Θάλα-SoS-α χωρίς πλαστικά

Συνοπτική Περιγραφή

Μέσα από το πρόγραμμα καλλιέργειας δεξιοτήτων «Θάλα-SoS-α χωρίς πλαστικά»  οι μαθητές/-τριες επικεντρώνονται στο πλαστικό και τις επιπτώσεις των πλαστικών απορριμμάτων στο θαλάσσιο περιβάλλον. Εμβαθύνουν στο θέμα και αξιολογούν κριτικά τις καθημερινές τους ενέργειες, Ο στόχος είναι να υιοθετήσουν διορθωτικές συμπεριφορές, αποκτώντας θετική στάση σχετικά με τη μείωση των πλαστικών απορριμμάτων και αναγνωρίζοντας τις περιβαλλοντικές επιπτώσεις στη θαλάσσια ζωή. Ο σχεδιασμός των δραστηριοτήτων έγινε με στρατηγικές διδασκαλίας που αντιστοιχούν στον κοινωνικό εποικοδομισμό και τις κοινωνικοπολιτισμικές θεωρίες μάθησης. Εφαρμόζεται η καθοδηγούμενη ανακάλυψη, μέσω της οποίας η γνώση οικοδομείται από την εξαγωγή συμπερασμάτων και αρχών ως αποτέλεσμα εμπειριών για τη λύση ενός πραγματικού προβλήματος. Προωθείται η εργασία σε ομάδες για τη σύνθεση ενός κοινού έργου, βασισμένη στις κοινωνικοπολιτισμικές θεωρίες μάθησης, που επιτυγχάνεται μέσω της αλληλεπίδρασης των μαθητών/-τριών με το κοινωνικό τους περιβάλλον. Ο ρόλος του/της εκπαιδευτικού είναι καθοδηγητικός, υποστηρικτικός και συντονιστικός, και η διδακτική διαδικασία είναι μαθητοκεντρική.

Χαρακτηριστικά

Αριθμός Διδακτικών Ωρών:
Εφαρμόζεται διαδικτυακά:
Ναι

Βαθμίδες:
Νηπιαγωγείο
Α' Δημοτικού

Δομή προγράμματος:
Δομή
Υλικό προγράμματος:
Υλικό Προγράμματος

Αριθμός Εργαστηρίων:
7

Τίτλοι επιμέρους Εργαστηρίων:
Μοιράζομαι με την ομάδα αυτά που γνωρίζω
Οι μαθητές/τριες:
1. Σε επίπεδο γνώσεων:
• Να είναι σε θέση να εκφράσουν τις προϋπάρχουσες γνώσεις και αντιλήψεις τους σχετικά με τη μόλυνση των θαλασσών από τα πλαστικά απορρίμματα.
2. Σε επίπεδο ικανοτήτων/ δεξιοτήτων:
ΔΕΞΙΟΤΗΤΕΣ ΜΑΘΗΣΗΣ
Επικοινωνία
• Να ακούν προσεκτικά τους/τις άλλους/άλλες.
Κριτική σκέψη
• Να παρατηρούν τα στοιχεία μιας εικόνας και να προβαίνουν σε συμπεράσματα.
• Να αναστοχάζονται ως προς αυτά που έχουν πει και να συμπληρώνουν τη γνώμη τους αν χρειάζεται.
Δημιουργικότητα
• Να συνθέτουν τις ιδέες τους και να παράγουν ένα κοινό έργο μέσω των τεχνών.
ΨΗΦΙΑΚΕΣ ΔΕΞΙΟΤΗΤΕΣ
• Να χρησιμοποιούν αποτελεσματικά μια ψηφιακή συσκευή εγγραφής φωνής και ήχου.
3. Σε επίπεδο στάσεων:
ΔΕΞΙΟΤΗΤΕΣ ΜΑΘΗΣΗΣ
Συνεργασία
• Να σέβονται τους/τις συνομιλητές/τριες τους, π.χ. να περιμένουν τη σειρά τους, κ.ά
Δραστηριότητα 1- διδακτική ώρα 1η:
Τα παιδιά παίζουν ένα παιχνίδι για την ανάπτυξη της δυναμικής της ομάδας και προετοιμάζονται γνωστικά και ψυχολογικά για το θέμα. Σε ομάδες ενώνουν λέξεις σχετικές με τη θάλασσα, δημιουργούν μια ιστορία και την αναπαριστάνουν ως ένα μικρό δρώμενο.
Δραστηριότητα 2- διδακτική ώρα 2η:
Παρουσιάζονται στα παιδιά τρεις ήρωες που θα θέτουν προβληματισμούς και θα «συνεργάζονται» μαζί τους καθ’ όλη τη διάρκεια των Εργαστηρίων. Στη συνέχεια, γίνονται δραστηριότητες για τη διερεύνηση της προϋπάρχουσας γνώσης, όπου τα παιδιά παρατηρούν και περιγράφουν φωτογραφίες που απεικονίζουν πλαστικά απορρίμματα στη θάλασσα και στις ακτές. Χωρίζονται σε ομάδες και δημιουργούν την ιστορία ενός πλαστικού απορρίμματος. Κάθε ομάδα αναπαριστάνει την ιστορία της με ένα μικρό δρώμενο.
Δραστηριότητα 3 - διδακτική ώρα 3η:
Τα παιδιά σε ομάδες συζητούν τη γνώμη τους, απαντώντας στο ερώτημα που τους θέτει ένας από τους τρεις ήρωες, αν θεωρούν καλό ή κακό η θάλασσα και οι ακτές να έχουν πλαστικά απορρίμματα και γιατί. Εγγράφουν τις απαντήσεις σε μια ψηφιακή συσκευή εγγραφής φωνής και ήχου, τις ακούν στην ολομέλεια και συμπληρώνουν κάτι αν θέλουν.
Ανησυχία στον βυθό… ερευνούμε, καταγράφουμε, βγάζουμε συμπεράσματα
Οι μαθητές/τριες:
1. Σε επίπεδο γνώσεων:
• Να είναι σε θέση να περιγράφουν με ποιους τρόπους τα πλαστικά απορρίμματα καταλήγουν στο θαλάσσιο περιβάλλον και να αναφέρουν τις επιπτώσεις.
2. Σε επίπεδο ικανοτήτων/ δεξιοτήτων:
ΔΕΞΙΟΤΗΤΕΣ ΤΟΥ ΝΟΥ
• Να εξηγούν τους λόγους που τα πλαστικά απορρίμματα επηρεάζουν τη θαλάσσια ζωή.
• Να αναγνωρίζουν ομοιότητες και διαφορές ανάμεσα στην προϋπάρχουσα και στη νέα γνώση.
• Να αξιολογούν ποια στοιχεία μιας πληροφορίας είναι σημαντικά για την εξαγωγή συμπερασμάτων.
ΨΗΦΙΑΚΕΣ ΔΕΞΙΟΤΗΤΕΣ
• Να εξασκηθούν στη χρήση υπερσυνδέσμων, την αποτύπωση οθόνης και στην εισαγωγή τους σε φακέλους.
3. Σε επίπεδο στάσεων:
ΔΕΞΙΟΤΗΤΕΣ ΖΩΗΣ
• Να έχουν θετική στάση ως προς τη συνεργασία τους με τους/τις άλλους/άλλες για την επίτευξη ενός κοινού έργου.
Δραστηριότητα 1 - διδακτική ώρα 1η:
Οι τρεις ήρωες ζητάνε από τα παιδιά να διερευνήσουν τι συμβαίνει στα ζώα της θάλασσας, όταν υπάρχουν πλαστικά απορρίμματα. Τα παιδιά κάνουν υποθέσεις, οι οποίες καταγράφονται σε έναν νοητικό χάρτη. Στη συνέχεια, οι τρεις ήρωες τους προτείνουν να κάνουν μια ιστοεξερεύνηση με σχετικούς υπερσυνδέσμους, που τους έχουν στείλει ή/και να μελετήσουν έντυπο υλικό. Τα παιδιά συζητούν τι μπορεί να εμπεριέχει το υλικό που τους έστειλαν και ζωγραφίζουν αυτό που υποθέτουν.
Δραστηριότητα 2 - διδακτική ώρα 2η:
Τα παιδιά, ανά ομάδες παρακολουθούν δύο φορές ένα βίντεο, διαφορετικό κάθε μια, χρησιμοποιώντας έναν από τους υπερσυνδέσμους. Τη 2η φορά, κάνουν αποτύπωση οθόνης των σημείων που θεωρούν σημαντικά και τα εισάγουν σε ένα αρχείο λογισμικού παρουσίασης. Κατά την διάρκεια αυτή οι υπόλοιπες ομάδες, επεξεργάζονται έντυπο υλικό και κρατούν τις δικές τους σημειώσεις.
Δραστηριότητα 3 - διδακτική ώρα 3η:
Κάθε ομάδα παρουσιάζει στην ολομέλεια τα συμπεράσματά της δείχνοντας τα στιγμιότυπα οθόνης ή/και τις σημειώσεις της. Απαντούν σε ερωτήματα των συμμαθητών/-τριών τους. Τα συγκρίνουν με αυτά που είπαν στην 1η δραστηριότητα.
Μαθαίνουμε από τους/τις ειδικούς
Οι μαθητές/τριες:
1. Σε επίπεδο γνώσεων:
• Να είναι σε θέση να περιγράφουν τις επιπτώσεις των πλαστικών απορριμμάτων στη θαλάσσια ζωή.
2. Σε επίπεδο ικανοτήτων/δεξιοτήτων
ΔΕΞΙΟΤΗΤΕΣ ΜΑΘΗΣΗΣ
Επικοινωνία
• Να παράγουν ερωτήματα προς τρίτους, για να δομήσουν μια συνέντευξη και να κάνουν ενεργητική ακρόαση των απαντήσεων.
ΔΕΞΙΟΤΗΤΕΣ ΤΟΥ ΝΟΥ
• Να ερευνούν και να συλλέγουν δεδομένα από αξιόπιστες πηγές.
• Να αναλύουν δεδομένα και να καταλήγουν σε γενικά συμπεράσματα και να τα εκφράζουν πολύτροπα.
ΨΗΦΙΑΚΕΣ ΔΕΞΙΟΤΗΤΕΣ
• Να χρησιμοποιούν αποτελεσματικά τα ψηφιακά μέσα για να επικοινωνούν και για να συλλέγουν δεδομένα.
3. Σε επίπεδο στάσεων:
ΔΕΞΙΟΤΗΤΕΣ ΜΑΘΗΣΗΣ
Δημιουργικότητα
• Να αποκτήσουν θετική στάση στη βίωση μη οικείων καταστάσεων που αποτελούν ευκαιρίες μάθησης.
Δραστηριότητα 1 - διδακτική ώρα 1η:
Τα παιδιά, μετά από παρότρυνση των ηρώων, συντάσσουν ένα ηλεκτρονικό μήνυμα που θα στείλουν σε κάποιο/α ειδικό επιστήμονα, για να αντλήσουν παραπάνω πληροφορίες για τις επιπτώσεις στη θαλάσσια ζωή των πλαστικών απορριμμάτων. Καταγράφουν τα ερωτήματα που θα ήθελαν να κάνουν.
Δραστηριότητα 2 - διδακτική ώρα 2η:
Τα παιδιά, δια ζώσης ή ψηφιακά, διενεργούν τη συνέντευξη στον/στην ειδικό, ηχογραφώντας τις απαντήσεις. Στη συνέχεια, σε ομάδες, τις ακούν ξανά - κάθε ομάδα διαφορετικές – συζητούν και καταλήγουν σε συμπεράσματα που προέρχονται από τις πληροφορίες που άντλησαν από τη συνέντευξη. Συμπληρώνουν τον νοητικό χάρτη του Εργαστηρίου 2 – δραστηριότητα 3 με τα νέα συμπεράσματα και προτείνουν τίτλους ως γενικό συμπέρασμα, οι οποίοι καταγράφονται.
Δραστηριότητα 3 - διδακτική ώρα 3η:
Τα παιδιά σε ομάδες επιλέγουν και παρουσιάζουν με όποιον τρόπο θέλουν π.χ. εικαστικά, αυτοσχεδιάζοντας, ως αφίσα, κ.ά., έναν από τους τίτλους που πρότειναν και παρουσιάζουν στην ολομέλεια το έργο τους.
Για ένα πλαστικό καλαμάκι… αναζητούμε και προτείνουμε λύσεις
Οι μαθητές/τριες:
1. Σε επίπεδο γνώσεων:
• Να είναι σε θέση να ονομάζουν υλικά με τα οποία μπορούν να φτιάχνονται αντικείμενα που έως σήμερα φτιάνονται από πλαστικό.
2. Σε επίπεδο ικανοτήτων/ δεξιοτήτων:
ΔΕΞΙΟΤΗΤΕΣ ΜΑΘΗΣΗΣ
Κριτική σκέψη
• Να περιγράφουν και να εξηγούν πώς και ποιες συμπεριφορές στην καθημερινή ζωή συμβάλλουν στη μείωση των πλαστικών απορριμμάτων μιας χρήσης.
Δημιουργικότητα
• Να επινοούν τρόπους αντικατάστασης αντικειμένων με άλλα, αλλά για την ίδια χρήση.
ΨΗΦΙΑΚΕΣ ΔΕΞΙΟΤΗΤΕΣ
• Να εξοικειωθούν στη χρήση των ψηφιακών μέσων ως πηγής πληροφόρησης.
ΔΕΞΙΟΤΗΤΕΣ ΤΟΥ ΝΟΥ
• Να αναλύουν πληροφορίες που συλλέγουν και να απαντούν σε σχετικά με αυτές ερωτήματα.
3. Σε επίπεδο στάσεων:
ΔΕΞΙΟΤΗΤΕΣ ΖΩΗΣ
• Να έχουν θετική στάση ως προς την εύρεση λύσεων για τη βελτίωση μιας κατάστασης ή προβλήματος.
Δραστηριότητα 1 - διδακτική ώρα 1η:
Με σχετικό μήνυμα οι τρεις ήρωες ζητούν από τα παιδιά να παρακολουθήσουν βίντεο ή να μελετήσουν έντυπο υλικό, για να διερευνήσουν τι θα μπορούσε να γίνει για να μειωθούν τα πλαστικά απορρίμματα στη θάλασσα. Τα παιδιά κάνουν τις δικές τους υποθέσεις και σε ομάδες προτείνουν τις δικές τους λύσεις, τις οποίες ζωγραφίζουν/καταγράφουν και παρουσιάζουν στην ολομέλεια. Δραστηριότητα 2 - διδακτική ώρα 2η:
Τα παιδιά σε ομάδες στον Η/Υ ή με έντυπο υλικό, διερευνούν τρόπους μείωσης των πλαστικών απορριμμάτων μιας χρήσης. Κάθε ομάδα επιλέγει δύο πλαστικά αντικείμενα και πληροφορείται μέσα από ιστοεξερεύνηση για τους προτεινόμενους τρόπους αντικατάστασης του πλαστικού με άλλα υλικά και ενδεδειγμένους τρόπους συμπεριφοράς. Καταγράφουν, ζωγραφίζουν τις πληροφορίες που έμαθαν ή κάνουν αποτύπωση οθόνης των πληροφοριών που θέλουν να παρουσιάσουν.
Δραστηριότητα 3 - διδακτική ώρα 3η:
Μια μια ομάδα στην ολομέλεια παρουσιάζει αυτά που κατέγραψαν, ζωγράφισαν ή αποτύπωσαν στην οθόνη και δέχεται σχετικές ερωτήσεις από τους/τις υπόλοιπες μαθητές/τριες. Αναστοχάζονται σε σχέση με τις δικές τους ιδέες της 1ης δραστηριότητας.
Εγώ μπορώ - Δημιουργούμε περιβαλλοντικά μηνύματα
Οι μαθητές/τριες:
1. Σε επίπεδο γνώσεων:
• Να είναι σε θέση να περιγράφουν συμπεριφορές της καθημερινής ζωής, που συμβάλλουν στη μείωση των πλαστικών απορριμμάτων.
2. Σε επίπεδο ικανοτήτων/ δεξιοτήτων:
ΔΕΞΙΟΤΗΤΕΣ ΖΩΗΣ
• Να δρουν ως ενεργοί πολίτες για τη βελτίωση των περιβαλλοντικών συμπεριφορών.
ΔΕΞΙΟΤΗΤΕΣ ΜΑΘΗΣΗΣ
Δημιουργικότητα
• Να ολοκληρώνουν μια δραστηριότητα που έχουν σχεδιάσει, συνθέτοντας περιεχόμενο.
Συνεργασία
• Να εργάζονται ως μέλη μιας ομάδας με συναίνεση, συμπληρώνοντας ο ένας τον άλλο, για την ολοκλήρωση μιας ομαδικής εργασίας.
ΨΗΦΙΑΚΕΣ ΔΕΞΙΟΤΗΤΕΣ
• Να χρησιμοποιούν ψηφιακά εργαλεία για τη δημιουργία περιεχομένου.
• Να συνδυάσουν το κατάλληλο ψηφιακό υλικό για να εκφράσουν τα δικά τους μηνύματα.
3. Σε επίπεδο στάσεων:
ΔΕΞΙΟΤΗΤΕΣ ΖΩΗΣ
• Να αποκτήσουν θετική στάση ως προς την υιοθέτηση
Δραστηριότητα 1 - διδακτική ώρα 1η:
Τα παιδιά βλέπουν ένα βίντεο-μήνυμα για το πλαστικό καλαμάκι και τη μη χρήση του. Αναπτύσσεται συζήτηση για τους λόγους που δημιουργήθηκε αυτό το βίντεο. Προτείνουν τα δικά τους μηνύματα και τι θα μπορούσαν να κάνουν για τη διάδοση τους.
Δραστηριότητα 2 - διδακτική ώρα 2η:
Οι τρεις ήρωες με μήνυμά τους, ζητούν από τα παιδιά να δημιουργήσουν μια ψηφιακή ή έντυπη αφίσα με τα δικά τους μηνύματα για τη μείωση των πλαστικών απορριμμάτων μιας χρήσης, αξιοποιώντας και σχετικό υλικό (εικόνες, βίντεο) που τους έχουν στείλει και τα παιδιά επεξεργάζονται στην ολομέλεια. Χωρίζονται σε ομάδες και κάθε ομάδα συζητά και επιλέγει τι θα χρησιμοποιήσει για την ψηφιακή ή έντυπη αφίσα, π.χ. εικόνες, βίντεο, γραπτά ή προφορικά μηνύματα. Στην ολομέλεια ανταλλάσσουν απόψεις για την τελική μορφή της αφίσας κάνοντας ένα προσχέδιο.
Δραστηριότητα 3 - διδακτική ώρα 3η:
Μια ομάδα εισάγει στην αφίσα το/τα στοιχείο/α που έχει επιλέξει, σύμφωνα με το προσχέδιο που έκαναν. ΟΙ υπόλοιπες ομάδες εκείνη την ώρα δημιουργούν ένα αντίστοιχο φυλλάδιο. Αποφασίζουν πώς και πού θα κοινοποιήσουν τα έργα τους.
Όλοι μπορούμε - Δρούμε ομαδικά,παρεμβαίνουμε θετικά
Οι μαθητές/τριες:
1. Σε επίπεδο γνώσεων:
• Να περιγράφουν τρόπους με τους οποίους μπορούν να προσφέρουν εθελοντική δράση για τη λύση ενός περιβαλλοντικού προβλήματος.
2. Σε επίπεδο ικανοτήτων/ δεξιοτήτων:
ΔΕΞΙΟΤΗΤΕΣ ΜΑΘΗΣΗΣ
Κριτική σκέψη
• Να εξηγούν τη σημασία της ανάπτυξης θετικών συμπεριφορών για τη μείωση των πλαστικών απορριμμάτων από όλους τους ανθρώπους.
Συνεργασία
• Να συμβάλουν αποτελεσματικά ως μέλη μιας ομάδας στην υλοποίηση μιας ομαδικής δράσης.
ΔΕΞΙΟΤΗΤΕΣ ΖΩΗΣ
• Να δρουν ως ενεργοί πολίτες παρεμβαίνοντας θετικά στο κοινωνικό περιβάλλον.
• Να αναπτύξουν υπευθυνότητα, ως οργανωτές δράσεων.
3. Σε επίπεδο στάσεων:
ΔΕΞΙΟΤΗΤΕΣ ΜΑΘΗΣΗΣ
Επικοινωνία
• Να υιοθετούν συμπεριφορές ευγένειας για να επικοινωνούν μ’ ένα ευρύτερο κοινό.
Δημιουργικότητα
• Να αντιμετωπίζουν μη οικείες καταστάσεις με θετική στάση.
Δραστηριότητα 1 - διδακτική ώρα 1η:
Ένας από τους τρεις ήρωες προτείνει στα παιδιά δύο διαφορετικές εθελοντικές δράσεις, που μπορούν να συμβάλλουν στη μείωση της θαλάσσιας ρύπανσης από τα πλαστικά απορρίμματα. Τα παιδιά μετά και από τις δικές τους προτάσεις, επιλέγουν ποια ή ποιες δράσεις θα υλοποιήσουν και πότε.
Δραστηριότητα 2 - διδακτική ώρα 2η:
Τα παιδιά προετοιμάζουν τη/τις δράση/-σεις. Δημιουργούν το δικό τους οργανόγραμμα, που αναφέρεται στην οργάνωση της δράσης πριν, αλλά και κατά τη διάρκεια της πραγματοποίησής της. Χωρίζονται σε ομάδες και κάθε μια ομάδα αναλαμβάνει την προετοιμασία ενός μέρους.
Δραστηριότητα 3 - διδακτική ώρα 3η:
Τα παιδιά υλοποιούν τη δράση τους ακολουθώντας το οργανόγραμμα τους. Καλωσορίζουν τους/τις εθελοντές/-τριες, μοιράζουν υλικό, δίνουν οδηγίες. Στη λήξη της δράσης ευχαριστούν τους/τις συμμετέχοντες/ουσες και βοηθούν στο μάζεμα του υλικού και την τακτοποίηση του χώρου της δράσης.
Τι καινούργιο μάθαμε, τι θα κρατήσουμε, τι θα θυμόμαστε
Οι μαθητές/τριες:
1. Σε επίπεδο γνώσεων:
• Να εκφράζουν τη νέα γνώση σε καταστάσεις που τους/τις προβληματίζουν.
2. Σε επίπεδο ικανοτήτων/ δεξιοτήτων:
ΔΕΞΙΟΤΗΤΕΣ ΜΑΘΗΣΗΣ
Κριτική σκέψη
• Να αναπτύξουν κριτική κατανόηση της δική τους συμπεριφοράς και των άλλων, ώστε να εντοπίζουν τα σημεία που μπορούν να αλλάξουν, προτείνοντας λύσεις.
• Να αξιολογήσουν την πορεία τους στη μάθηση.
ΔΕΞΙΟΤΗΤΕΣ ΖΩΗΣ
• Να καθοδηγούν το άμεσο περιβάλλον τους σε θετικές περιβαλλοντικές συμπεριφορές.
ΔΕΞΙΟΤΗΤΕΣ ΤΟΥ ΝΟΥ
• Να συγκρίνουν την προϋπάρχουσα με τη νέα γνώση.
3. Σε επίπεδο στάσεων:
ΔΕΞΙΟΤΗΤΕΣ ΖΩΗΣ
• Να υιοθετούν θετικές περιβαλλοντικές συμπεριφορές και να προτείνουν στους άλλους, ανάλογες συμπεριφορές.
• Να σέβονται τους άλλους όταν εκφράζουν τη δική τους οπτική, όταν παρουσιάζουν το έργο τους.
Δραστηριότητα 1 - διδακτική ώρα 1η:
Τα παιδιά αναστοχάζονται αναφορικά με τη δράση ή τις δράσεις που υλοποίησαν και εκφράζουν τις σκέψεις και τα συναισθήματά τους. Στη συνέχεια κάθε παιδί ζωγραφίζει ή καταγράφει τι θα κάνει το ίδιο και τι θα προτείνει στην οικογένειά του να κάνουν καθημερινά για να συμβάλλουν στη μείωση των πλαστικών απορριμμάτων.
Δραστηριότητα 2 - διδακτική ώρα 2η:
Με την αξιοποίηση μιας εικόνας που δείχνει μια συμπεριφορά αρνητική ως προς τη χρήση των πλαστικών μιας χρήσης, τα παιδιά ηχογραφούν τις απαντήσεις τους αναφορικά με το τι θα έλεγαν οι τρεις ήρωες αν το έβλεπαν. Η/ο εκπαιδευτικός επαναφέρει την ηχογράφησηπου είχαν κάνει στην 3η διδακτική ώρα του 1ου Εργαστηρίου και τα παιδιά συγκρίνουν τις απαντήσεις τους.
Δραστηριότητα 2 - διδακτική ώρα 2η:
Τα παιδιά αυτοαξιολογούν τη διαδικασία της μάθησής τους, συμπληρώνοντας ένα φύλλο αυτοαξιολόγησης.
Στη συνέχεια δημιουργούν το portfolio τους, επιλέγοντας υλικό από τον φάκελο εργασιών τους και παρουσιάζουν στην ολομέλεια ένα στοιχείο που επέλεξαν, αιτιολογώντας την επιλογή τους. Δίνουν έναν τίτλο στο portfolio τους.

Υλικό Αξιολόγησης

Οι μέθοδοι που προτείνονται να αξιοποιηθούν για τη συλλογή δεδομένων για την περιγραφική αξιολόγηση είναι,εκτός από την άτυπη ή/και οργανωμένη παρατήρηση από τον/την εκπαιδευτικό, οι συζητήσεις με τους/τις μαθητές/τριες, οι εργασίες που οι μαθητές/τριες υλοποιούν, ο ατομικός φάκελος των μαθητών/τριών, η αυτοαξιολόγηση μέσα από ανοιχτά ερωτήματα και μέσα από ένα φύλλο αυτοαξιολόγησης.
Σημαντικό ρόλο παίζουν οι κατάλληλες ερωτήσεις, οι οποίες θα βοηθήσουν το παιδί να εκφράσει τόσο τις νέες γνώσεις που επεξεργάστηκε όσο και να αναστοχαστεί αναφορικά με τη μαθησιακή του πορεία (ΙΕΠ, 2017).
Υλικό Αξιολόγησης
Περιγραφή βασικού θεωρητικού πλαισίου υποστήριξης του προγράμματος:
Σκοπός του προγράμματος είναι οι μαθητές/τριες να αποκτήσουν θετική στάση απέναντι στη μείωση των πλαστικών απορριμμάτων, αναγνωρίζοντας τις περιβαλλοντικές επιπτώσεις που έχουν ιδιαίτερα στη θαλάσσια ζωή, να αναστοχαστούν ως προς την προσωπική τους ευθύνη και να υιοθετήσουν συγκεκριμένες συμπεριφορές που συμβάλλουν θετικά στη μείωση των πλαστικών απορριμμάτων στην καθημερινή ζωή.
Ερευνητικά αναδεικνύεται ότι τα μικρά παιδιά αναγνωρίζουν τη ρύπανση της θάλασσας και τη μόλυνση του νερού, όπως και τη μόλυνση του εδάφους και αναγνωρίζουν τις επιπτώσεις στα ζώα και στον άνθρωπο. Ωστόσο, αν και αντιλαμβάνονται ότι συμβάλλουν στην παραγωγή απορριμμάτων, είναι αναγκαίο να καλλιεργηθεί η προσωπική τους υπευθυνότητα, ώστε να συμμετέχουν ενεργά σε πρακτικές μείωσης των απορριμμάτων (Δημητρίου & Χρηστίδου, 2004), καθώς τα περισσότερα θεωρούν ότι δεν μπορούν ή δεν ξέρουν πώς να συμβάλλουν στην αντιμετώπιση του προβλήματος της μείωσης των απορριμμάτων (Ηλιοπούλου, 2011). Σημαντικό ρόλο στη διαμόρφωση της συμπεριφοράς των μαθητών/-τριών σε θέματα διαχείρισης απορριμμάτων παίζει το σχολείο. Όσο αυξάνεται η γνώση σε σχέση με τα ζητήματα αυτά, αυξάνεται και η πιθανότητα να υιοθετήσουν θετικές περιβαλλοντικές συμπεριφορές, ενώ η μη επεξεργασία τέτοιων θεμάτων στις μικρές ηλικίες ή η παροχή αποσπασματικής γνώσης ευθύνεται σε μεγάλο βαθμό για τις ελλιπείς ή λανθασμένες αντιλήψεις των μικρών παιδιών για τα απορρίμματα και τη διαχείρισή τους (Λούκας, 2015).
Το πρόγραμμα στοχεύει να δράσει μετασχηματιστικά, εμπλέκοντας τους/τις μαθητές/τριες σε δραστηριότητες που προωθούν τις θετικές περιβαλλοντικές συμπεριφορές στην καθημερινή πρακτική, ενθαρρύνοντας, έτσι, και τους γονείς τους, αλλά και άλλους, να υιοθετήσουν αυτές τις συμπεριφορές.
Ο σχεδιασμός και η ανάπτυξη των δραστηριοτήτων των Εργαστηρίων έγινε με βάση στρατηγικές διδασκαλίας που αντιστοιχούν στον κοινωνικό εποικοδομισμό και στις κοινωνικοπολιτισμικές θεωρίες μάθησης. Εφαρμόζεται η καθοδηγούμενη ανακάλυψη, ως βασική διδακτική στρατηγική, σύμφωνα με την οποία η γνώση οικοδομείται μέσα από τη εξαγωγή συμπερασμάτων, κανόνων και αρχών, ως αποτέλεσμα εμπειριών, για τη λύση ενός πραγματικού προβλήματος(ΙΤΥΕ- ΔΙΟΦΑΝΤΟΣ, ΙΕΠ, 2019).
Επιπλέον, εφαρμόζεται η εργασία σε ομάδες, για τη σύνθεση ενός κοινού έργου, η οποία βασίζεται στις κοινωνικοπολιτισμικές θεωρίες μάθησης, σύμφωνα με τις οποίες η διαδικασία της μάθησης επιτυγχάνεται μέσα από την αλληλεπίδραση των μαθητών/-τριών με το κοινωνικό τους περιβάλλον, π.χ. ομηλίκους, ενήλικες, κοινωνικοπολιτισμικές συνθήκες (ΙΤΥΕ-ΔΙΟΦΑΝΤΟΣ, ΙΕΠ, ό.π.). Στις παραπάνω διδακτικές προσεγγίσεις ο ρόλος του/της εκπαιδευτικού είναι καθοδηγητικός, υποστηρικτικός και συντονιστικός και η διδακτική διαδικασία έχει μαθητοκεντρικό χαρακτήρα (ΙΤΥΕ-ΔΙΟΦΑΝΤΟΣ, ΙΕΠ, ό.π.).
Προσβασιμότητα:
Η απαιτούμενη υλικοτεχνική υποδομή, πέραν των αναλώσιμων υλικών και αντικειμένων καθημερινής χρήσης (χαρτιά Α4, μαρκαδόρους, κ.λπ.), περιλαμβάνει ψηφιακά μέσα (Η/Υ, ηχεία, μικρόφωνο, εκτυπωτής) με σύνδεση στο διαδίκτυο. Επίσης, το προβολικό μηχάνημα, εάν υπάρχει, μπορεί να διευκολύνει τιςπαρουσιάσεις και την επεξεργασία της γνώσης στην ολομέλεια. Ακόμη, είναι απαραίτητη η ψηφιακή συσκευή εγγραφής φωνής και ήχου, ένα λογισμικό γενικής χρήσης δημιουργίας παρουσιάσεων και μια Web 2.0 εφαρμογή δημιουργίας ψηφιακής αφίσας.
β. Διδακτικό υλικό
Το διδακτικό υλικό προτείνεται να είναι κατάλληλες εικόνες ελεύθερων πνευματικών δικαιωμάτων από το διαδίκτυο, από συγκεκριμένες πηγές που διαθέτουν τη δυνατότητα αυτή ή έντυπο υλικό και βίντεο. Επίσης, προτείνεται να χρησιμοποιηθούν διαδικτυακές εφαρμογές και εργαλεία επικοινωνίας και δημιουργίας ψηφιακού περιεχομένου.
γ. Οργάνωση της τάξης
Ο χώρος της τάξης είναι απαραίτητο να είναι έτσι διαμορφωμένος, ώστε να δίνει τη δυνατότητα στους/στις μαθητές/-τριες να μπορούν να δουλεύουν συνεργατικά σε μικρές ομάδες στον Η/Υ και στα τραπέζια εργασίας. Επίσης, θα πρέπει να δίνει τη δυνατότητα να μπορούν τα παιδιά να κάνουν παρουσιάσεις σε επίπεδο ολομέλειας, προκειμένου να παρουσιάσουν τις εργασίες τους και να αναπτύσσουν ανάλογες συζητήσεις.
Η συγκεκριμένη οργάνωση της τάξης, μαζί με τις κατάλληλες στρατηγικές διδασκαλίας, ενθαρρύνει την ενεργό εμπλοκή των μαθητών/-τριών στη μαθησιακή διαδικασία, μέσα από την αυτενέργεια, τη διαμαθητική επικοινωνία, τη λήψη αποφάσεων, τον χειρισμό των υλικών και των ψηφιακών μέσων για διερευνητική, ανακαλυπτική και δημιουργική μάθηση, σε ένα πλαίσιο επικοινωνίας και συνεργασίας.
Δυνατότητα επέκτασης:
Οι εκδηλώσεις διάχυσης που έχουν προταθεί κατά την περιγραφή των Εργαστηρίων είναι: α. η πρόσκληση γονέων & κηδεμόνων, υπηρεσιών και φορέων για τον καθαρισμό παραλίας από τα πλαστικά απορρίμματα ή άλλου σημείου του τόπου που βρίσκεται το σχολείο, και β. σε συνεργασία με τους γονείς & κηδεμόνες και με άλλους φορείς, η δημιουργία πάνινων τσαντών και το μοίρασμα σε κεντρικό σημείο του τόπου σε περαστικούς και σχετική ενημέρωσή τους. Επίσης, πέραν αυτών, μπορούν να πραγματοποιηθούν και επιπλέον εκδηλώσεις, όπως α. οργάνωση ποδηλατοδρομίας με στόχο την ευαισθητοποίηση των ανθρώπων για τη μείωση των πλαστικών μιας χρήσης, β. δημιουργία ψηφιακού πίνακα ανακοινώσεων ή ανάρτηση στην ιστοσελίδα του σχολείου υλικού για την ευαισθητοποίηση του κοινού ως προς τη μείωση των πλαστικών μιας χρήσης και κοινοποίησή του σε σχολεία και φορείς, και γ. δημιουργία ραδιοφωνικού μηνύματος που θα ακούγεται από τοπικούς ραδιοφωνικούς σταθμούς.
Μοιράσου το