριότητες, στις οποίες οι μαθητές/τριες συμμετέχουν ενεργά και το «λάθος» αντιμετωπίζεται ως μία ευκαιρία διερεύνησης και κατανόησης της οπτικής του “άλλου”. Η ύπαρξη βιντεοπροβολέα ή διαδραστικού πίνακα και υπολογιστών κρίνεται απαραίτητη. Σε κάθε εργαστήριο υπάρχει σαφής οριοθέτηση έναρξης (σύνδεση με τα προηγούμενα) και λήξης (αναστοχασμός). Αρχικά, ο/η εκπαιδευτικός θέτει κάποιο ερώτημα ή παρουσιάζει μία προβληματική κατάσταση, όπου οι μαθητές/τριες καλούνται να διερευνήσουν. Στη συνέχεια επεξεργάζονται πληροφορίες με χρήση οπτικού υλικού και μικρών, κατάλληλα προσαρμοσμένων, κειμένων και ακολουθεί συζήτηση. Η καθοδήγηση του/της εκπαιδευτικού με χρήση οπτικοακουστικού υλικού, παραδειγμάτων και αφήγησης ιστοριών είναι υποστηρικτική για όλους τους/τις μαθητές/τριες. Οι μαθητές/τριες εργάζονται κυρίως σε μικρές ομάδες και παρουσιάζουν τα έργα τους στην ολομέλεια της τάξης. Οι μαθητές/τριες στο τέλος του προγράμματος αναμένεται:
• να αναπτύξουν ομαδικό πνεύμα συνεργασίας και επικοινωνίας αποδεχόμενοι τις ομοιότητες και διαφορές τους.
• να συνδέουν τις ανθρώπινες ανάγκες με τα ανθρώπινα δικαιώματα.
• να αναλαμβάνουν δράσεις υποστήριξης των δικαιωμάτων όλων των παιδιών.

Χαρακτηριστικά

Αριθμός Διδακτικών Ωρών:
Εφαρμόζεται διαδικτυακά:
Ναι

Βαθμίδες:
Α' Δημοτικού

Δομή προγράμματος:
Ε91__ΕΝ_ΑΔ _Δομή ΠΚΔ
Υλικό προγράμματος:
Ε91_ΥΛΙΚΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ

Αριθμός Εργαστηρίων:
7

Τίτλοι επιμέρους Εργαστηρίων:
Ας γνωριστούμε ξανά
Οι μαθητές/τριες να:
• Να παρουσιάζουν βασικά χαρακτηριστικά του εαυτού τους.
• Να αναπτύσσουν ομαδικό πνεύμα συνεργασίας και επικοινωνίας αποδεχόμενοι τις ομοιότητες και διαφορές τους.
• Να χρησιμοποιούν ψηφιακά λογισμικά.

Δραστηριότητες:
1. Το μαγικό «κουτί».
Στον «κύκλο» της τάξης κάθε μαθητής/τρια παίρνει στα χέρια του/της το μαγικό «κουτί» και μαζί το «δικαίωμα» λόγου. Με τη βοήθεια ενός καθρέπτη που βρίσκεται στη βάση του, ανακαλύπτει ένα μοναδικό και ξεχωριστό πρόσωπο, που καλείται να παρουσιάσει. Παρακινείται να αναφέρει πληροφορίες για το όνομά του/της, αλλά και κάποια επιτεύγματα του/της («τι καταφέρνω σήμερα που δεν μπορούσα την προηγούμενη σχολική χρονιά»). Εναλλακτικές δραστηριότητες για να παρουσιάσουν οι μαθητές/τριες τον εαυτό τους στους συμμαθητές τους.(Compasito 2012:56-57)
2. Συμπλήρωση ανθρώπινης φιγούρας
Οι μαθητές/τριες καλούνται στο πρώτο φύλλο εργασιών να ζωγραφίσουν και να σημειώσουν σε μικρό σκίτσο ανθρώπου κάτι που γνωρίζουν, ένα συναίσθημα που νιώθουν και μία κίνηση που μπορούν να εκτελέσουν με τα χέρια ή τα πόδια τους.
3. Αφίσα της τάξης. Όλοι/όλες συνεισφέρουν για τη δημιουργία μιας αφίσας (κολλάζ με τις φιγούρες και τα ονόματα των μαθητών/τριών στο συννεφόλεξο).
4. Κλείσιμο συνάντησης: Ένα «πολύτιμο» αντικείμενο μεταφέρεται από χέρι σε χέρι, ψιθυρίζοντάς του ένα «μυστικό». Όλοι μαζί σηκώνονται στον κύκλο και το απελευθερώνουν (Compasito, 2012: 58).
Τι χρειάζεται ο άνθρωπος για να ζήσει
Οι μαθητές/τριες να:
• Να συνδέουν τις ανθρώπινες ανάγκες με τα ανθρώπινα δικαιώματα.
• Να διακρίνουν τις επιθυμίες από τις ανάγκες.
• Να συζητούν σε ομάδες.

Δραστηριότητες:
Σύνδεση με το προηγούμενο εργαστήριο: Εστίαση σε στοιχεία που αποτυπώνουν τη διαφορετικότητα του καθενός στην αφίσα της τάξης.
1. Μια θύελλα από ιδέες
Ο/Η εκπαιδευτικός χωρίζει τους/τις μαθητές/τριες σε μικρές ομάδες και στη συνέχεια μοιράζει σε κάθε ομάδα μαθητών/τριών μία καρτέλα με ένα ερώτημα: « Τι χρειάζεται ένας άνθρωπος για να ζήσει;» Οι μαθητές/τριες συζητούν σε ομάδες των τεσσάρων μελών και καταγράφουν τις απαντήσεις σε έναν εννοιολογικό χάρτη(ενδεικτικά προτείνεται το Kidspiration https://kidspiration.software.informer.com/3.0/ ή το Bubbl.us .Τα αποτελέσματα αναρτώνται ως εικόνα αναφοράς για να διαφοροποιηθεί στην πορεία εξέλιξης του σχεδίου δράσης. Εναλλακτικά, προτείνεται να χρησιμοποιήσουν το φυλλάδιο εργασίας («Τι χρειάζεται ο άνθρωπος για να ζήσει»).
2. Το Bingo των αναγκών και επιθυμιών. Οι μαθητές/τριες έχουν τη δυνατότητα να κινηθούν στο χώρο -σε περιορισμένο όμως χρόνο- για τη συμπλήρωση ενός παιχνιδιού Bingo. (2η δραστηριότητα) Καταγράφονται τα ονόματα όσων απαντούν («ΝΑΙ» ή «ΟΧΙ») στο ερώτημα αν είναι «αναγκαίο» για τη ζωή τους.
3. Καρτέλες αναγκών και επιθυμιών. Οι μαθητές/τριες εργάζονται σε δυάδες συμφωνώντας ποιες από τις κάρτες με τις εικόνες «αναγκών»/ «επιθυμιών» (3η δραστηριότητα) -μέρος των οποίων έχουν στη διάθεσή τους- θα εντάξουν σε αντίστοιχες κατηγορίες. Συμπληρώνουν με δικές τους ζωγραφιές τέσσερις ( 4) κενές κάρτες για την αποτύπωση διαφορετικών κάθε φορά καταστάσεων. Ακολουθεί συζήτηση στην ολομέλεια.
4. Κλείσιμο συνάντησης: «Δίνοντας το μπαλάκι». Οι μαθητές/τριες της τάξης, καλούνται να αναφέρουν μια βασική ανάγκη ή μια επιθυμία τους.
Επιθυμίες, ανάγκες αλλά και δικαιώματα
Οι μαθητές/τριες να:
• Να λαμβάνουν αποφάσεις στηριζόμενοι σε πληροφορίες.
• Να εκφράζουν τα συναισθήματα και τις εντυπώσεις τους για τη συμμετοχή τους σε σχεδιασμένες δράσεις.
• Να συνδέουν τις ανθρώπινες ανάγκες με τα ανθρώπινα δικαιώματα.

Δραστηριότητες:
Οι μαθητές/τριες της τάξης χωρίζονται σε ομάδα των τεσσάρων (με κάρτες διαφορετικών σχημάτων) για τη συμπλήρωση των δύο πρώτων στηλών ενός Φύλλου Εργασίας («Επιθυμίες, ανάγκες και δικαιώματα»). Κατά τη συμπλήρωσή τους θα βασιστούν στα μικρά κείμενα των εικόνων και στα παραδείγματα που έχουν ήδη συζητήσει στο προηγούμενο εργαστήριο.
Κινούμενοι/ες σε συγκεκριμένο και εξ αρχής συμφωνημένο χώρο της αίθουσας μπορούν να παραλαμβάνουν το διαθέσιμο υλικό και με προσωπική τους δέσμευση φροντίζουν για την επιστροφή του.
1. «Συμπλήρωση επιθυμιών, αναγκών και δικαιωμάτων»
Συζήτηση στην ολομέλεια της τάξης και συμπλήρωση της τρίτης στήλης («Ανθρώπινα Δικαιώματα») στον πίνακα του Φύλλου Εργασίας με τον/την εκπαιδευτικό σε ρόλο γραμματέα.
2. «Ταξίδι σε μια νέα ήπειρο» Οι μαθητές/τριες χωρισμένοι σε μικρές ομάδες παίρνουν από ένα φάκελο με τις καρτέλες των επιθυμιών και των αναγκών. Κατά τη διάρκεια του ταξιδιού τους θα χρειαστεί να αφήσουν πίσω τους κάποιες καρτέλες που δεν είναι απαραίτητες για την επιβίωσή τους.
3. Κλείσιμο εργαστηρίου
Οι μαθητές/τριες αναφέρουν σκέψεις, συναισθήματα και εντυπώσεις, με μία λέξη/ φράση/ ζωγραφιά και απαντούν σε απλές ανοιχτές ερωτήσεις («Τι μου άρεσε περισσότερο στο εργαστήριο»; «Τι δε μου άρεσε ιδιαίτερα»; «Τι με δυσκόλεψε;», «Τι έμαθα, τι κρατάω, τι θα θυμάμαι από το εργαστήριο;», «Ένα καινούριο πράγμα που έμαθα στη σημερινή συνάντηση είναι…»).
Τα δικαιώματα του παιδιού
Οι μαθητές/τριες να:
• Να χρησιμοποιούν αποτελεσματικά τη μη λεκτική επικοινωνία μεταξύ τους.
• Να συνθέτουν επιμέρους στοιχεία σε μία ολότητα.
• Να αναγνωρίζουν τα δικαιώματα των παιδιών.

Δραστηριότητες:
1. «Αφίσα “Όλα τα παιδιά έχουν δικαιώματα”»
Στους μαθητές/τριες δίνονται αυτοκόλλητα χαρτάκια ίδιου σχήματος αλλά διαφορετικών χρωμάτων. Ο προσδιορισμός της ομάδας, στην οποία ανήκει κάθε ένας/μία επιτυγχάνεται με τη μεταξύ τους συνεργασία, η οποία γίνεται μόνο με χειρονομίες, εκφράσεις προσώπου και ματιών.
Μία αφίσα -χωρίς τον τίτλο της- παρουσιάζεται αρχικά στην ολομέλεια της τάξης. Κάθε ομάδα επεξεργάζονται ένα διαφορετικό τμήμα - που παρέχεται σε ψηφιακή ή έντυπη μορφή- και αναλαμβάνει την προφορική περιγραφή και απόδοση ενός επιμέρους τίτλου. Η «αποκάλυψη» του αρχικού τίτλου της αφίσας και η εμπλοκή των μαθητών/τριών σε ερωτήσεις σύνδεσης των βασικών εικονιζόμενων αναγκών με τα δικαιώματα του παιδιού, γίνεται στην ολομέλεια.
2. «Έχω δικαιώματα»
Τα μέλη των ομάδων παρακινούνται να εντάξουν σε ένα «μπαούλο» όσες από τις εικόνες (που τους παρέχονται σε μια διαφάνεια)αντιστοιχούν σε δικαιώματα που οι ίδιοι/-ιες θεωρούν ότι έχουν κατακτήσει.
3. «Το σπίτι της Αθηνάς»
Ο/Η εκπαιδευτικός αφηγείται στους μαθητές/τριες την ιστορία της Αθηνάς που συνδέεται με το δικαίωμα της αξιοπρεπούς διαβίωσης. Ακολουθεί συζήτηση(ενδεικτικές ερωτήσεις από τον/την εκπαιδευτικό: «πώς νιώθει η πρωταγωνίστρια της ιστορίας ;», «τι αποφασίζει να κάνει;», «πώς αντιδρούν οι άλλοι;»), στην οποία οι μαθητές/τριες ενδέχεται να εκφράσουν τους προβληματισμούς τους. Προτείνεται να κατασκευάσουν οι μαθητές/τριες σπιτάκια με απλά υλικά όπως η πρωταγωνίστρια σε επόμενο εργαστήριο.
3. Κλείσιμο εργαστηρίου
Παρόμοια διαδικασία αντιστοίχισης με τη δεύτερη δραστηριότητα αναλαμβάνουν οι μαθητές/τριες με τη συμπλήρωση του Φύλλου Αξιολόγησης από το portfolio.
Γνωριμία με κείμενα από τη Σύμβαση για τα δικαιώματα του Παιδιού (1)
Οι μαθητές/τριες να:
• Να γνωρίσουν τα κείμενα για τα δικαιώματα του παιδιού.
• Να επεξεργάζονται γραπτά κείμενα για τα δικαιώματα του παιδιού.
• Να ερμηνεύουν προσαρμοσμένο περιεχόμενο για τα δικαιώματα του παιδιού.

Δραστηριότητες:
1. «Παιχνίδι συμπλήρωσης παζλ»
Οι μαθητές/τριες της τάξης παρακινούνται να βρουν το δεύτερο κομμάτι ενός παζλ με βάση την ολοκληρωμένη εικόνα που έχουν στα χέρια τους. (Παράρτημα). Αφού ολοκληρώσουν τα παζλ, οι μαθητές/τριες περιγράφουν τις εικόνες. Ο/Η εκπαιδευτικός συνδέει την περιγραφή των μαθητών/τριών με τα δικαιώματα του παιδιού. Στη συνέχεια θα επεξεργαστούν με τη βοήθεια του/της εκπαιδευτικού τα προσαρμοσμένα κείμενα από τη σύμβαση για τα Δικαιώματα του Παιδιού στην ολομέλεια της τάξης.
2. «Δίνουμε τίτλο στο δικαίωμα»»
Οι μαθητές/τριες συμμετέχουν στη διαπραγμάτευση άρθρων της Σύμβασης για τα Δικαιώματα του Παιδιού σε επίπεδο ολομέλειας.
Παρακολουθούν την ανάγνωση των σχετικών κειμένων από τον/την εκπαιδευτικό της τάξης και παρακινούνται να αποδώσουν το περιεχόμενό τους. Κάθε ένας/μία μαθητής/τρια έχει στη διάθεσή του/της το Φύλλο εργασίας (με τις εικόνες των τίτλων από τα άρθρα της απλοποιημένης έκδοσης Σύμβασης για τα Δικαιώματα του Παιδιού- Παράρτημα) και κυκλώνει με έναν μαρκαδόρο κάποιες από τις λέξεις που του έκαναν εντύπωση ή αντικαθιστά ορισμένους από τους τίτλους με δικές του/της παρόμοιες φράσεις. Στη συνέχεια ανακοινώνει τις παρατηρήσεις του στους/στις συμμαθητές/τριες και ακολουθεί συζήτηση.
Στο κλείσιμο του εργαστηρίου Οι μαθητές/τριες συμπληρώνουν το Φύλλο περιγραφικής αυτο-αξιολόγησης. Εναλλακτικά μπορούν να συνεχίσουν με την ολοκλήρωσή του στην έναρξη του επόμενου εργαστηρίου.
Γνωριμία με κείμενα από τη Σύμβαση για τα δικαιώματα του Παιδιού (2)
Οι μαθητές/τριες να:
• Να αναγνωρίζουν τα ανθρώπινα δικαιώματα στην καθημερινή τους ζωή.
• Να κατανοούν τη σημασία της ανθρώπινης αξιοπρέπειας.
• Να μπορούν να εξηγήσουν γιατί είναι ευθύνη όλων ο σεβασμός των ανθρωπίνων δικαιωμάτων των παιδιών.

Δραστηριότητες:
1. «Κυνήγι θησαυρού»
Οι μαθητές/τριες εντοπίζουν τα διαδραστικά σημεία μιας αφίσας - σε διαδικτυακό περιβάλλον- άρθρα σχετικά με τα δικαιώματα του παιδιού. Διαβάζουν το μικρό πλαίσιο που κάθε φορά ανακαλύπτουν και το εξηγούν ο ένας στον άλλο μέσα στην ομάδα τους, ή δίνουν ένα παράδειγμα.
2. «Έχουν δικαιώματα;»
Τα μέλη των ομάδων καλούνται να επεξεργαστούν διαφορετικές φωτογραφίες παιδιών (Υποδειγματικό Σενάριο του Αισώπου) απαντώντας προφορικά στις ερωτήσεις: «Τι βλέπετε;», «Τι σκέφτεστε;» και «Τι σας κάνει να αναρωτιέστε», εστιάζοντας στην απουσία συγκεκριμένων δικαιωμάτων στις μελέτες περίπτωσης.
3. «Δίνω δικαιώματα»
Μέσω διαδικτυακής εφαρμογής (wheelofnames), ενεργοποιείται το «ρολόι των δικαιωμάτων». Οι μαθητές/τριες παρακινούνται «να προσφέρουν» το δικαίωμα -που θα επιλεγεί με το γύρισμα του τροχού- σε όποιο παιδί (από τις φωτογραφίες που επεξεργάστηκαν) θεωρούν ότι του είναι αναγκαίο για την αξιοπρεπή διαβίωσή του.
Κλείσιμο του εργαστηρίου:
Οι μαθητές/τριες με την υποστήριξη του/της εκπαιδευτικού ξεκινούν τη συμπλήρωση του Φύλλου Αυτοαξιολόγησης/ Ετεροαξιολόγησης.
Μπορώ να βοηθήσω;
Οι μαθητές/τριες να:
• Να αναπτύξουν αίσθημα της κοινωνικής υποχρέωσης υπεράσπισης των δικαιωμάτων όλων των παιδιών.
• Να αναλαμβάνουν δράσεις υποστήριξης των δικαιωμάτων όλων των παιδιών.
• Να σχεδιάζουν έργα συναφούς περιεχομένου με ψηφιακά εργαλεία.

Δραστηριότητες:
1. «Ζητάμε δικαιώματα για όλα τα παιδιά»
Οι μαθητές/τριες επεξεργάζονται το περιεχόμενο κάποιων ολιγόλεπτων κινούμενων σχεδίων της UNICEF
Τα βίντεο αυτά αναρτώνται στο περιβάλλον ενός Padlet για κάθε ομάδα. Τα μέλη της θα κληθούν να αποφασίσουν -καταγράφοντας με θετικές ψήφους τις σχετικές προτιμήσεις τους - με ποιες από τις προτεινόμενες δράσεις θα ασχοληθούν.
Ανάλογα με τη διαθεσιμότητα εμπλοκής και άλλων εκπαιδευτικών του σχολείου άλλα και όμορων σχολείων της Α΄ τάξης προτείνεται εναλλακτικά η δημιουργία συννεφόλεξου για τα δικαιώματα του ήρωα, η δημιουργία ενός ακόμη κινούμενου σχεδίου, η ζωγραφική απόδοση μιας διαφορετικής εικόνας από αυτή που βιώνει ο ήρωας/η ηρωίδα , η δημιουργία διαδραστικού βίντεο ή ψηφιακής ιστορίας.
Εναλλακτικά, οι μαθητές/τριες καταγράφουν μικρές φράσεις υποστήριξης των δικαιωμάτων για όλα τα παιδιά (με αντίστοιχες καταγραφές από τα Φύλλα αξιολόγησης που έχουν ήδη συμπληρώσει), δημιουργώντας αφίσες για την ανάρτησή τους σε χώρους του σχολείου και της ιστοσελίδας του.

Υλικό Αξιολόγησης

Όσον αφορά την αξιολόγηση του Προγράμματος, η συλλογή των σχετικών πληροφοριών μπορεί να γίνει σε συγκεκριμένες - κάθε φορά - ομάδες εστίασης και με φόρμες αξιολόγησης, συμπληρωμένες από τον/την εκπαιδευτικό αλλά και τους/τις μαθητές/τριες μέσω της αυτοαξιολόγησης και ετεροαξιολόγησης. Ειδικότερα, προτείνεται η αξιοποίηση των Περιγραφικών Δεικτών του Πλαισίου Δημοκρατικών Ικανοτήτων (Council of Europe, 2018), γνωστών και με το σχήμα «πεταλούδα» (Συμβούλιο της Ευρώπης, 2020: 37-60), δείγματα των οποίων προσαρμοσμένα στο πρόγραμμα με τίτλο «Τα δικαιώματα των παιδιών» δίνονται ως ενδεικτικές προτάσεις.
Υλικό Αξιολόγησης
Περιγραφή βασικού θεωρητικού πλαισίου υποστήριξης του προγράμματος:
Κύριος σκοπός του προγράμματος με τίτλο «Τα δικαιώματα του παιδιού» είναι μια πρώτη επαφή και γνωριμία των μικρών μαθητών/τριών της Α΄ και Β΄ τάξης του Δημοτικού Σχολείου, με το περιεχόμενο κειμένων που αφορούν στην προώθηση και προστασία των ανθρώπινων δικαιωμάτων. Η κατανόηση της σημασίας των δικαιωμάτων, η αναγνώριση της ύπαρξης τους στη ζωή των ίδιων και η εφαρμογή τους σε προσωπικό και κοινωνικό επίπεδο αποτελεί το βασικό στόχο της εκμάθησης των δικαιωμάτων σε αντίστοιχα προγράμματα (Compasito, 2012:12). Όπως ήδη έχει καταγραφεί (Gollob, Weidinger, 2008:128) η διάκριση ανάμεσα στις ανάγκες και τις επιθυμίες, ο σεβασμός της διαφορετικής ταξινόμησης ορισμένων δικαιωμάτων έναντι άλλων και η ταυτόχρονη αποδοχή της οικουμενικότητας των δικαιωμάτων οικοδομείται με το ξεκίνημα της τυπικής εκπαίδευσης (Compasito, 2012:31) που βασίζεται στις προϋπάρχουσες γνώσεις των μαθητών/τριών γύρω από τον κόσμο. Το πρόγραμμα «Τα δικαιώματα του παιδιού» εντάσσεται στην ενότητα των Εργαστηρίων Δεξιοτήτων με τίτλο «Ενδιαφέρομαι & Ενεργώ-Κοινωνική Συναίσθηση & Ευθύνη». Η μάθηση βασίζεται στη διερεύνηση και την ανακάλυψη, τις συνεργατικές διαδικασίες μάθησης και τις βιωματικές δράσεις. Οι παραπάνω αρχές, όπως επισημαίνονται σε έκδοση του Συμβουλίου της Ευρώπης (Gollob, Krapf, Olafsdottir & Weidinger, 2010:24), συνάδουν με την εκπαίδευση για τη δημοκρατική ιδιότητα του πολίτη και τα ανθρώπινα δικαιώματα. Με την προοπτική της βαθμιαίας οικοδόμησης της έννοιας των δικαιωμάτων, αξιοποιήθηκαν ο καταιγισμός ιδεών, οι ερωτήσεις ανοικτού τύπου, η συζήτηση, η μελέτη περίπτωσης, η ζωγραφική, το κολλάζ, η χρήση τεχνολογίας, οι τεχνικές εκπαιδευτικού δράματος και τα μοτίβα έντεχνου συλλογισμού.
Προσβασιμότητα:
Σύμφωνα με το επισυναπτόμενο κείμενο, το πρόγραμμα που αφορά τα δικαιώματα των παιδιών λαμβάνει υπόψη τη διαφορετικότητα και την ένταξη των μαθητών/τριών, προσπαθώντας να καλλιεργήσει τις κοινωνικές τους δεξιότητες, την ενσυναίσθηση και την υπευθυνότητα. Το πρόγραμμα ενθαρρύνει την αναγνώριση και αποδοχή της διαφορετικότητας, προάγοντας ένα ομαδικό πνεύμα συνεργασίας και επικοινωνίας. Η οργάνωση δραστηριοτήτων σε ομάδες, η δημιουργία κλίματος εμπιστοσύνης και η διασφάλιση ότι όλοι οι μαθητές/τριες συνεισφέρουν σύμφωνα με τις ικανότητές τους υπογραμμίζει τη συμπεριληπτική φύση του προγράμματος. Επιπλέον, προτείνονται μεθοδολογικές προσεγγίσεις όπως η χρήση διαλόγων και βιωματικών παιχνιδιών που ενισχύουν τη συμμετοχή όλων των παιδιών, ανεξάρτητα από τις δεξιότητές τους. Τέλος, προτείνεται, στο πλαίσιο των δυνατοτήτων του/της εκπαιδευτικού, η προσαρμογή των δραστηριοτήτων για μαθητές με ειδικές ανάγκες, καθώς και η χρήση πολυαισθητηριακών υλικών για την υποστήριξη διαφορετικών τρόπων μάθησης.
Δυνατότητα επέκτασης:
Η υποθεματική αφορά τα ανθρώπινα δικαιώματα, ωστόσο συνδέεται και με τη διαμεσολάβηση. Κάποιες δεξιότητες όπως της κοινωνικής ευαισθησίας , της υπευθυνότητας και της πολιτειότητας είναι κοινές και στις δύο υποθεματικές. Επιπλέον, στα τελευταία εργαστήρια οι μαθητές/τριες αναλαμβάνουν δράση έστω και υποθετικά και προτείνουν λύσεις. Με άλλα λόγια το πρόγραμμα θα μπορούσε να επεκταθεί και στη Β’ Δημοτικού. Όσον αφορά την επέκταση μέσω εκδηλώσεων διάχυσης με στόχο τη μεγαλύτερη ευαισθητοποίηση των μαθητών/τριών και της ευρύτερης σχολικής κοινότητας σχετικά με τα δικαιώματα των παιδιών προτείνεται η δημιουργία αφισών και συννεφόλεξων από τους μαθητές/τριες, οι οποίες μπορούν να αναρτηθούν στους χώρους του σχολείου ή στην ιστοσελίδα του, προωθώντας έτσι τη δράση και τα μηνύματά της. Επιπλέον, τα μηνύματα των μαθητών/τριών από τις δραστηριότητες μπορούν να αποθηκευτούν και να κοινοποιηθούν στους φορείς της εκπαιδευτικής κοινότητας​. Περαιτέρω δραστηριότητες θα μπορούσαν να αφορούν τη σύνδεση του προγράμματος με τοπικές ή διεθνείς οργανώσεις που προάγουν τα δικαιώματα των παιδιών, καθώς και την οργάνωση δημόσιων εκδηλώσεων, όπως παρουσιάσεις ή θεατρικές παραστάσεις, που να δίνουν τη δυνατότητα στους/στις μαθητές/τριες να παρουσιάσουν όσα έμαθαν σε ένα ευρύτερο κοινό.
Μοιράσου το