Τα παιχνίδια των παιδιών: Χθες, Σήμερα, Αύριο

Συνοπτική Περιγραφή

Το Πρόγραμμα Καλλιέργειας Δεξιοτήτων με τίτλο «Τα παιχνίδια των παιδιών: Χθες, Σήμερα, Αύριο» αξιοποιεί, στο πλαίσιο της μεθόδου «Out of Eden Learn», ρουτίνες σκέψης και εργαλεία διαπολιτισμικού διαλόγου. Έχει ως στόχο την καλλιέργεια των Δεξιοτήτων του Νου όπως η στρατηγική σκέψη, των Δεξιοτήτων Μάθησης όπως η κριτική και αναλυτική σκέψη, συνεργασία, επικοινωνία, δημιουργικότητα, των Δεξιοτήτων Ζωής όπως η διαμεσολάβηση, υπευθυνότητα, πολιτειότητα. Μέσω των έργων τέχνης του Ιδρύματος Λασκαρίδη που απεικονίζουν παιδιά, τα οποία παίζουν σε διαφορετικές ιστορικές περιόδους, επιχειρείται η καλλιέργεια των παραπάνω δεξιοτήτων, ενθαρρύνοντας τους/τις μαθητές/τριες: α) να προβούν στη σύγκριση των χώρων παιχνιδιού και των παιχνιδιών διαχρονικά στο πλαίσιο ενός νοητικού χάρτη «προβολής στη διαχρονικότητα», β) να εντοπίσουν τους χώρους παιχνιδιού μιας γειτονιάς, πραγματοποιώντας επίσκεψη σε μία παιδική χαρά, παρατηρώντας και προτείνοντας αλλαγές που μπορούν να γίνουν σε αυτή και γ) να οργανώσουν μια εκδήλωση/ έκθεση στην οποία θα παρουσιάσουν τον τρόπο που εργάστηκαν και τις προτάσεις τους για την παιδική χαρά του μέλλοντος και τα παιχνίδια της.

Χαρακτηριστικά

Αριθμός Διδακτικών Ωρών:
Εφαρμόζεται διαδικτυακά:
Όχι

Βαθμίδες:
Ε' Δημοτικού

Δομή προγράμματος:
Δομή
Υλικό προγράμματος:
Υλικό εργαστηρίων

Αριθμός Εργαστηρίων:
7

Τίτλοι επιμέρους Εργαστηρίων:
Στα πολύ παλιά χρόνια…
Προσδοκώμενα μαθησιακά αποτελέσματα

Το 1ο εργαστήριο της αποστολής μπορεί να λειτουργήσει ως εισαγωγή για την ενότητα 11 του βιβλίου της Γλώσσας: «Παιχνίδια, παιχνίδια, παιχνίδια».
• Επιδιώκει να βοηθήσει τα παιδιά να αντιληφθούν τη διαχρονικότητα των παιχνιδιών
• να εκφράσουν γραπτά τις σκέψεις τους για σχετικά έργα τέχνης.

Δραστηριότητες – (ενδεικτικές)

1ο βήμα: Δίνουμε την ευκαιρία στους/στις μαθητές/τριες να σκεφτούν και να απαντήσουν:
● Άραγε από πόσο παλιά, τα παιδιά έχουν τη συνήθεια να παίζουν;
● Πώς έπαιζαν τα παιδιά στην αρχαία Ελλάδα ή τη Ρώμη; Στην τουρκοκρατία ή στο νεοσύστατο ελληνικό κράτος;

2ο βήμα: Παροτρύνουμε τα παιδιά να διαλέξουν στην τύχη μια εικόνα έργου τέχνης του Ιδρύματος Λασκαρίδη και με τον/την διπλανό/ή τους να συμπληρώσουν το φύλλο εργασίας 1 αξιοποιώντας τη ρουτίνα σκέψης: Παρατήρησε 2 φορές επί 5 (Παραλλαγή του Looking 10 times 2).

3ο βήμα: Ζητάμε από τα παιδιά να γράψουν ένα κείμενο, χρησιμοποιώντας όσα χρειάζονται από το φύλλο εργασίας 1, για να περιγράψουν το έργο και τις σκέψεις τους γι’ αυτό. Προτρέπουμε τους/τις μαθητές/τριες πριν
ανακοινώσουν το κείμενό τους να το ελέγξουν και να το διορθώσουν,
ακολουθώντας τις οδηγίες στο βιβλίο της Γλώσσας ενότητα 7: Μουσική: «Διορθώνω το γραπτό μου».

4ο βήμα: Ενθαρρύνουμε τα παιδιά να συζητήσουν και να αλληλεπιδράσουν σχολιάζοντας τα κείμενα που δημιουργήθηκαν χρησιμοποιώντας τα εργαλεία διαλόγου:
«Ρώτα» για να λάβετε διευκρινήσεις ξεκινώντας με φράσεις όπως:
● Βοήθησε με να καταλάβω τι εννοείς όταν ....
● Τι σε κάνει να το λες αυτό…..
«Εκτίμησε» σχολίασε ό,τι εκτιμάς και αξίζει να επισημάνεις.
Σημείωση: Το φύλλο εργασίας 1 έχει πέντε (5) διαφορετικές σελίδες όσες και οι φωτογραφίες από το ίδρυμα Λασκαρίδη. Κάθε ζευγάρι παίρνει τη σελίδα που τις αντιστοιχεί ανάλογα με τη φωτογραφία που επέλεξε. Η κάθε φωτογραφία μπορεί να εκτυπωθεί περισσότερες από μία φορές ανάλογα με τον αριθμό των παιδιών στην τάξη.
Μια φορά κι έναν καιρό ο παππούς και η γιαγιά έπαιζαν...
Προσδοκώμενα μαθησιακά αποτελέσματα

Το 2ο εργαστήριο της αποστολής επικεντρώνεται στη σύγκριση του παρελθόντος και του παρόντος. Αποσκοπεί να βοηθήσει τα παιδιά
• να συζητήσουν τις αλλαγές που έχουν διαδραματισθεί με το πέρασμα των χρόνων στους χώρους παιχνιδιού και τα παιχνίδια
• να αναζητήσουν απαντήσεις σε προσωπικά ερωτήματα μέσω συνεντεύξεων.

Δραστηριότητες – (ενδεικτικές)
1ο βήμα: Διαβάζουμε στην ολομέλεια της τάξης το κείμενο «Παραδοσιακά Παιχνίδια» (Ενότητα 11 βιβλίο Γλώσσας). Ζητάμε από τα παιδιά να παρακολουθήσουν με προσοχή το βίντεο «20 παλιά και αγαπημένα παιχνίδια» και παροτρύνουμε την ανάπτυξη σχετικής συζήτησης στην ολομέλεια.

2ο βήμα: Ζητάμε από τα παιδιά να εργαστούν ομαδικά. Συγκεκριμένα, τα παιδιά ενθαρρύνονται να σκεφτούν και να συζητήσουν, όσα γνωρίζουν για το πού και τι έπαιζαν οι παππούδες και οι γιαγιάδες τους ή οι μεγαλύτεροι σε ηλικία γείτονές τους πριν από πενήντα (50) ή περισσότερα χρόνια, και κατόπιν να συμπληρώσουν το φύλλο εργασίας 2 σύμφωνα με τη ρουτίνα
σκέψης ΊδΙΟ, ΔΙαφορετΙκό, ΣυνδέομαΙ, ΑλληλεπΙδρώ (Same, Different, Connect, Engage).

3ο βήμα: Παρακινούμε τους/τις μαθητές/τριες να ανακοινώσουν τα αποτελέσματα της συνεργασίας τους στην ολομέλεια της τάξης.

4ο βήμα: Στην ολομέλεια βοηθάμε τα παιδιά να συγκεντρώσουν σε μια λίστα όλες τις ερωτήσεις, που προέκυψαν από το φύλλο εργασίας 2, και να τις ομαδοποιήσουν, ώστε να μην επαναλαμβάνονται. Ενθαρρύνουμε τα παιδιά να αναζητήσουν απαντήσεις στη λίστα των ερωτήσεων παίρνοντας συνεντεύξεις από παππούδες και γιαγιάδες ή μεγάλους/ες στην ηλικία γείτονες/ισσες που ήταν κάτοικοι στην περιοχή του σχολείου όταν ήταν παιδιά (οι συνεντεύξεις ανατίθενται ως εξωσχολική δράση).

5ο βήμα: Καθοδηγούμε τα παιδιά ώστε μέσα από συζήτηση να οργανώσουν και να σκεφτούν πρακτικά ζητήματα της συνέντευξης. Ορίζουμε τα χρονικά όρια :
1 για την ολοκλήρωση των συνεντεύξεων και
2. για την παρουσίαση των ευρημάτων στην ολομέλεια της τάξης.

6ο βήμα: Όταν οι μαθητές/τριες ολοκληρώσουν τις συνεντεύξεις τους προτρέπουμε να συζητήσουν τα ευρήματα αξιοποιώντας τα εργαλεία διαλόγου.
Παρατήρησε: Τι παρατηρείς στις πληροφορίες που συγκεντρώθηκαν από τις συνεντεύξεις και σε ενδιαφέρει να σχολιάσεις;
Συνέδεσε: Σχολίασε κάποια πληροφορία από τις συνεντεύξεις που με προσωπική σου εμπειρία.
Προβλέψεις για το Μέλλον και Προβολή στη Διαχρονικότητα
Προσδοκώμενα μαθησιακά αποτελέσματα

Το 3ο εργαστήριο επιχειρεί να ενθαρρύνει τους μαθητές/τριες
• να σκεφτούν/φανταστούν πιθανές μελλοντικές αλλαγές στους χώρους παιχνιδιού και στα παιχνίδια και
• να ανακεφαλαιώσουν οργανώνοντας, όλα όσα έχουν συζητήσει μέχρι τώρα για το παρελθόν το παρόν και το μέλλον με νοητική χαρτογράφηση.

Δραστηριότητες – (ενδεικτικές)

1ο βήμα: Ζητάμε από τους/τις μαθητές/τριες να παρακολουθήσουν με προσοχή το βίντεο «100 χρόνια παιχνίδια»

2ο βήμα: Διαβάζουμε το κείμενο «Ηλεκτρονικά παιχνίδια» (Ενότητα 11 βιβλίο Γλώσσας) και προτρέπουμε τα παιδιά να σκεφτούν προσωπικές εμπειρίες και να συζητήσουν στην ολομέλεια της τάξη.
● ●Πώς κοινωνικά/περιβαλλοντικά/οικονομικά/τεχνολογικά γεγονότα (π.χ. αστικοποίηση, μόδα, φυσικές καταστροφές, διαδίκτυο, εμφάνιση νέων υλικών, ανάπτυξη τεχνολογίας, πανδημία, οικονομική κρίση κλπ.) φέρνουν αλλαγές στα παιχνίδια και τους χώρους που παίζουν.

Σημειώνουμε στον πίνακα λέξεις ή φράσεις κλειδιά από όσα αναφέρονται.

3ο βήμα: Ζητάμε από τα παιδιά να συμπληρώσουν ατομικά το φύλλο εργασίας 3 σύμφωνα με τη ρουτίνα σκέψης Τι μπορεί να συμβεί (What Can be)
Προτρέπουμε τους/τις μαθητές/τριες να χρησιμοποιήσουν όπου χρειάζεται μελλοντικούς χρόνους.
(Το φύλλο εργασίας μπορεί να συμπληρωθεί και ως εργασία για το σπίτι.)
4ο βήμα: Στην ολομέλεια της τάξης συντονίζουμε σχετική συζήτηση με τις απόψεις που έχουν καταγραφεί στο φύλλο εργασίας 3. Κρατάμε σημειώσεις/λέξεις κλειδιά στον πίνακα της τάξης και ζητάμε από τους ομιλητές να αιτιολογούν τις προβλέψεις τους ρωτώντας,
«Γιατί το λες αυτό;»
«Πού το στηρίζεις αυτό;»

5ο βήμα: Βοηθάμε τους/τις μαθητές/τριες σας να συνοψίσουν όσα έχουν συζητήσει μέχρι τώρα αξιοποιώντας την ρουτίνα σκέψης.

Προβολή στη Διαχρονικότητα (Projecting across time)
• Καταγράψτε όσα γνωρίζετε στο ΠΑΡΟΝ για τα παιχνίδια και τους χώρους παιχνιδιού - Σκεφτείτε και καταγράψτε τις διαφορές των παιχνιδιών και των χώρων παιχνιδιού στο ΠΑΡΕΛΘΟΝ (π.χ. πριν από δέκα [10] χρόνια, πριν από εκατό [100] χρόνια κτλ.).
• Σκεφτείτε και καταγράψτε τις αλλαγές των παιχνιδιών και των χώρων παιχνιδιού στο ΜΕΛΛΟΝ (π.χ. σε δέκα [10] χρόνια, σε εκατό [100] χρόνια κτλ.).
• Οι καταγραφές γίνονται με τη μορφή νοητικού χάρτη στην ολομέλεια σε χαρτί του μέτρου ή ψηφιακά με την εφαρμογή Mindmap.
• 6ο βήμα: Οι μαθητές/τριες αναστοχάζονται αξιοποιώντας τα εργαλεία διαλόγου.
• Επέκτεινε: περιέγραψε πώς όσα καταγράφηκαν στο νοητικό χάρτη επέκτειναν τη σκέψη σου σε νέες κατευθύνσεις ή σου έδωσαν μια νέα οπτική για το θέμα. Εκτίμησε: σχολίασε ό,τι εκτιμάς και αξίζει να επισημάνεις.
Επίσκεψη στην παιδική χαρά
Προσδοκώμενα μαθησιακά αποτελέσματα

Το 4ο εργαστήριο αξιοποιεί τα μαθήματα των Μαθηματικών και τις Γεωγραφίας για να καθοδηγήσει τους/τις μαθητές/τριες
• να οργανώσουν και να πραγματοποιήσουν επίσκεψη στην παιδική χαρά, με τη βοήθεια χάρτη, επιδιώκοντας να φανταστούν/οραματιστούν μελλοντικές αλλαγές σε αυτή.

Δραστηριότητες – (ενδεικτικές)

1ο βήμα: Αξιοποιούμε το μάθημα της Γεωγραφίας ενότητα 1. « Οι χάρτες ένα εργαλείο για τη μελέτη του κόσμου»και το Μάθημα των Μαθηματικών ενότητα 7 κεφάλαιο 7.36 «Μετράω και σχεδιάζω κλίμακες» και 7.37 7 κεφάλαιο 7.36 «Μετράω και σχεδιάζω κλίμακες» και 7.37 «Προσανατολισμός στο χώρο» για να προετοιμάσουμε τους/τις μαθητές/-τριες να επισκεφθούν την παιδική χαρά.

2ο βήμα: Χρησιμοποιούμε την εφαρμογή google my maps ή ένα συμβατικό χάρτη της περιοχής του σχολείου.
Στην ολομέλεια της τάξης ζητάμε από τα παιδιά να:
1.εντοπίσουν στο χάρτη τις συντεταγμένες του σχολείου
2.εντοπίσουν και να σημειώσουν χώρους της γειτονιάς που συνηθίζουν να παίζουν τα παιδιά σήμερα, (π.χ. παιδική χαρά, πάρκο, πλατεία, παιδότοπος, πεζόδρομος, αλάνα κλπ), χρησιμοποιώντας σύμβολα (παράδειγμα στο φωτόδεντρο
http://photodentro.edu.gr/v/item/ds/8521/8929 )
3.περιγράψουν τις θέσεις των χώρων παιχνιδιού σε σχέση με το σχολείο χρησιμοποιώντας τα σημεία του Ορίζοντα (π.χ. η παιδική χαρά βρίσκεται Βορειοανατολικά του σχολείου).
4.επιλέξουν την παιδική χαρά της γειτονιάς του σχολείου που επιθυμούν να εστιάσουν.
5. χαράξουν στο χάρτη τη διαδρομή από το σχολείο στην παιδική χαρά.
6. μετρήσουν και υπολογίσουν την απόσταση που θα διανύσουν από το σχολείο στην παιδική χαρά λαμβάνοντας υπόψη την κλίμακα του χάρτη.
7. περιγράψουν τη διαδρομή χρησιμοποιώντας: όρους κατεύθυνσης (π.χ αρχικά για πενήντα [50] μέτρα θα κατευθυνθούμε Βόρεια κατόπιν
συνεχίζουμε με κατεύθυνση Ανατολική για σαράντα [40] μέτρα κλπ).

3ο βήμα: Επισκεπτόμαστε εντός σχολικού ωραρίου την παιδική χαρά με τη βοήθεια εθελοντών γονέων, αν κρίνεται σκόπιμο για την ασφάλεια των παιδιών. Ζητάμε από τα παιδιά να εργαστούν σε ζευγάρια, τους μοιράζουμε τον χάρτη της περιοχής του σχολείου με

χαραγμένη τη διαδρομή που θα ακολουθήσουμε και τους ζητάμε κατά την επίσκεψη στην παιδική χαρά να έχουν μαζί τους φωτογραφική μηχανή, μολύβι. Τέλος, τα συμβουλεύουμε να αφιερώσουν χρόνο και να παρατηρήσουν τον χώρο πολύ προσεκτικά ώστε να μπορέσουν να συμπληρώσουν το φύλλο εργασίας 4.
Σχεδιάζοντας την παιδική χαρά του μέλλοντος
Προσδοκώμενα μαθησιακά αποτελέσματα

Επιδίωξη του 5ου εργαστηρίου είναι οι μαθητές/τριες, χωρισμένοι/νες σε ομάδες
• να συνεργαστούν
• να επιλέξουν μια ιδέα από όσες κατέγραψαν στο προηγούμενο εργαστήριο, “Επίσκεψη στην παιδική χαρά”
• να δημιουργήσουν την μακέτα μιας παιδικής χαράς ή ενός παιχνιδιού παιδικής χαράς του μέλλοντος.

Δραστηριότητες – (ενδεικτικές)

1ο βήμα: Με αφορμή το μάθημα της Κοινωνικής και Πολιτικής Αγωγής “Συμμετέχουμε στη λήψη αποφάσεων”, συζητάμε στην ολομέλεια της τάξης τα βήματα που παρουσιάζονται στο μάθημα για τη λήψη αποφάσεων.

2ο βήμα: Ενημερώνουμε, τα παιδιά ότι στόχος του εργαστηρίου είναι σε τετραμελείς ομάδες να κατασκευάσουν μακέτες που θα παρουσιάζουν την παιδική χαρά του μέλλοντος ή ένα παιχνίδι της παιδικής χαράς του μέλλοντος χρησιμοποιώντας υλικά που μπορούν να επαναχρησιμοποιηθούν (π.χ συσκευασίες, βαζάκια, καπάκια κλπ) ή υλικά από τη φύση (κλαδιά, φύλλα, πέτρες, κοχύλια, φύκια κλπ) ή ψηφιακές εφαρμογές, π.χ
πέτρες, κοχύλια, φύκια κλπ) ή ψηφιακές εφαρμογές π.χ
https://www.tinkercad.com/ ή https://www.blockscad3d.com

3ο βήμα: Προτρέπουμε κάθε ζευγάρι του προηγούμενου εργαστηρίου
“Επίσκεψη στην παιδική χαρά” να ενωθεί με ένα άλλο ακόμη και να
αποφασίσουν ποια ιδέα από αυτές που έχουν καταγράψει στο φύλλο εργασίας 4 θα παρουσιάσουν στη μακέτα τους.

Εξηγούμε στις ομάδες ότι αναμένεται
1. να συζητήσουν όσα έχουν καταγράψει στο φύλλο εργασίας 4
2. να θέσουν τα κριτήρια με τα οποία θα αξιολογήσουν τις ιδέες του
φύλλου εργασίας 4
3. να επιλέξουν αιτιολογημένα την πρόταση που θα παρουσιάσουν στη μακέτα τους.

4ο βήμα: Όταν οι ομάδες καταλήξουν στην ιδέα με την οποία θα ασχοληθούν, μοιράζουμε φύλλο εργασίας 5 το οποίο αξιοποιεί τη ρουτίνα σκέψης
ΔημΙΟυργΙκός ΣχεδΙασμός (Planning for invention).

Τέλος συμφωνούμε με τις ομάδες το χρονικό όριο για την ολοκλήρωση της εργασίας και την αρχική παρουσίαση της μακέτας. Οι ομάδες θα μπορούν να εργαστούν για την ολοκλήρωση των μακετών και εκτός σχολικού ωραρίου ή με τη βοήθεια άλλων ειδικοτήτων (π.χ. εκπαιδευτικός καλλιτεχνικών – αισθητικής αγωγής).
Ανατροφοδότηση και Διορθώσεις
Προσδοκώμενα μαθησιακά αποτελέσματα

Το 6ο εργαστήριο αφιερώνεται
• στην πρώτη παρουσίαση των μακετών που δημιούργησαν οι ομάδες με σκοπό να βρουν εθελοντές από την τοπική κοινότητα που θα διαμεσολαβήσουν, ώστε η ιδέα τους να είναι εφικτή και υλοποιήσιμη.

Δραστηριότητες – (ενδεικτικές)

1ο βήμα: Με αφορμή το μάθημα της Κοινωνικής και Πολιτικής Αγωγής «Ο ενεργός πολίτης αποφασίζει, συμμετέχει και δρα» προσεγγίζουμε την έννοια της πολιτειότητας και ενθαρρύνουμε τους μαθητές/τριες να αναζητήσουν καταρχήν ανατροφοδότηση από ειδικούς για την τελειοποίηση της ιδέας τους.

2ο βήμα: Η συζήτηση για την αναζήτηση ειδικών γίνεται στην ολομέλεια και διευκολύνεται με τη δομή της ρουτίνας σκέψης Κύκλοι Δράσης (Circles of action).
Ποιοι θα μπορούσαν να συνεισφέρουν στην ανατροφοδότηση της ιδέας σας:
α. από τον εσωτερικό σας κύκλο (οικογένεια, φίλοι);
β. από τον κύκλο της κοινότητας (δημοτικές αρχές, τοπικοί φορείς);
γ. από τον παγκόσμιο κύκλο (σχολικά δίκτυα, καλές πρακτικές);

3ο βήμα: Οι μαθητές/τριες χωρίζονται σε τρεις (3) ομάδες (μία ανά κύκλο δράσης) και καταμερίζουν αρμοδιότητες. Η πρώτη ομάδα προωθεί τις προτάσεις για την παιδική χαρά σε κάποιον από τους γονείς της τάξης με σχετικό επάγγελμα (π.χ. αρχιτέκτονας) ζητώντας ανατροφοδότηση. Η δεύτερη ομάδα προωθεί τις προτάσεις σε αρμόδια υπηρεσία του οικείου δήμου και η τρίτη ομάδα αναλαμβάνει την αναζήτηση καλών πρακτικών σε προτεινόμενα εκπαιδευτικά δίκτυα και κοινότητες πρακτικής (π.χ. eTwinning).
Για την επικοινωνία σχετικά με τη λήψη ανατροφοδότησης από τους ειδικούς μπορούν να αξιοποιηθούν τα εργαλεία διαλόγου:
Πες την άποψή σου (π.χ. πείτε μας την άποψή σας σχετικά με τις προτάσεις μας για την παιδική χαρά).
Παρατήρησε: (π.χ. παρατηρήστε συγκεκριμένα στοιχεία που θεωρείτε ότι πρέπει να διορθώσουμε).
Εκτiμήστε: (π.χ. αναφερθείτε σε ό,τι θεωρείτε σημαντικό από αυτά που προτείνουμε).


ΕπέκτεΙΝε (π.χ. εξηγήστε μας πώς η ιδέα μας σάς έκανε να σκεφτείτε νέες προτάσεις) .
Έκθεση για την παιδική χαρά του μέλλοντος
Προσδοκώμενα μαθησιακά αποτελέσματα

Στο 7ο και τελευταίο ενθαρρύνουμε τους/τις μαθητές/τριες
• να οργανώσουν μια εκδήλωση στην οποία θα παρουσιάσουν τον τρόπο που εργάστηκαν, τις προτάσεις τους για την μελλοντική παιδική χαρά και τα παιχνίδια της, όπως αυτές έχουν διαμορφωθεί μετά την ανατροφοδότηση των ειδικών.

Δραστηριότητες – (ενδεικτικές)

1ο βήμα: Συντονίζουμε συζήτηση για τις διαδικασίες που χρειάζεται η οργάνωση και η διεξαγωγή της εκδήλωσης.
2ο βήμα: Οι μαθητές/τριες πραγματοποιούν την εκδήλωση/έκθεση και παρουσιάζουν το έργο τους. (Πληροφορίες για τον σχεδιασμό και την πραγματοποίηση παρουσιάσεων μπορείτε να βρείτε στον παρακάτω σύνδεσμο:
https:// www.living-democracy.com/el/textbooks/volume-1/part-3/unit-2/tool-10/).
3ο βήμα: Στο τέλος του Εργαστηρίου ζητάμε από τα παιδιά να συμπληρώσουν το φύλλο αναστοχασμού και το φύλλο αυτοαξιολόγησης.

Υλικό Αξιολόγησης

Η αξιολόγηση των μαθησιακών επιτευγμάτων υλοποιείται με διάφορους τρόπους. Συγκεκριμένα, στο εκπαιδευτικό υλικό περιλαμβάνονται κλείδες αυτοαξιολόγησης και φύλλο εργασίας αναστοχασμού για τους/τις μαθητές/τριες καθώς και ρουμπρίκες αξιολόγησης σχετικά με τα γνωστικά μαθησιακά αποτελέσματα και την ανάπτυξη δεξιοτήτων των μαθητών για τον/την εκπαιδευτικό.

Στο υλικό αξιολόγησης, εμπεριέχονται:
- Φύλλο αναστοχασμού.
- Φύλλο αυτοαξιολόγησης δεξιοτήτων.
- Φύλλο αυτοαξιολόγησης.
- Φύλλο αξιολόγησης δεξιοτήτων στόχευσης.
- Φύλλο αξιολόγησης εμπλεκόμενων δεξιοτήτων.
Υλικό αξιολόγησης
Περιγραφή βασικού θεωρητικού πλαισίου υποστήριξης του προγράμματος:
Η εκπαίδευση του 21ου αιώνα αναδεικνύει τις έννοιες του εθελοντισμού και της διαμεσολάβησης σε παγκόσμια κοινωνική αξία. Τα αυθεντικά κίνητρα που ενεργοποιούν τη διάθεση των ατόμων να προσφέρουν κοινωνικό έργο αποκλειστικά και μόνο για το κοινό καλό, δίχως να αποσκοπούν σε υλικό κέρδος, μπορούν να αποτελέσουν αντικείμενο εκπαίδευσης από τη νεαρή ηλικία των μαθητών/τριών. Παραδοσιακά, άλλωστε η εκπαίδευση δε λειτουργεί αποκομμένη από το κοινωνικό σύνολο και σκοπός της είναι να βοηθήσει τα παιδιά, τους μελλοντικούς πολίτες, να κατανοήσουν και να αλλάξουν τον κόσμο στον οποίο ζουν. Στην πορεία για αυτόν τον μετασχηματισμό η άποψη του Νέλσον Μαντέλα: "η εκπαίδευση είναι το ισχυρότερο όπλο που μπορούμε να χρησιμοποιήσουμε για να αλλάξουμε τον κόσμο" φαίνεται πιο επίκαιρη από ποτέ.
Το Πρόγραμμα Εργαστηρίων Δεξιοτήτων με τίτλο «Τα Παιχνίδια των Παιδιών: Χθες, Σήμερα, Αύριο» προσεγγίζει την έννοια του εθελοντισμού μέσα από διαφορετικές συνιστώσες που διαπλέκονται αρμονικά με τον βασικό και τους εμπλεκόμενους κύκλους δεξιοτήτων. Αρχικά επιδιώκεται οι μαθητές/τριες να κατανοήσουν το περιβάλλον στο οποίο βιώνουν εξετάζοντας συνήθειες και παιχνίδια, εντοπίζοντας ομοιότητες και διαφορές με το παρελθόν και προβλέποντας μελλοντικές αλλαγές και εξελίξεις. Με τον τρόπο αυτό διευκολύνεται η σταδιακή μετατόπιση του ενδιαφέροντος από το «εγώ» στο «εμείς», ευνοώντας αντίστοιχα την ενεργοποίηση της ευθύνης σε ζητήματα που άπτονται της αναγνώρισης των αναγκών, των δικαιωμάτων, των συναισθημάτων, των συνηθειών και των πεποιθήσεων τους. Στο πλαίσιο των δραστηριοτήτων που ακολουθούν οργανώνονται εκπαιδευτικές εμπειρίες οι οποίες θα τους ενδυναμώσουν ώστε να γνωρίζουν πώς μπορούν να ενεργούν ως φορείς αλλαγής υποστηρίζοντας την ανάπτυξη βιώσιμων κοινωνιών. Μέσα από την αξιοποίηση των στρατηγικών του προγράμματος Out of Eden Learn και ειδικότερα τις ρουτίνες σκέψης και τα εργαλεία διαλόγου προσεγγίζονται οι έννοιες του εθελοντισμού και της διαμεσολάβησης καθώς οι μαθητές/τριες αναζητούν εθελοντική συνεργασία σε ένα ευρύτερο δίκτυο υποστηρικτών που μπορούν να συνεισφέρουν στην επίτευξη του έργου τους με μακροπρόθεσμα οφέλη στο ευρύτερο κοινωνικό σύνολο.
Η ευαισθητοποίηση και η διαμεσολάβηση της τοπικής κοινότητας αποτελεί ουσιαστικά ένα αυθεντικό μοντέλο κατανόησης του εθελοντισμού και της συνεισφοράς στο κοινό καλό, ενώ ταυτόχρονα ενθαρρύνει την επέκταση του έργου των μαθητών/τριών μέσα από την ανάληψη συλλογικής δράσης, για την ικανοποίηση αναγκών και αιτημάτων, που προκύπτουν διαχρονικά από τις περιβαλλοντικές, πολιτισμικές και ανθρώπινες ανάγκες.
Προσβασιμότητα:
Η εκπαίδευση του 21ου αιώνα αναδεικνύει τις έννοιες του εθελοντισμού και της διαμεσολάβησης σε παγκόσμια κοινωνική αξία. Τα αυθεντικά κίνητρα που ενεργοποιούν τη διάθεση των ατόμων να προσφέρουν κοινωνικό έργο αποκλειστικά και μόνο για το κοινό καλό, δίχως να αποσκοπούν σε υλικό κέρδος, μπορούν να αποτελέσουν αντικείμενο εκπαίδευσης από τη νεαρή ηλικία των μαθητών/τριών. Παραδοσιακά, άλλωστε η εκπαίδευση δε λειτουργεί αποκομμένη από το κοινωνικό σύνολο και σκοπός της είναι να βοηθήσει τα παιδιά, τους μελλοντικούς πολίτες, να κατανοήσουν και να αλλάξουν τον κόσμο στον οποίο ζουν. Στην πορεία για αυτόν τον μετασχηματισμό η άποψη του Νέλσον Μαντέλα: "η εκπαίδευση είναι το ισχυρότερο όπλο που μπορούμε να χρησιμοποιήσουμε για να αλλάξουμε τον κόσμο" φαίνεται πιο επίκαιρη από ποτέ.
Το Πρόγραμμα Εργαστηρίων Δεξιοτήτων με τίτλο «Τα Παιχνίδια των Παιδιών: Χθες, Σήμερα, Αύριο» προσεγγίζει την έννοια του εθελοντισμού μέσα από διαφορετικές συνιστώσες που διαπλέκονται αρμονικά με τον βασικό και τους εμπλεκόμενους κύκλους δεξιοτήτων. Αρχικά επιδιώκεται οι μαθητές/τριες να κατανοήσουν το περιβάλλον στο οποίο βιώνουν εξετάζοντας συνήθειες και παιχνίδια, εντοπίζοντας ομοιότητες και διαφορές με το παρελθόν και προβλέποντας μελλοντικές αλλαγές και εξελίξεις. Με τον τρόπο αυτό διευκολύνεται η σταδιακή μετατόπιση του ενδιαφέροντος από το «εγώ» στο «εμείς», ευνοώντας αντίστοιχα την ενεργοποίηση της ευθύνης σε ζητήματα που άπτονται της αναγνώρισης των αναγκών, των δικαιωμάτων, των συναισθημάτων, των συνηθειών και των πεποιθήσεων τους. Στο πλαίσιο των δραστηριοτήτων που ακολουθούν οργανώνονται εκπαιδευτικές εμπειρίες οι οποίες θα τους ενδυναμώσουν ώστε να γνωρίζουν πώς μπορούν να ενεργούν ως φορείς αλλαγής υποστηρίζοντας την ανάπτυξη βιώσιμων κοινωνιών. Μέσα από την αξιοποίηση των στρατηγικών του προγράμματος Out of Eden Learn και ειδικότερα τις ρουτίνες σκέψης και τα εργαλεία διαλόγου προσεγγίζονται οι έννοιες του εθελοντισμού και της διαμεσολάβησης καθώς οι μαθητές/τριες αναζητούν εθελοντική συνεργασία σε ένα ευρύτερο δίκτυο υποστηρικτών που μπορούν να συνεισφέρουν στην επίτευξη του έργου τους με μακροπρόθεσμα οφέλη στο ευρύτερο κοινωνικό σύνολο.
Η ευαισθητοποίηση και η διαμεσολάβηση της τοπικής κοινότητας αποτελεί ουσιαστικά ένα αυθεντικό μοντέλο κατανόησης του εθελοντισμού και της συνεισφοράς στο κοινό καλό, ενώ ταυτόχρονα ενθαρρύνει την επέκταση του έργου των μαθητών/τριών μέσα από την ανάληψη συλλογικής δράσης, για την ικανοποίηση αναγκών και αιτημάτων, που προκύπτουν διαχρονικά από τις περιβαλλοντικές, πολιτισμικές και ανθρώπινες ανάγκες.
Δυνατότητα επέκτασης:
Η Πρόγραμμα μπορεί να επεκταθεί στην τέταρτη θεματική των Εργαστηρίων Δεξιοτήτων «Δημιουργώ και Καινοτομώ-Δημιουργική Σκέψη και Καινοτομία» αν στο πλαίσιο της συνεργασίας με το δίκτυο των εθελοντών-υποστηρικτών εφαρμοσθούν σε πραγματικές συνθήκες οι προτάσεις των μαθητών/τριών για την παιδική χαρά του μέλλοντος.
Το Πρόγραμμα με κατάλληλες τροποποιήσεις μπορεί να συνδεθεί με σχέδιο δράσης στον θεματικό άξονα «Σχολείο και Κοινότητα» της Διοικητικής Λειτουργίας στο πλαίσιο αξιολόγησης σχολικών μονάδων.
Μοιράσου το