Περιγραφή βασικού θεωρητικού πλαισίου υποστήριξης του προγράμματος:
Η εκπαίδευση του 21ου αιώνα αναδεικνύει τις έννοιες του εθελοντισμού και της διαμεσολάβησης σε παγκόσμια κοινωνική αξία. Τα αυθεντικά κίνητρα που ενεργοποιούν τη διάθεση των ατόμων να προσφέρουν κοινωνικό έργο αποκλειστικά και μόνο για το κοινό καλό, δίχως να αποσκοπούν σε υλικό κέρδος, μπορούν να αποτελέσουν αντικείμενο εκπαίδευσης από τη νεαρή ηλικία των μαθητών/τριών. Παραδοσιακά, άλλωστε η εκπαίδευση δε λειτουργεί αποκομμένη από το κοινωνικό σύνολο και σκοπός της είναι να βοηθήσει τα παιδιά, τους μελλοντικούς πολίτες, να κατανοήσουν και να αλλάξουν τον κόσμο στον οποίο ζουν. Στην πορεία για αυτόν τον μετασχηματισμό η άποψη του Νέλσον Μαντέλα: "η εκπαίδευση είναι το ισχυρότερο όπλο που μπορούμε να χρησιμοποιήσουμε για να αλλάξουμε τον κόσμο" φαίνεται πιο επίκαιρη από ποτέ.
Το Πρόγραμμα Εργαστηρίων Δεξιοτήτων με τίτλο «Τα Παιχνίδια των Παιδιών: Χθες, Σήμερα, Αύριο» προσεγγίζει την έννοια του εθελοντισμού μέσα από διαφορετικές συνιστώσες που διαπλέκονται αρμονικά με τον βασικό και τους εμπλεκόμενους κύκλους δεξιοτήτων. Αρχικά επιδιώκεται οι μαθητές/τριες να κατανοήσουν το περιβάλλον στο οποίο βιώνουν εξετάζοντας συνήθειες και παιχνίδια, εντοπίζοντας ομοιότητες και διαφορές με το παρελθόν και προβλέποντας μελλοντικές αλλαγές και εξελίξεις. Με τον τρόπο αυτό διευκολύνεται η σταδιακή μετατόπιση του ενδιαφέροντος από το «εγώ» στο «εμείς», ευνοώντας αντίστοιχα την ενεργοποίηση της ευθύνης σε ζητήματα που άπτονται της αναγνώρισης των αναγκών, των δικαιωμάτων, των συναισθημάτων, των συνηθειών και των πεποιθήσεων τους. Στο πλαίσιο των δραστηριοτήτων που ακολουθούν οργανώνονται εκπαιδευτικές εμπειρίες οι οποίες θα τους ενδυναμώσουν ώστε να γνωρίζουν πώς μπορούν να ενεργούν ως φορείς αλλαγής υποστηρίζοντας την ανάπτυξη βιώσιμων κοινωνιών. Μέσα από την αξιοποίηση των στρατηγικών του προγράμματος Out of Eden Learn και ειδικότερα τις ρουτίνες σκέψης και τα εργαλεία διαλόγου προσεγγίζονται οι έννοιες του εθελοντισμού και της διαμεσολάβησης καθώς οι μαθητές/τριες αναζητούν εθελοντική συνεργασία σε ένα ευρύτερο δίκτυο υποστηρικτών που μπορούν να συνεισφέρουν στην επίτευξη του έργου τους με μακροπρόθεσμα οφέλη στο ευρύτερο κοινωνικό σύνολο.
Η ευαισθητοποίηση και η διαμεσολάβηση της τοπικής κοινότητας αποτελεί ουσιαστικά ένα αυθεντικό μοντέλο κατανόησης του εθελοντισμού και της συνεισφοράς στο κοινό καλό, ενώ ταυτόχρονα ενθαρρύνει την επέκταση του έργου των μαθητών/τριών μέσα από την ανάληψη συλλογικής δράσης, για την ικανοποίηση αναγκών και αιτημάτων, που προκύπτουν διαχρονικά από τις περιβαλλοντικές, πολιτισμικές και ανθρώπινες ανάγκες.
Προσβασιμότητα:
Η εκπαίδευση του 21ου αιώνα αναδεικνύει τις έννοιες του εθελοντισμού και της διαμεσολάβησης σε παγκόσμια κοινωνική αξία. Τα αυθεντικά κίνητρα που ενεργοποιούν τη διάθεση των ατόμων να προσφέρουν κοινωνικό έργο αποκλειστικά και μόνο για το κοινό καλό, δίχως να αποσκοπούν σε υλικό κέρδος, μπορούν να αποτελέσουν αντικείμενο εκπαίδευσης από τη νεαρή ηλικία των μαθητών/τριών. Παραδοσιακά, άλλωστε η εκπαίδευση δε λειτουργεί αποκομμένη από το κοινωνικό σύνολο και σκοπός της είναι να βοηθήσει τα παιδιά, τους μελλοντικούς πολίτες, να κατανοήσουν και να αλλάξουν τον κόσμο στον οποίο ζουν. Στην πορεία για αυτόν τον μετασχηματισμό η άποψη του Νέλσον Μαντέλα: "η εκπαίδευση είναι το ισχυρότερο όπλο που μπορούμε να χρησιμοποιήσουμε για να αλλάξουμε τον κόσμο" φαίνεται πιο επίκαιρη από ποτέ.
Το Πρόγραμμα Εργαστηρίων Δεξιοτήτων με τίτλο «Τα Παιχνίδια των Παιδιών: Χθες, Σήμερα, Αύριο» προσεγγίζει την έννοια του εθελοντισμού μέσα από διαφορετικές συνιστώσες που διαπλέκονται αρμονικά με τον βασικό και τους εμπλεκόμενους κύκλους δεξιοτήτων. Αρχικά επιδιώκεται οι μαθητές/τριες να κατανοήσουν το περιβάλλον στο οποίο βιώνουν εξετάζοντας συνήθειες και παιχνίδια, εντοπίζοντας ομοιότητες και διαφορές με το παρελθόν και προβλέποντας μελλοντικές αλλαγές και εξελίξεις. Με τον τρόπο αυτό διευκολύνεται η σταδιακή μετατόπιση του ενδιαφέροντος από το «εγώ» στο «εμείς», ευνοώντας αντίστοιχα την ενεργοποίηση της ευθύνης σε ζητήματα που άπτονται της αναγνώρισης των αναγκών, των δικαιωμάτων, των συναισθημάτων, των συνηθειών και των πεποιθήσεων τους. Στο πλαίσιο των δραστηριοτήτων που ακολουθούν οργανώνονται εκπαιδευτικές εμπειρίες οι οποίες θα τους ενδυναμώσουν ώστε να γνωρίζουν πώς μπορούν να ενεργούν ως φορείς αλλαγής υποστηρίζοντας την ανάπτυξη βιώσιμων κοινωνιών. Μέσα από την αξιοποίηση των στρατηγικών του προγράμματος Out of Eden Learn και ειδικότερα τις ρουτίνες σκέψης και τα εργαλεία διαλόγου προσεγγίζονται οι έννοιες του εθελοντισμού και της διαμεσολάβησης καθώς οι μαθητές/τριες αναζητούν εθελοντική συνεργασία σε ένα ευρύτερο δίκτυο υποστηρικτών που μπορούν να συνεισφέρουν στην επίτευξη του έργου τους με μακροπρόθεσμα οφέλη στο ευρύτερο κοινωνικό σύνολο.
Η ευαισθητοποίηση και η διαμεσολάβηση της τοπικής κοινότητας αποτελεί ουσιαστικά ένα αυθεντικό μοντέλο κατανόησης του εθελοντισμού και της συνεισφοράς στο κοινό καλό, ενώ ταυτόχρονα ενθαρρύνει την επέκταση του έργου των μαθητών/τριών μέσα από την ανάληψη συλλογικής δράσης, για την ικανοποίηση αναγκών και αιτημάτων, που προκύπτουν διαχρονικά από τις περιβαλλοντικές, πολιτισμικές και ανθρώπινες ανάγκες.
Δυνατότητα επέκτασης:
Η Πρόγραμμα μπορεί να επεκταθεί στην τέταρτη θεματική των Εργαστηρίων Δεξιοτήτων «Δημιουργώ και Καινοτομώ-Δημιουργική Σκέψη και Καινοτομία» αν στο πλαίσιο της συνεργασίας με το δίκτυο των εθελοντών-υποστηρικτών εφαρμοσθούν σε πραγματικές συνθήκες οι προτάσεις των μαθητών/τριών για την παιδική χαρά του μέλλοντος.
Το Πρόγραμμα με κατάλληλες τροποποιήσεις μπορεί να συνδεθεί με σχέδιο δράσης στον θεματικό άξονα «Σχολείο και Κοινότητα» της Διοικητικής Λειτουργίας στο πλαίσιο αξιολόγησης σχολικών μονάδων.