Υπεύθυνα παιδιά – Υπερασπιστές των ζώων

Συνοπτική Περιγραφή

Βασικός σκοπός του προγράμματος είναι η ευαισθητοποίηση, η εκπαίδευση και η αλλαγή συμπεριφοράς των μαθητών/τριών σε θέματα που αφορούν τα δικαιώματα των ζώων. Οι επιμέρους στόχοι του προγράμματος είναι να ενημερωθούν οι μαθητές/τριες σχετικά με το πρόβλημα της υπερεκμετάλλευσης των ζώων από τους ανθρώπους και τις διαστάσεις που έχει λάβει στη σύγχρονη εποχή, να προβληματιστούν σχετικά με την υπερκατανάλωση και τον αντίκτυπό της στην ισορροπία των οικοσυστημάτων και της τροφικής αλυσίδας καθώς και να ευαισθητοποιηθούν απέναντι στα ζώα υιοθετώντας μια πιο συνειδητοποιημένη και υπεύθυνη στάση απέναντί τους και σε σχέση με όσα μας προσφέρουν.Οι μαθητές/τριες στο τέλος του προγράμματος αναμένεται:
• να είναι σε θέση να δημιουργούν ψηφιακούς εννοιολογικούς χάρτες
• να αντιληφθούν τη σχέση αλληλεξάρτησης μεταξύ ανθρώπου και ζώου
• να αναλαμβάνουν πρωτοβουλίες για ευαισθητοποίηση της μαθητικής κοινότητας.

Χαρακτηριστικά

Αριθμός Διδακτικών Ωρών:
Εφαρμόζεται διαδικτυακά:
Ναι

Βαθμίδες:
Νηπιαγωγείο

Δομή προγράμματος:
Ε48_ΠΕ_ΟΙΚ_ΔΟΜΗ
Υλικό προγράμματος:
E48_Υλικό Προγράμματος

Αριθμός Εργαστηρίων:
7

Τίτλοι επιμέρους Εργαστηρίων:
Ας ξανασυστηθούμε- Δημιουργούμε το συμβόλαιο της ομάδας μας
Οι μαθητές/-τριες:
• Μέσα από τη θετική αλληλεπίδραση και την ενεργητική συμμετοχή των μελών της ομάδας να εξοικειωθούν με τις εξής δεξιότητες:
- Δεξιότητες μάθησης: επικοινωνία, συνεργασία, κριτική σκέψη, δημιουργικότητα
- Δεξιότητες ζωής: κοινωνικές δεξιότητες, ενσυναίσθηση και ευαισθησία, υπευθυνότητα
- Δεξιότητες του νου: δημιουργική, παραγωγική, ολιστική σκέψη, κατασκευές, αναστοχασμό

1. Οι μαθητές/τριες εισάγονται στο θέμα μέσα από ένα παιχνίδι κίνησης και ρυθμού.
2. Δημιουργούν το συμβόλαιο δράσης της ομάδας. Η κάθε ομάδα αποφασίζει τους κανόνες, τους καταγράφει με όποιον τρόπο μπορεί π.χ. τους ζωγραφίζει, τους «γράφει» και ένας εκπρόσωπος από κάθε ομάδα αναλαμβάνει να τους παρουσιάσει στην ολομέλεια της τάξης.
3. Οι μαθητές/τριες συνθέτουν τα έργα τους σε ένα μεγάλο χαρτί δημιουργώντας έτσι την αφίσα με τους κανόνες της ομάδας, η οποία αναρτάται σε ένα εμφανές σημείο στην τάξη και έχουν συμφωνήσει όλοι/ες να τηρούν τους κανόνες που έχουν θέσει.
4. Στο τέλος όλοι/ες λένε από μια λέξη για το πώς νιώθουν αυτή τη στιγμή.
Άνθρωποι και ζώα: μία σχέση αλληλεξάρτησης
Οι μαθητές/-τριες:
• Να κατανοήσουν ότι υπάρχει μια πολύ στενή και αλληλένδετη σχέση ανάμεσα στον άνθρωπο και τα ζώα
• Να εξοικειωθούν με τη διαδικασία της έρευνας στο διαδίκτυο
• Να είναι σε θέση να δημιουργούν ψηφιακούς εννοιολογικούς χάρτες
• Να αναπτύξουν τις εξής δεξιότητες:
- Δεξιότητες μάθησης: Επικοινωνία, συνεργασία, κριτική σκέψη, δημιουργικότητα
- Δεξιότητες ζωής: Κοινωνικές δεξιότητες, ενσυναίσθηση και ευαισθησία, υπευθυνότητα
- Δεξιότητες του νου: δημιουργική, παραγωγική, ολιστική σκέψη, αναστοχασμό
- Ψηφιακές δεξιότητες

1. Το εργαστήριο ξεκινάει στην ολομέλεια με ένα παιχνίδι ενεργοποίησης της ομάδας των μαθητών για τη δημιουργία ευχάριστου κλίματος συνεργασίας και μάθησης.
2. Σε επόμενο χρόνο ο/η εκπαιδευτικός στην ολομέλεια ξεκινάει μια συζήτηση με τους μαθητές/τριες ρωτώντας ποια ζώα προσφέρουν τροφές στον άνθρωπο και ποιες τροφές είναι αυτές; Με την τεχνική της ιδεοθύελλας δημιουργείται ο αρχικός εννοιολογικός χάρτης με κεντρικό ερώτημα «Ζώα που μας προσφέρουν τροφή». Ο/Η εκπαιδευτικός διαμοιράζει στις ομάδες εικόνες με τα προϊόντα των ζώων και καλεί την κάθε ομάδα να διερευνήσει μετά από προσεκτική παρατήρηση με ποια ζώα σχετίζονται οι εικόνες.
3. Στη συνέχεια δημιουργείται ο δεύτερος εννοιολογικός χάρτης:
«Τι προσφέρει ο άνθρωπος στα ζώα». Από τη σύγκριση των δύο χαρτών καταλήγουμε στο συμπέρασμα ότι υπάρχει μια πολύ στενή και αλληλένδετη σχέση ανάμεσα στον άνθρωπο, στα ζώα και στο περιβάλλον.
4. Η κάθε ομάδα καλείται να επιλέξει ένα ζώο που προσφέρει στον άνθρωπο και με την καθοδήγηση του/της εκπαιδευτικού να αναζητήσει στο διαδίκτυο εικόνες για τα προϊόντα που προσφέρει το ζώο που επέλεξε. Όλες οι ομάδες δημιουργούν ένα κολλάζ από τα
έργα τους.
5. Στο τέλος του εργαστηρίου γίνεται αξιολόγηση από τα ίδια τα παιδιά.

Η σχέση αλληλεξάρτησης μεταξύ ανθρώπου και ζώων μέσα από έναν πίνακα του Μ. Chagall
Οι μαθητές/-τριες:
• Να αντιληφθούν τη σχέση αλληλεξάρτησης μεταξύ ανθρώπου και ζώου
• Να εφαρμόσουν διεργασίες παρατήρησης έργων τέχνης μέσα στο πλαίσιο της διδακτικής πράξης , αξιοποιώντας το «μοντέλο» του Perkins ώστε να καλλιεργήσουν τη νοοτροπία του στοχασμού.
• Να αναπτύξουν τις εξής δεξιότητες:
- Δεξιότητες μάθησης: Επικοινωνία, συνεργασία, κριτική σκέψη, δημιουργικότητα
- Δεξιότητες ζωής: Κοινωνικές δεξιότητες, ενσυναίσθηση και ευαισθησία, υπευθυνότητα
- Δεξιότητες του νου: δημιουργική, παραγωγική,
ολιστική σκέψη, ρουτίνες σκέψης, αναστοχασμό.

1. Ο/Η εκπαιδευτικός προβάλλει στην ολομέλεια τον πίνακα ζωγραφικής του Μ. Chagall «Εγώ και το χωριό». Ως μεθοδολογικό εργαλείο χρησιμοποιείται η στοχαστική προσέγγιση έργων τέχνης: «μοντέλο» D. Perkins για την συστηματική παρατήρηση και ανάλυση του συγκεκριμένου έργου τέχνης, μέσα από τέσσερις διαδοχικές φάσεις:
• παρατηρώ
• σκέφτομαι δημιουργικά
• σκέφτομαι κριτικά
• σκέφτομαι ολιστικά
Κάθε φάση ενεργοποιεί με διαφορετικό τρόπο τη στοχαστική διάθεση του/της μαθητή/-τριας.
2. «Υπάρχει μία σχέση αλληλεξάρτησης μεταξύ ανθρώπου και ζώων»: Μετά την επεξεργασία του έργου τέχνης, οι μαθητές/τριες αποδίδουν το μήνυμα που θέλει να επικοινωνήσει ο Chagall: Η κάθε ομάδα αποφασίζει με ποιο τρόπο θα αποτυπώσει το μήνυμα που μας μεταφέρει το έργο του Chagall.
3. Στο τέλος του εργαστηρίου γίνεται αξιολόγηση από τα ίδια τα παιδιά.
Σέβομαι τα ζώα - Δεν τα υπερεκμεταλλεύομαι
Οι μαθητές/-τριες:
• Να ενημερωθούν σχετικά με το πρόβλημα της υπερεκμετάλλευσης των ζώων από τους ανθρώπους και τις διαστάσεις που έχει λάβει στη σύγχρονη εποχή
• Να προβληματιστούν σχετικά με την υπερκατανάλωση και τον αντίκτυπό της στην ισορροπία των οικοσυστημάτων και της τροφικής αλυσίδας
• Να ευαισθητοποιηθούν απέναντι στα ζώα και να υιοθετήσουν μια πιο συνειδητοποιημένη και υπεύθυνη στάση απέναντί τους και σε σχέση με όσα μας προσφέρουν.
• Να αναπτύξουν τις εξής δεξιότητες:
- Δεξιότητες μάθησης: Επικοινωνία, συνεργασία, κριτική σκέψη, δημιουργικότητα
- Δεξιότητες Ζωής: Κοινωνικές δεξιότητες, ενσυναίσθηση και ευαισθησία, υπευθυνότητα
- Δεξιότητες του νου: Δημιουργική, παραγωγική, ολιστική σκέψη, ρουτίνες σκέψης, αναστοχασμό

1. Η/Ο εκπαιδευτικός τοποθετεί στο πάτωμα εικόνες ανά ζεύγη που απεικονίζουν ζώα στο φυσικό τους περιβάλλον και ζώα σε βιομηχανικές μονάδες παραγωγής. Οι ομάδες καλούνται να επιλέξουν ένα ζεύγος εικόνων, να τις παρατηρήσουν και να αναγνωρίσουν τις εικόνες που τα ζώα εκτρέφονται στο φυσικό τους περιβάλλον σε αντιδιαστολή με εκείνες που τα ζώα στερούνται την ελευθερία τους.
Μέσα από συζήτηση, καταλήγουν στο συμπέρασμα ότι κάποια ζώα που απεικονίζονται στις εικόνες τα εκτρέφει ο άνθρωπος στο φυσικό τους περιβάλλον, ενώ κάποια άλλα τα εκτρέφει σε βιομηχανικές μονάδες παραγωγής ζώων. Στη συνέχεια ο/η εκπαιδευτικός, θέτει σχετικούς προβληματισμούς: (ενδεικτικά: Γιατί νομίζετε ότι συμβαίνει αυτό; Τι επιπτώσεις νομίζετε ότι μπορεί να έχει αυτό για τα ζώα;)
2. Οι μαθητές/τριες παρακολουθούν ένα ολιγόλεπτο βίντεο που προβάλλει ο/η εκπαιδευτικός για την εισαγωγή νέων γνώσεων σχετικά με την εκτροφή των ζώων σε βιομηχανικές μονάδες και τις συνθήκες που επικρατούν σ’ αυτές. Στη συνέχεια παίζουν ένα παιχνίδι ρόλων με τίτλο: «Αν είχαν φωνή τα ζώα, τι θα μας έλεγαν;».
3. Στο τέλος του εργαστηρίου γίνεται αξιολόγηση από τα ίδια τα παιδιά.
Και τα ζώα έχουν δικαιώματα
Οι μαθητές/-τριες:
• Να γνωρίσουν το κείμενο της «Οικουμενικής Διαξήρυξης των Δικαιωμάτων των Ζώων»
• Να αντιληφθούν ότι το πρόβλημα της υπερεκμετάλλευσης είναι ένα οικουμενικό και κρίσιμο ζήτημα
• Να αναπτύξουν τις εξής δεξιότητες:
- Δεξιότητες μάθησης: Επικοινωνία, συνεργασία, κριτική σκέψη, δημιουργικότητα
- Δεξιότητες Ζωής: Κοινωνικές δεξιότητες, ενσυναίσθηση και ευαισθησία, υπευθυνότητα
- Δεξιότητες του νου: δημιουργική, παραγωγική,
ολιστική σκέψη, ρουτίνες σκέψης, αναστοχασμό
- Ψηφιακές δεξιότητες.

1. Ο/Η εκπαιδευτικός στην ολομέλεια θέτει τον εξής προβληματισμό στους μαθητές/-τριες: «Έχουν τα ζώα εκτροφής δικαιώματα σε μια καλύτερη ζωή και σε καλύτερες συνθήκες διαβίωσης; Τι νομίζετε;»
Αφού ακουστούν όλες οι απόψεις των μαθητών/-τριών, ο/η εκπαιδευτικός τους παρουσιάζει οπτικοποιημένο το κείμενο της «Οικουμενικής Διακήρυξης των Δικαιωμάτων των Ζώων», εστιάζοντας στα άρθρα του κειμένου σχετικά με την υπερκμετάλλευση των ζώων εκτροφής από τον άνθρωπο. Μετά την παρουσίαση της «Οικουμενικής Διακήρυξης των Δικαιωμάτων των Ζώων», οι μαθητές/τριες καλούνται να απαντήσουν σε ερωτήματα.
2. Ο κάθε μαθητής/τρια καλείται να απεικονίσει με μια ζωγραφιά κάποιο δικαίωμα. Στη συνέχεια το παρουσιάζει στην ολομέλεια της τάξης και αποφασίζουν όλοι να δημιουργήσουν με τα έργα τους ένα βιβλίο για τα δικαιώματα των ζώων εκτροφής. Εναλλακτικά μπορούν να το δημιουργήσουν ψηφιακά με το δωρεάν on line πρόγραμμα δημιουργίας παιδικών βιβλίων «my story book».
3. Στο τέλος του εργαστηρίου γίνεται αξιολόγηση από τα ίδια τα παιδιά απαντώντας σε ενδεικτικές ερωτήσεις του/της εκπαιδευτικού.
Αναλαμβάνουμε δράση
Οι μαθητές/-τριες:
• Να εξοικειωθούν με τη διαδικασία δημιουργίας μιας καμπάνιας
• Να αναπτύξουν τις εξής δεξιότητες:
- Δεξιότητες μάθησης: Επικοινωνία, συνεργασία, κριτική σκέψη, δημιουργικότητα
- Δεξιότητες Ζωής: Κοινωνικές δεξιότητες, ενσυναίσθηση και ευαισθησία, υπευθυνότητα
- Δεξιότητες του νου: δημιουργική, παραγωγική,
ολιστική σκέψη, ρουτίνες σκέψης, αναστοχασμό
- Ψηφιακές δεξιότητες.

1. Στην ολομέλεια ο/η εκπαιδευτικός θέτει τον προβληματισμό: «Τι νομίζετε ότι θα μπορούσαμε να κάνουμε όλοι εμείς, για να υπερασπισθούμε τα δικαιώματα των ζώων εκτροφής;». Με την τεχνική της ιδεοθύελλας οι μαθητές/τριες αποφασίζουν να προβούν σε μια καμπάνια με στόχο να ενημερώσουν και να ευαισθητοποιήσουν τους γονείς τους, τους/τις συμμαθητές/-τριές τους από τη διπλανή τάξη, τους/τις μαθητές/τριες άλλων νηπιαγωγείων και την τοπική κοινωνία για την υπερεκμετάλλευση των ζώων εκτροφής από τον άνθρωπο και την επιτακτική ανάγκη μετριασμού της υπερκατανάλωσης των ζωικών προϊόντων προσαρμόζοντας αναλόγως τις διατροφικές/ καταναλωτικές τους συνήθειες.
2. Οι μαθητές/τριες χωρίζονται σε ομάδες και η κάθε ομάδα επιλέγει έναν από τους παρακάτω τρόπους ενημέρωσης:
• δημιουργία έντυπης αφίσας
• δημιουργία ψηφιακής αφίσας
• Ηχογράφηση ηχητικού μηνύματος που θα αποστείλουν στο ραδιοφωνικό σταθμό του τόπου τους.
3. Οι μαθητές/τριες ανά δύο στη γωνιά του Υπολογιστή αναζητούν πληροφορίες στο διαδίκτυο για φορείς της περιοχής τους, εθελοντικές οργανώσεις που θα τους υποστηρίξουν στην επιτυχία του προγράμματος και θα αναπτύξουν συνεργασίες.
4. Στο τέλος του εργαστηρίου γίνεται αξιολόγηση από τα ίδια τα παιδιά απαντώντας σε ενδεικτικές ερωτήσεις του/της εκπαιδευτικού.
Αξιολόγηση - Αναστοχασμός
Οι μαθητές/-τριες:
• Να αν στοχαστούν επί της διαδικασίας
• Να εξοικειωθούν με τις διαδικασίες διάχυσης
• Να αναλαμβάνουν πρωτοβουλίες για ευαισθητοποίηση
• Να αναπτύξουν τις εξής δεξιότητες:
- Δεξιότητες μάθησης: Επικοινωνία, συνεργασία, κριτική σκέψη, δημιουργικότητα
- Δεξιότητες Ζωής: Κοινωνικές δεξιότητες, ενσυναίσθηση και ευαισθησία, υπευθυνότητα
- Δεξιότητες του νου: δημιουργική, παραγωγική,
ολιστική σκέψη, ρουτίνες σκέψης, αναστοχασμό
- Ψηφιακές δεξιότητες

1. Συζήτηση στην ολομέλεια και δημιουργία του τελικού εννοιολογικού χάρτη με στόχο την καταγραφή και τεκμηρίωση της νεοαποκτηθείσας γνώσης των παιδιών. Η σύγκριση των εννοιολογικών χαρτών (αρχικών και τελικού) κινητοποιούν τις μεταγνωστικές διεργασίες μέσω του αναστοχασμού. Οι μαθητές/τριες αναστοχάζονται σχετικά με την πορεία της διαδικασίας της μάθησης, τον εμπλουτισμό των πρότερων γνώσεων τους και αξιολογούν τη συνεισφορά αυτών στη μαθησιακή διαδικασία. Αξιοποιούμε τη ρουτίνα σκέψης:
«Τότε Νόμισα – Τώρα ξέρω»
2. Οι μαθητές/τριες οργανώνουν μια έκθεση των ατομικών και ομαδικών τους εργασιών που προέκυψαν από τα εργαστήρια με καλεσμένους τους γονείς και τους/τις συμμαθητές/-τριές τους από όμορα σχολεία.
3. Οι μαθητές/τριες αναστοχάζονται επί της διαδικασίας. Γίνεται συζήτηση στην ολομέλεια για όλα όσα μάθαμε στα εργαστήρια.

Υλικό Αξιολόγησης

Για την αξιολόγηση του εκπαιδευτικού προγράμματος σε επίπεδο Δεξιοτήτων Μάθησης, Ζωής, Νου και ψηφιακών δεξιοτήτων προτείνεται η χρήση μιας κλείδας αξιολόγησης βασισμένη στο Πλαίσιο Αναφοράς Ικανοτήτων για Δημοκρατικό Πολιτισμό (Συμβούλιο της Ευρώπης, 2018). Σε όλα τα εργαστήρια προκαλούνται στους μαθητές/τριες διεργασίες αναστοχασμού. Η σύγκριση των εννοιολογικών χαρτών (αρχικών και τελικού) κινητοποιούν τις μεταγνωστικές διεργασίες μέσω του αναστοχασμού. Οι μαθητές/τριες αναστοχάζονται σχετικά με την πορεία της διαδικασία της μάθησης τους, τον εμπλουτισμό των πρότερων γνώσεων τους και αξιολογούν τη συνεισφορά τους στη μαθησιακή διαδικασία.
Οι οργανωμένες και αυθόρμητες συζητήσεις στην ολομέλεια σε όλη τη διάρκεια του προγράμματος με τη χρήση ερωτήσεων κλειστού και ανοιχτού τύπου προσφέρουν ένα πλούσιο περιβάλλον για την αξιολόγηση της μάθησης των μαθητών/τριών. Οι ερωτήσεις κλειστού τύπου βοηθούν τα πιο συνεσταλμένα παιδιά να εκφραστούν, να δώσουν την ευκαιρία σε παιδιά που δεν μιλούν καλά την ελληνική γλώσσα να επικοινωνήσουν και να εκφραστούν με απλές λέξεις. Οι ερωτήσεις ανοιχτού τύπου ενθαρρύνουν τα παιδιά να αναπτύσσουν τη δημιουργική και κριτική τους σκέψη, τη φαντασία τους και το λεξιλόγιο τους.
Στο τέλος κάθε εργαστηρίου, μετά την υλοποίηση των ειδικά σχεδιασμένων και οργανωμένων δραστηριοτήτων, γίνεται αξιολόγηση από τα ίδια τα παιδιά απαντώντας σε κατάλληλες ερωτήσεις του/της εκπαιδευτικού που μπορεί να τα βοηθήσει να αναπτύξουν τις σκέψεις τους, να μιλήσουν για τις εμπειρίες τους και τα έργα τους , να αναστοχάζονται.
• Η σύγκριση των ημιδομημένων εννοιολογικών χαρτών (αρχικών και τελικού) κινητοποιούν τις μεταγνωστικές διεργασίες μέσω του αναστοχασμού. Οι μαθητές/τριες αναστοχάζονται σχετικά με την πορεία της διαδικασία της μάθησης τους, τον εμπλουτισμό των πρότερων γνώσεων τους και αξιολογούν τη συνεισφορά τους στη μαθησιακή διαδικασία.
• Η κλείδα αξιολόγησης για κάθε μαθητή/τρια βοηθούν τον/την εκπαιδευτικό να διαπιστώσει την επίτευξη των μαθησιακών στόχων σε επίπεδο Δεξιοτήτων Μάθησης, Δεξιοτήτων του Νου, Δεξιοτήτων Ζωής και Ψηφιακών Δεξιοτήτων.
• Οι φωτογραφίες, οι ηχογραφήσεις, οι βιντεοσκοπήσεις που χρησιμοποιεί ο/η εκπαιδευτικός για να καταγράψει σημαντικά στοιχεία της μάθησης και ανάπτυξης των μαθητών/τριών.
• Τα φύλλα περιγραφικής αυτοαξιολόγησης που οργανώνονται και εφαρμόζονται από τα ίδια τα παιδιά.
• Η τήρηση ημερολογίου από τον/την εκπαιδευτικό για την αποτύπωση των παρατηρήσεων του/της σχετικά με την εξέλιξη του μαθητή/τριας.
E48_Υλικό Αξιολόγησης
Περιγραφή βασικού θεωρητικού πλαισίου υποστήριξης του προγράμματος:
Το πρόγραμμα «Υπεύθυνα παιδιά-Υπερασπιστές των ζώων» βασίζεται στο θεωρητικό πλαίσιο της Εκπαίδευσης για την Αειφορία, εστιάζοντας στη διαμόρφωση ενεργών πολιτών με περιβαλλοντική συνείδηση. Μέσω της καλλιέργειας δεξιοτήτων του 21ου αιώνα (συνεργασία, κριτική σκέψη, δημιουργικότητα) και της συναισθηματικής ενδυνάμωσης των μαθητών/τριών, το πρόγραμμα υποστηρίζει την κατανόηση της αλληλεξάρτησης ανθρώπων και ζώων. Κεντρική φιλοσοφία αποτελεί η διασύνδεση της γνώσης με την καθημερινή ζωή και την ανάληψη πρωτοβουλιών, προωθώντας την αίσθηση ευθύνης και τον σεβασμό προς τα ζώα και το περιβάλλον. Οι αρχές της διερευνητικής μάθησης, της διαφοροποιημένης διδασκαλίας και της περιγραφικής αξιολόγησης εμπλουτίζουν το πρόγραμμα, επιτρέποντας στους/στις μαθητές/τριες να αναπτύξουν τις κοινωνικές και γνωστικές τους δεξιότητες. Επιπλέον, ενθαρρύνεται η συνεργασία με την τοπική κοινότητα και επιστημονικούς φορείς, ενώ αξιοποιείται η τεχνολογία για την επίτευξη των μαθησιακών στόχων, υποστηρίζοντας έτσι την περιβαλλοντική δράση και την εκπαίδευση για την αειφόρο ανάπτυξη.
Προσβασιμότητα:
Το πρόγραμμα περιλαμβάνει την ενσωμάτωση ποικίλων δραστηριοτήτων, οι οποίες επιδιώκουν την ενεργητική συμμετοχή των μαθητών/τριών και την καλλιέργεια κοινωνικών δεξιοτήτων, όπως η συνεργασία, η ενσυναίσθηση και η υπευθυνότητα. Ωστόσο, για να διασφαλιστεί η προσβασιμότητα όλων των μαθητών/τριών, θα μπορούσαν να ληφθούν μέτρα όπως η παροχή εναλλακτικών μέσων διδασκαλίας (π.χ. ακουστικό υλικό, πολυαισθητηριακά μέσα), η χρήση υποστηρικτικής τεχνολογίας, καθώς και η ευέλικτη διαμόρφωση των δραστηριοτήτων ώστε να ανταποκρίνονται στις ανάγκες των μαθητών/τριών με μαθησιακές δυσκολίες. Επίσης, η εκπαίδευση του προσωπικού σχετικά με τη διαφοροποιημένη διδασκαλία και η συνεργασία με ειδικούς επιστήμονες θα μπορούσαν να ενισχύσουν την προσβασιμότητα και τη συμπερίληψη στο πρόγραμμα.
Δυνατότητα επέκτασης:
Το πρόγραμμα ενθαρρύνει τη συνεργασία μεταξύ μαθητώ/τριώνν, εκπαιδευτικών, γονέων, της τοπικής κοινωνίας καθώς και τη συνεργασία με ειδικούς επιστήμονες για την επίτευξη αποτελεσματικής περιβαλλοντικής δράσης. Οι εκδηλώσεις διάχυσης αφορούν στη δημιουργία:
• αφίσας,
• ψηφιακής αφίσας,
• ηχητικού μηνύματος σε ραδιοφωνικό σταθμό
Επίσης προτείνεται η διοργάνωση μιας μαθητικής έκθεσης των ατομικών και ομαδικών εργασιών που προέκυψαν από τα εργαστήρια με καλεσμένους τους γονείς.
Μοιράσου το