Φύλο και επάγγελμα: μια σχέση εξάρτησης και αδιόρατων στερεοτύπων

Συνοπτική Περιγραφή

Σκοπός του προγράμματος καλλιέργειας δεξιοτήτων είναι η ευαισθητοποίηση των μαθητών/τριών σχετικά με το πώς τα έμφυλα στερεότυπα και οι κοινωνικές παραδοχές και προσδοκίες επηρεάζουν την αυτο-αντίληψη και την επιλογή επαγγέλματος, η αναγνώριση των έμφυλων στερεότυπων στα σχολικά βιβλία και στον επαγγελματικό χώρο, η ενημέρωση για την ισχύουσα κατάσταση στην Ελλάδα και τον κόσμο, η ενίσχυση μη στερεοτυπικών στάσεων και επαγγελματικών επιλογών, η καλλιέργεια θετικής αυτοδιάθεσης και η ανάληψη δράσης ενάντια στην έμφυλη ανισότητα στην οικογένεια και την εργασία. Οι δεξιότητες που καλλιεργούνται μέσω του προγράμματος είναι η καλλιέργεια δεξιοτήτων κοινωνικής ζωής, ψηφιακής μάθησης και τεχνολογίας, μάθησης, διαμεσολάβησης και κοινωνικής ενσυναίσθησης κ.ά.

Χαρακτηριστικά

Αριθμός Διδακτικών Ωρών:
Εφαρμόζεται διαδικτυακά:
Ναι

Βαθμίδες:
Γ' Γυμνασίου

Δομή προγράμματος:
Δομή
Υλικό προγράμματος:
Υλικό Εργαστηρίων

Αριθμός Εργαστηρίων:
7

Τίτλοι επιμέρους Εργαστηρίων:
Επάγγελμα: ανδρικό ή γυναικείο
Οι μαθητές/τριες να είναι σε θέση:
• Να επικοινωνούν, εκφράζοντας επιχειρήματα.
• Να συνεργάζονται σε ομάδες.
• Να διαθέτουν δημιουργικότητα, συνθέτοντας τα δεδομένα.
1. Αφόρμηση: προβολή βίντεο για επαγγέλματα και φύλο. (https://www.youtube.com/watch?v=vA2eLnSsVSA&ab_channel=GenderAllianceInitiative
2. Συζήτηση βάσει του βίντεο.
3. Κριτική ανάγνωση μικρών αγγελιών.
4. Υπάρχουν ανδρικά και γυναικεία επαγγέλματα; Χωρισμός σε ομάδες. Οι μαθητές/τριες καλούνται να καταγράψουν τα επιχειρήματά τους.
5. Γραφή μιας gender-free μικρής αγγελίας.

Η γυναικεία πάλη: Μια ζωή διεκδικήσεων
Οι μαθητές/τριες να είναι σε θέση:
• Να αναπτύσσουν κριτική σκέψη, διακρίνοντας ανάγκες και συσχετίζοντάς τες με τα δικαιώματα.
• Να συνεργάζονται σε ομάδες.
• Να είναι δημιουργικοί/ές, συμμετέχνοντας σε αγώνα λόγων (debate).
1. Ανάγνωση αποσπασμάτων από αρθρογραφία γυναικείων περιοδικών διαχρονικά- σχολιασμός.
2. Χωρισμός σε ομάδες και πραγματοποίηση αγώνα λόγων (debate).

Έμφυλες ανισότητες και εργασία
Οι μαθητές/τριες να είναι σε θέση:
• Να αναπτύσσουν κριτική σκέψη, διακρίνοντας χαρακτηριστικά μέσω της παρατήρησης.
• Να διαθέτουν δημιουργικότητα, συμμετέχοντας σε θέατρο φόρουμ.
• Να επικοινωνούν, αυτοσχεδιάζοντας.
1. Δείχνουμε σκίτσα στους μαθητές/τριες.
2. Κρτική παρατήρηση σκίτσων- σχολιασμός από τους μαθητές και τις μαθήτριες.
3. Ενημέρωση για τη Σύμβαση της Κωνσταντινούπολης
4. Δραματοποίηση και παρεμβάσεις στη φιλοσοφία του θεάτρου φόρουμ.
5. Αυτοσχεδιασμός.
Εκπαίδευση και στερεότυπα
Οι μαθητές/τριες να είναι σε θέση:
• Να συνεργάζονται σε ομάδες.
• Να αναπτύσσουν κριτική σκέψη διερευνώντας και εντοπίζοντας στοιχεία.
• Να χρησιμοποιούν πληροφορίες μέσω ψηφιακού εργαλείου.
1. Χωρισμός των μαθητών/τριών σε ομάδες.
2. Δίνονται σχολικά εγχειρίδια στους/στις μαθητές/τριες.
3. Διενέργεια έρευνας σε ομάδες.
4. Μελέτη περίπτωσης σχολικών Εγχειριδίων.
5. Οπτικοποίηση συμπερασμάτων.
6. Διάχυση.
Το επάγγελμα στον Ελληνικό Κινηματογράφο
Οι μαθητές/τριες να είναι σε θέση:
• Να συνεργάζονται, δουλεύοντας σε ομάδες.
• Να έχουν κριτική σκέψη, αναλύοντας και ερμηνεύοντας δεδομένα.
• Να χρησιμοποιούν πληροφορίες και να τις αποτυπώνουν με τη χρήση ψηφιακού εργαλείου.
1. Χωρισμός μαθητών/τριών σε ομάδες.
2. Στις ομάδες δίνονται διαφορετικοί τίτλοι ταινιών του Ελληνικού Κινηματογράφου και οι μαθητές/τριες καλούνται να σημειώσουν τα επαγγέλματα κάθε φύλου, όπως παρουσιάζονται στις ταινίες.
3. Συγκέντρωση και οπτικοποίηση συμπερασμάτων (δημιουργία γραφημάτων).
Εργασία και φύλο. Από τις στατιστικές στα συμπεράσματα
Οι μαθητές/τριες να είναι σε θέση:
• Να αναπτύσσουν κριτική σκέψη, διεξάγοντας έρευνα.
• Να χρησιμοποιούν πληροφορίες.
• Να συνεργάζονται, συζητώντας, σχολιάζοντας δεδομένα.
1. Κριτική ανάγνωση εικόνων, γραφημάτων, χαρτών και αναδιατύπωσή τους.
2. Συμμετοχή σε έρευνα και σχολιασμός των αποτελεσμάτων της
Προετοιμασία εκδήλωσης ενημέρωσης διάχυση
Οι μαθητές/τριες να είναι σε θέση:
• Να διαθέτουν κριτική σκέψη, συνθέτοντας και καταλήγοντας σε συμπεράσματα.
• Να είναι δημιουργικοί, συντάσσοντας κείμενο.
• Να συνεργάζονται σε ομάδες.
• Να χρησιμοποιούν πληροφορίες.
• Να αναπτύσσουν συστημική σκέψη, συνδέοντας τα μέρη με το όλον.
1. Παρουσίαση της εικόνας των φύλων στη λογοτεχνία με έμφαση στο επάγγελμα/ απασχόληση /δραστηριότητα.
2. Παρουσίαση του αγώνα των γυναικών για κατοχύρωση δικαιωμάτων μέσα από τα γυναικεία περιοδικά.
3. Παρουσίαση της στερεοτυπικής εικόνας των γυναικών
μέσα από το περιοδικό Βοσπορίς.
4. Παρουσίαση των στατιστικών δεδομένων για τη γυναικεία εργασία στην Ελλάδα και την Ευρώπη.
5. Παρουσίαση των ρόλων των φύλων (δραστηριότητες, ασχολίες, επαγγέλματα) στα σχολικά εγχειρίδια.
6. Δημιουργία αφίσας- προγράμματος εκδήλωσης και ανακοίνωσης στα media.

Υλικό Αξιολόγησης

Περιγραφή βασικού θεωρητικού πλαισίου υποστήριξης του προγράμματος:
Η ευαισθητοποίηση των μαθητών-τριών πάνω στη σχέση των έμφυλων στερεοτύπων με τις κοινωνικές παραδοχές και προσδοκίες οι οποίες επηρεάζουν την αυτο-αντίληψη και την επιλογή επαγγέλματος. Η αναγνώριση του σεξισμού στον επαγγελματικό χώρο και στην γλώσσα των επαγγελμάτων. Η ενημέρωση για την ισχύουσα κατάσταση στα ελληνικά και διεθνή δεδομένα μέσα από την κριτική προσέγγιση στατιστικών του χώρου της εργασίας με κριτήριο το φύλο. Η ενίσχυση μη στερεοτυπικών συμπεριφορών, η καλλιέργεια θετικής αυτοαντίληψης με σκοπό την αυτοδιάθεση. Η ανάληψη δράσης ενάντια στην έμφυλη επαγγελματική ανισότητα.
Δυνατότητα επέκτασης:
Τα εργαστήρια μπορούν να υλοποιηθούν με τα προτεινόμενα συνοδευτικά φύλλα εργασίας, αλλά μπορούν και να εμπλουτιστούν, εφόσον αυτά λάβουν χώρα σε εργαστήριο Η/Υ, με επίσκεψη σε ενδεδειγμένους ιστοχώρους, από τους οποίους μπορεί ο/η εκπαιδευτικός να αντλήσει επιπλέον υλικό και να τα προσαρμόσει.
Τα φύλλα αποτελούν εναλλακτική λύση σε περίπτωση που το εργαστήριο υλοποιείται σε τάξη και όχι σε αίθουσα Η/Υ.
Από τις προτεινόμενες δραστηριότητες ο/η εκπαιδευτικός μπορεί να επιλέξει όποιες ανταποκρίνονται στις ανάγκες και τις δυνατότητες της τάξης του/της. Μπορεί επίσης να αναθέσει διαφορετικές δραστηριότητες σε ομάδες με σκοπό να παρουσιαστούν στο τέλος τα αποτελέσματα στην ολομέλεια,. Δεν απαιτούνται προηγούμενες γνώσεις.
Επιπλέον. το υλικό μπορεί να φορτωθεί σε μια από τις διαθέσιμες πλατφόρμες (e-me , eclass) και να ζητηθεί από τους/τις μαθητές/τριες να εκτυπώνουν τα φύλλα πριν από κάθε συνάντηση.
Οι δραστηριότητες που προτείνονται, εκτός από αυτές που αφορούν στην αφόρμηση και στον καταιγισμό ιδεών, είναι σχεδιασμένες για ομαδοσυνεργατική εργασία, κριτική επεξεργασία και ανακαλυπτική, διερευνητική μάθηση.
Παρακολούθηση και σχολιασμός ταινιών: Suffragette (2015), Mona Lisa smile (2003), Kiki's delivery service (anime, 1989).
Δημιουργία διαδραστικών αφισών με διάσημες γυναίκες που διακρίθηκαν σε ανδροκρατούμενους χώρους.
Μοιράσου το