Περιγραφή βασικού θεωρητικού πλαισίου υποστήριξης του προγράμματος:
Το παρόν εργαστήριο αποτελεί μια βιωματική προσέγγιση της διαδικασίας παραγωγής ενός βιβλίου, από τη σύλληψη της ιδέας του και τη συγγραφή μέχρι τη βιβλιοδεσία και την προώθηση του βιβλίου στο αναγνωστικό κοινό. Οι μαθητές/τριες θα διερευνήσουν τον κόσμο των βιβλίων και θα αντλήσουν γνώση μέσα από την επαφή τους με επαγγελματίες του χώρου. Θα δημιουργήσουν εικονικούς εκδοτικούς οίκους, στο πλαίσιο των οποίων θα αναλάβουν τον ρόλο των επαγγελματιών στον χώρο του βιβλίου. Σκοπός είναι οι μαθητές/τριες να συμμετέχουν στη διαδικασία παραγωγής του δικού τους βιβλίου, αξιοποιώντας τις κλίσεις και τα ταλέντα τους. Κατ’ αυτόν τον τρόπο, η σχολική γνώση συνδέεται με τον πραγματικό κόσμο, καλλιεργείται ο σεβασμός στο βιβλίο και οι μαθητές/τριες από παθητικοί αναγνώστες αναλαμβάνουν τον ενεργητικό ρόλο του δημιουργού.
Βασικός σκοπός, επίσης, είναι η γνωριμία και ο πειραματισμός με ψηφιακά εργαλεία του web2.0 για την καλλιέργεια της δημιουργικότητας, της πρωτοβουλίας και της συνεργατικότητας. Οι μαθητές/τριες θα ανακαλύψουν εναλλακτικές μορφές βιβλίων, όπως είναι τα ηλεκτρονικά και τα ηχητικά βιβλία, δημιουργώντας τη δική τους ψηφιακή αφήγηση. Επίσης, με τη χρήση ψηφιακών μέσων θα δημιουργήσουν έντυπα εικονογραφημένα βιβλία.
Η συγγραφή του βιβλίου συνδέεται με το μάθημα της Θεατρικής Αγωγής, καθώς το εργαστήρι δημιουργική γραφής αξιοποιεί θεατρικές τεχνικές για τη δημιουργία ηρώων, αφηγηματικού λόγου και διαλόγων. Οι μαθητές/τριες μπαίνουν σε ρόλο, υποδύονται τους ήρωες των ιστοριών τους, εμβαθύνουν στα κίνητρά τους, ανιχνεύουν τη δράση τους προτού αυτή αποτυπωθεί στο χαρτί. Θεατρικές συμβάσεις, όπως ο ρόλος και η τελετουργία αξιοποιούνται και στο στάδιο της αξιολόγησης προκειμένου να προσφέρουν ένα ασφαλές περιβάλλον ετεροαξιολόγησης και αυτοαξιολόγησης των μαθητών/τριών.
Συνολικά, το εργαστήρι προάγει την διαθεματικότητα και μπορεί να συνδυάσει το μάθημα της Πληροφορικής με τη Θεατρική Αγωγή. Βασίζεται στην ομαδοσυνεργατική μέθοδο διδασκαλίας, αξιοποιεί τη μέθοδο της ανεστραμμένης τάξης και ενσωματώνει στοιχεία από τη μέθοδο του Μανδύα του Ειδικού (Εκπαιδευτικό Δράμα), προκειμένου για τη δημιουργία των εκδοτικών οίκων. Οι μαθητές/τριες δημιουργούν μια φανταστική επιχείρηση με δική της ταυτότητα και «ενδύονται» τους ρόλους των επαγγελματιών, που αναλαμβάνουν να φέρουν εις πέρας μια αποστολή, όπως τον εμπλουτισμό της σχολικής βιβλιοθήκης με νέα βιβλία. Η επαγγελματική ταυτότητα λειτουργεί ως εκπαιδευτικό συμβόλαιο, εμπλέκει δημιουργικά και συναισθηματικά τους/τις μαθητές/τριες με τη μαθησιακή διαδικασία και τους/τις εμπνέει το αίσθημα της ευθύνης για το αποτέλεσμα.
Προσβασιμότητα:
Προαπαιτούμενες γνώσεις
Οι μαθητές/τριες θα πρέπει :
• να είναι εξοικειωμένοι/ες με την επεξεργασία κειμένου στο Word (συγγραφή κειμένου, επιλογή γραμματοσειράς και μεγέθους γραμμάτων, διαμόρφωση σελίδας, εισαγωγή εικόνων, αντιγραφή-αποκοπή-επικόλληση)
• να είναι εξοικειωμένοι/ες με τα συνεργατικά έγγραφα Google.
• να είναι εξοικειωμένοι/ες με την περιήγηση στο διαδίκτυο: να επισκέπτονται ιστότοπους, να διατρέχουν ιστοσελίδες και να απομονώνουν πληροφορίες.
• να είναι εξοικειωμένοι/ες με τo ηλεκτρονικό ταχυδρομείο (λήψη- αποστολή μηνυμάτων)
• να διατηρούν ηλεκτρονικό portfolio
• να γνωρίζουν βασικές θεατρικές τεχνικές όπως αυτοσχεδιασμός, παγωμένες εικόνες, ανίχνευση σκέψεων, αφήγηση, χρήση κοστουμιών και σκηνικών αντικειμένων.
• να είναι εξοικειωμένοι/ες με τη λήψη φωτογραφιών, την επεξεργασία τους με εφαρμογές android και την αποθήκευσή τους σε υπολογιστή.
Απαραίτητος εξοπλισμός
1. Εργαστήριο πληροφορικής, εξοπλισμένο με κάμερες και μικρόφωνα
2. Βιντεοπροβολέας
3. Εφαρμογή Story Jumper www.storyjumper.com
4. Συνεργατικός Πίνακας Padlet www.padlet.com
5. Πλατφόρμα τηλεδιασκέψεων με δυνατότητα εγγραφής της συνεδρίας (προτείνεται η Zoom)
6. Κινητό τηλέφωνο ή τάμπλετ για λήψη φωτογραφιών.
7. Εκτυπωτές
8. Φωτοτυπικό μηχάνημα
9. Φύλλα Α4, χαρτόνια Α4, ψαλίδι, χρώματα, συρραπτικό, κόλλα, χαρτοταινία χρωματιστή (washi tape) για το έντυπο βιβλίο.
Θα ήταν χρήσιμο το σχολείο να διαθέτει σχολική βιβλιοθήκη.
Ο/Η εκπαιδευτικός μπορεί να κάνει χρήση της εφαρμογής VideoLink https://video.link/, για παρακολούθηση βίντεο του YouTube χωρίς διαφημίσεις, όπου κρίνει ότι είναι απαραίτητο.
Δυνατότητα επέκτασης:
Η συνολική αποτίμηση του εργαστηρίου γίνεται μέσα στη σύμβαση της «Παρουσίασης Βιβλίων». Η δραστηριότητα αποκτά επίσημο και τελετουργικό χαρακτήρα, όπου παρουσιάζονται με τη σειρά οι συντελεστές και τα έργα τους . Η επαγγελματική «ομπρέλα» του εκδοτικού οίκου και η σύμβαση μιας επίσημης εορταστικής εκδήλωσης, όπως η παρουσίαση βιβλίου, προσφέρουν στους/στις μαθητές/τριες ένα προστατευμένο χώρο δράσης. Σ’ αυτόν τον φανταστικό χώρο, οι μαθητές/τριες βρίσκονται σε ρόλο είτε ως επαγγελματίες του βιβλίου (αναλόγως με τις αρμοδιότητες που ανέλαβαν στα εργαστήρια) είτε ως κοινό της παρουσίασης. Έτσι, μπορούν να εκφραστούν ελεύθερα και αποστασιοποιημένα από τις προσωπικές σχέσεις στην τάξη. Τους δίνεται η δυνατότητα να υποστηρίξουν το έργο τους, να διατυπώσουν ερωτήσεις, να ασκήσουν και δεχτούν κριτική, μια κριτική που θα απευθύνεται στον ρόλο και το έργο τους, όχι στους ίδιους/στις ίδιες. Αυτό δημιουργεί ένα ασφαλές κλίμα που ευνοεί την ετεροαξιολόγηση και προωθεί την αυτοαξιολόγηση.
Επίσης, στο πλαίσιο μιας τελικής ετεροαξιολόγησης, οι μαθητές/τριες αναρτούν μια σύντομη βιβλιοκριτική στο Padlet του εργαστηρίου, όπου δηλώνουν την προτίμησή τους για το βιβλίο που τους ενθουσίασε περισσότερο και τον λόγο που τους άρεσε.
Για τη διάχυση των αποτελεσμάτων του εργαστηρίου προτείνεται, κατ’ αρχάς, η ολοκλήρωση της αποστολής που ανέλαβαν οι ομάδες στη διάρκεια των εργαστηρίων, δηλαδή ο εμπλουτισμός της σχολικής βιβλιοθήκης με βιβλία σε έντυπη και ηλεκτρονική μορφή.
Δεύτερον, προτείνεται η δημιουργία ιστολογίου, το οποίο θα συμπεριλαμβάνει όλα τα επιμέρους στάδια του παραπάνω εργαστηρίου. Σε αυτό ο/η εκπαιδευτικός θα μπορεί
• να καταχωρήσει κάθε βήμα από τα παραπάνω εργαστήρια,
• να αναρτήσει τα βιβλία των μαθητών/μαθητριών σε μορφή pdf με τη χειρόγραφη εικονογράφηση,
• να αναρτήσει δημοσίευση με το εργαστήριο δημιουργικής γραφής μέσα από τις φωτογραφικές λήψεις των παγωμένων εικόνων,
• να ενσωματώσει τον κώδικα των ψηφιακών βιβλίων,
• να αναρτήσει το Padlet του εργαστηρίου με τα βίντεο/ηχητικά αρχεία των συνεντεύξεων.
Ενδιαφέρον θα είχε και η συμμετοχή σε διαγωνισμούς παραμυθιών που διεξάγονται κατά καιρούς από διάφορους φορείς για τους/τις μαθητές/τριες Δημοτικού.