Περιγραφή βασικού θεωρητικού πλαισίου υποστήριξης του προγράμματος:
Το βασικό θεωρητικό πλαίσιο υποστήριξης του προγράμματος "Dirty Stories: Σκέφτομαι πριν το πετάξω" βασίζεται στην εκπαίδευση για την αειφορία και την περιβαλλοντική ευαισθητοποίηση. Το πρόγραμμα επικεντρώνεται στη διαχείριση απορριμμάτων, προωθώντας τη μείωση της κατανάλωσης και την αποφυγή παραγωγής αποβλήτων αντί της απλής ανακύκλωσης. Βασίζεται στους 17 Στόχους Αειφόρου Ανάπτυξης του ΟΗΕ, και συγκεκριμένα στον Στόχο 12: "Υπεύθυνη Παραγωγή και Κατανάλωση". Η εφαρμογή του προγράμματος στηρίζεται στη μεθοδολογία "Μαθαίνω-Σκέφτομαι-Δρω", όπου οι μαθητές ενημερώνονται, επεξεργάζονται κριτικά τη νέα γνώση και καταλήγουν σε δράσεις όπως η δημιουργία επιτραπέζιων παιχνιδιών ή ο καθαρισμός ακτής. Στόχος είναι η καλλιέργεια αξιών όπως η ενσυναίσθηση και η υπευθυνότητα μέσω συνεργατικών και ψηφιακών δραστηριοτήτων.
Προσβασιμότητα:
Για να είναι το πρόγραμμα πλήρως συμπεριληπτικό και προσβάσιμο σε όλους/ες τους/τις μαθητές/τριες, συμπεριλαμβανομένων των μαθητών/τριών με αναπηρίες ή μαθησιακές δυσκολίες, θα μπορούσαν να ληφθούν μέτρα όπως η προσαρμογή των δραστηριοτήτων και των υλικών για μαθητές/τριες με διαφορετικές ανάγκες. Για παράδειγμα, οι δραστηριότητες που περιλαμβάνουν κριτική σκέψη και δημιουργικότητα, όπως η δημιουργία ψηφιακών ιστοριών ή επιτραπέζιων παιχνιδιών, μπορούν να προσαρμοστούν με απλοποιημένες οδηγίες ή υλικά με μεγαλύτερη οπτική υποστήριξη για μαθητές/τριες με μαθησιακές δυσκολίες. Επιπλέον, η χρήση τεχνολογικών εργαλείων για την ψηφιακή αφήγηση μπορεί να διευκολύνει την πρόσβαση για μαθητές/τριες με κινητικές δυσκολίες, ενώ οι δραστηριότητες στη φύση, όπως ο καθαρισμός ακτής, θα μπορούσαν να περιλαμβάνουν εναλλακτικές για μαθητές/τριες με περιορισμένη κινητικότητα. Έτσι, το πρόγραμμα μπορεί να διασφαλίσει ότι όλοι/ες οι μαθητές/τριες συμμετέχουν ισότιμα και αποτελεσματικά.
Δυνατότητα επέκτασης:
Το πρόγραμμα "Dirty Stories: Σκέφτομαι πριν το πετάξω" περιλαμβάνει διάφορες δράσεις που μπορούν να λειτουργήσουν ως δυνατότητες επέκτασης και εκδηλώσεις διάχυσης. Στο πλαίσιο καθαρισμού ακτής ή πάρκου, σύμφωνα με το οποίο οι μαθητές/τριες παρακινούνται να κοινοποιήσουν τα αποτελέσματα στο σχολείο ή στην τοπική κοινότητα ή να οργανώσουν ενημερωτική καμπάνια με
• αφίσα,
• παρουσίαση,
• άρθρο στην τοπική εφημερίδα
• ανάρτηση σε κοινωνικά μέσα.
Επίσης, προτείνεται και η εμπλοκή της οικογένειας μέσω της δράσης «Η τσάντα της επαναχρησιμοποίησης». Σε υφάσματινες τσάντες (τόσες ώστε να φτάσουν για όλα τα παιδιά στις 7 εβδομάδες του ΕΔ) βάζουμε ένα παιδικό βιβλίο για τη διαχείριση απορριμμάτων και εξοπλισμό (κόλλες, ψαλίδια κτλ). Κάθε Σαββατοκύριακο οι τσάντες δανείζονται στις οικογένειες για να διαβάσουν την ιστορία και να κατασκευάσουν κάτι από άχρηστα υλικά. Οι κατασκευές συλλέγονται και διοργανώνεται στο τέλος έκθεση με τις οικογενειακές δημιουργίες.