Περιγραφή βασικού θεωρητικού πλαισίου υποστήριξης του προγράμματος:
Σκοπός του προγράμματος είναι η καλλιέργεια και ανάπτυξη της ενσυναίσθησης, συμπεριλαμβανομένων και των τριών διαστάσεων που την καθορίζουν ως έννοια: γνωστική, συναισθηματική και επικοινωνιακή. Στο πλαίσιο αυτό, επιχειρείται η υλοποίηση ενός προγράμματος που προσβλέπει στην ενεργοποίηση και ενδυνάμωση του/της μαθητή/τριας να «βλέπει μέσα από τα μάτια του άλλου», δηλαδή να μπορεί να αντιλαμβάνεται τη συναισθηματική κατάσταση του άλλου (συχνά περιγράφεται και ως Θεωρία του Νου), να κατανοεί τις σκέψεις, τις προθέσεις, τα συναισθήματά του κλπ., ώστε δημιουργώντας γέφυρες επικοινωνίας να ανταποκρίνεται ενσυναισθητικά, τόσο σε ό,τι αφορά τις διαπροσωπικές όσο και τις ευρύτερες κοινωνικές του/της σχέσεις. Η ενσυναίσθηση ως ικανότητα κατανόησης των σκέψεων, των πεποιθήσεων και των συναισθημάτων του άλλου συγκεράζει ένα πλήθος άλλων δεξιοτήτων, όπως η εμβίωση της συναισθηματικής κατάστασης του άλλου, ή αλλιώς «ενσυναισθητικό ενδιαφέρον», που δημιουργούν συνθήκες αποδοχής, δεκτικότητας και σεβασμού προς τον άλλον. Αποτελεί βάση της συναισθηματικής αυτεπίγνωσης που σημαίνει ότι το άτομο έχει αναπτύξει μεταγνωστική αίσθηση εαυτού. Ως γνωστική και συναισθηματική ικανότητα τοποθέτησης του «εγώ» στη θέση του «άλλου» (με έμφαση στην αποδοχή και την ένταξη), αλλά και ως επικοινωνιακή ικανότητα, είναι σημαντική για να θέσει τις βάσεις για την ανάπτυξη άλλων θετικών χαρακτηριστικών και νέων πρακτικών (π.χ. συναισθηματικός γραμματισμός). Υπό το πρίσμα αυτό, η ενσυναίσθηση αποτελεί μία βασική παράμετρο της συναισθηματικής και κοινωνικής ανάπτυξης των παιδιών και η οικοδόμησή της (χρειάζεται να) αποτελεί μέρος της παιδαγωγικής διαδικασίας. Επειδή η έννοια της ενσυναίσθησης, ωστόσο, ενέχει δυσκολίες και επιπλέον είναι πιθανόν οι μαθητές/τριες στο Δημοτικό Σχολείο να μην την γνωρίζουν ως έννοια, το εγχείρημα που στοχεύει στην καλλιέργεια και ανάπτυξή της, από μόνο του, αποτελεί μια πρόκληση. Γι΄ αυτό, μέσω της ανακαλυπτικής-διερευνητικής μάθησης, το βάρος μετατοπίζεται στις διαδικασίες εκείνες που εμπλέκουν βιωματικά τους/τις μαθητές/τριες, μέσα από προσωπικές και αυθεντικές εμπειρίες μάθησης που έχουν νόημα για τους/τις ίδιους/ες. Οι προτεινόμενες δραστηριότητες τους ενεργοποιούν και είναι συμβατές με την ηλικία τους.
Προσβασιμότητα:
Για να είναι το πρόγραμμα συμπεριληπτικό και προσβάσιμο για όλη τη μαθητική κοινότητα, θα μπορούσε να υιοθετήσει προσαρμοσμένες μεθόδους διδασκαλίας και εκπαιδευτικά υλικά κατάλληλα για μαθητές/τριες με μαθησιακές δυσκολίες ή αναπηρίες. Η χρήση πολυαισθητηριακών δραστηριοτήτων, η αξιοποίηση ψηφιακών εργαλείων (όπως e-class ή ψηφιακών διαδραστικών πινάκων) και η διαφοροποιημένη αξιολόγηση μπορούν να υποστηρίξουν τη συμμετοχή όλων των μαθητών/τριών. Παράλληλα, θα μπορούσαν να οργανωθούν συνεργατικές ομάδες μικτής ικανότητας ώστε να ενισχυθεί η αλληλεπίδραση μεταξύ των μαθητών/τριών. Η συμπερίληψη των παραπάνω πρακτικών θα διασφαλίσει ότι όλοι/ες οι μαθητές/τριες θα έχουν ίσες ευκαιρίες συμμετοχής και μάθησης, ανεξάρτητα από τις ατομικές τους διαφορές.
Δυνατότητα επέκτασης:
Το Πρόγραμμα αυτό προσφέρεται για διασυνδέσεις με το γλωσσικό μάθημα (για παράδειγμα, Γλώσσα Ε΄ Δημοτικού, 6η ενότητα: Οι φίλοι μας τα ζώα) και την Κοινωνική και Πολιτική Αγωγή, όσο και γενικότερα με διαθεματικά σχέδια εργασίας που εκπονούνται με κεντρικό άξονα θέματα της κοινωνικής και συναισθηματικής ζωής των μαθητών/τριών. Προσφέρει επίσης δυνατότητες διάχυσης, κυρίως μέσω της ψηφιοποίησης των παραγόμενων υλικών και της προβολής τους στην ιστοσελίδα του σχολείου ή στην ηλεκτρονική τάξη (e-class). Προβλέπεται επίσης η δημιουργία ηλεκτρονικού «λευκώματος ενσυναίσθησης» με σκοπό την ανάρτησή του στην ιστοσελίδα του σχολείου, ενισχύοντας έτσι τη διάχυση του προγράμματος στο ευρύτερο σχολικό κοινό. Επιπλέον, υπάρχει η πρόταση για ενεργοποίηση των μαθητών/τριών σε δράσεις συμπαράστασης και παροχής βοήθειας, που μπορούν να σχεδιαστούν και να κοινοποιηθούν ευρύτερα. Αν δεν υπήρχε αυτή η πρόβλεψη, το πρόγραμμα θα μπορούσε να επεκταθεί μέσα από τη συμμετοχή σε εκδηλώσεις σχολικών διαγωνισμών, τη συνεργασία με άλλες σχολικές μονάδες για ανταλλαγή εμπειριών και καλών πρακτικών, καθώς και τη διοργάνωση ημερίδων ή εκδηλώσεων για την ευαισθητοποίηση της τοπικής κοινότητας.