Συνοπτική Περιγραφή

Σκοπός του προγράμματος καλλιέργειας δεξιοτήτων είναι οι μαθητές/τριες να συμμετάσχουν στη διαδικασία παραγωγής του δικού τους βιβλίου, αξιοποιώντας τις κλίσεις και τα ταλέντα τους, να διερευνήσουν τον κόσμο των βιβλίων, να αντλήσουν γνώση μέσα από την επαφή τους με επαγγελματίες του χώρου, να δημιουργήσουν εικονικούς εκδοτικούς οίκους, στο πλαίσιο των οποίων θα αναλάβουν τον ρόλο των επαγγελματιών στον χώρο του βιβλίου. Κατ’ αυτόν τον τρόπο, η σχολική γνώση συνδέεται με τον πραγματικό κόσμο, καλλιεργείται ο σεβασμός στο βιβλίο και οι μαθητές/τριες από παθητικοί αναγνώστες/στριες αναλαμβάνουν τον ενεργητικό ρόλο του δημιουργού. Στόχο επίσης αποτελεί η γνωριμία και ο πειραματισμός των μαθητών/τριών με ψηφιακά εργαλεία του web 2.0 για την καλλιέργεια δεξιοτήτων όπως η δημιουργικότητα, η πρωτοβουλία και η συνεργατικότητα και η ανακάλυψη εναλλακτικών μορφών βιβλίων, όπως είναι τα ηλεκτρονικά και τα ηχητικά βιβλία, ώστε να δημιουργήσουν τη δική τους ψηφιακή αφήγηση και να αξιοποιήσουν τα ψηφιακά μέσα, για να δημιουργήσουν έντυπα εικονογραφημένα βιβλία.

Χαρακτηριστικά

Αριθμός Διδακτικών Ωρών:
Εφαρμόζεται διαδικτυακά:
Ναι

Βαθμίδες:
ΣΤ' Δημοτικού

Δομή προγράμματος:
Δομή
Υλικό προγράμματος:
Υλικό Εργαστηρίων

Αριθμός Εργαστηρίων:
7

Τίτλοι επιμέρους Εργαστηρίων:
Γνωριμία με τα επαγγέλματα του βιβλίου
Οι μαθητές/τριες θα μπορούν:
• να πειραματίζονται με τη σύνθεση λέξεων
• να οργανώνονται στα πλαίσια της ομάδας
• να δημιουργήσουν πρωτότυπο ψηφιακό περιεχόμενο
Ο/Η εκπαιδευτικός προσκαλεί τους/τις μαθητές/τριες να θυμηθούν λέξεις παράγωγες από τη λέξη «βιβλίο» ή σχετικές με τη λέξη «βιβλίο» και τις καταγράφει. Από τις λέξεις αυτές οι μαθητές/ τριες ξεχωρίζουν ποιες αντιστοιχούν σε επαγγέλματα γύρω από το βιβλίο.
Β. Βιβλιο-ομάδες
Η τάξη χωρίζεται σε ομάδες και κάθε ομάδα ορίζει γραμματέα, συντονιστή και εκπρόσωπο. Οι ομάδες συνθέτουν το δικό τους όνομα, όπου το πρώτο συνθετικό είναι η λέξη «βιβλίο», όπως «Βιβλιοκυνηγοί», «Βιβλιοφάγοι», «Βιβλιόφιλοι», «Βιβλιομάγοι». Δημιουργούν μια κάρτα με το όνομα της ομάδας και τον λογότυπό της. Η κάρτα θα αναρτάται σε κάθε χώρο εργασίας της ομάδας.
Οι ομάδες μπορούν να τη δημιουργήσουν χειρόγραφα ή ηλεκτρονικά στο Word. (βλέπε Παράρτημα)
Γ. Βιβλιο-έρευνα
Ο/Η εκπαιδευτικός παρουσιάζει στην ολομέλεια το Φύλλο Εργασίας 1 και εξηγεί ότι τα βίντεο έχουν πληροφορίες για τους επαγγελματίες γύρω από το βιβλίο και τα στάδια παραγωγής ενός
βιβλίου. Κάθε ομάδα παρακολουθεί τα βίντεο από το Φύλλο Εργασίας 1 και συμπληρώνει τα στοιχεία που ζητούνται.
Οι ομάδες παρουσιάζουν στην ολομέλεια τα αποτελέσματα από την έρευνα τους και τα συγκρίνουν με τις άλλες ομάδες.
Ο/Η εκπαιδευτικός παίζει με την τάξη το παρακάτω παιχνίδι αντιστοίχισης, ώστε οι μαθητές/τριες να ανακεφαλαιώσουν τα επαγγέλματα του βιβλίου. https://wordwall.net/resource/16853684

• να συζητούν και να συνεργάζονται
• να εντοπίζουν πληροφορίες σε ψηφιακούς πόρους
• να αντιπαραβάλλουν πληροφορίες
• να ορίζουν τα επαγγέλματα του βιβλίου
• να διακρίνουν τα διαφορετικά είδη βιβλίων (audiobook, e- book, έντυπο)
Συνεντεύξεις από επαγγελματίες του βιβλίου
Οι μαθητές/τριες θα μπορούν
• να προετοιμάζουν συνέντευξη, ακολουθώντας συστηματική μεθοδολογία για συνέντευξη ενός προσώπου
• να συμμετέχουν ενεργά σε μία συζήτηση και να παρακολουθούν με προσοχή τον/τη συνομιλητή/τρια τους
• να ελέγχουν και να βελτιώνουν τα γραπτά τους
• να δημιουργούν ψηφιακό περιεχόμενο στον συνεργατικό
πίνακα Padlet
• να επικοινωνούν μέσω πλατφόρμας τηλεδιασκέψεων
• να συνεργάζονται με χρήση των συνεργατικών εγγράφων Google.
• να συνοψίζουν στοιχεία και να εξάγουν συμπεράσματα.
Α. Προετοιμασία συνεντεύξεων
Οι μαθητές/τριες καλούνται να αποφασίσουν από ποιους/ποιες επαγγελματίες του βιβλίου επιθυμούν να πάρουν συνέντευξη.
Με βάση τις επιλογές της ολομέλειας, κάθε ομάδα προετοιμάζει τις ερωτήσεις για το πρόσωπο που θέλει να πάρει συνέντευξη. (Φύλλο Εργασίας 2- η προετοιμασία μπορεί να γίνει εκτός διδακτικής ώρας με χρήση συνεργατικού εγγράφου Google)
Κάθε ομάδα παρουσιάζει τις ερωτήσεις στην ολομέλεια και διαμορφώνει τις τελικές ερωτήσεις της με τη βοήθεια του/της εκπαιδευτικού.
B. Οι συνεντεύξεις
Οι συνεντεύξεις προτείνεται να πραγματοποιηθούν διαδικτυακά μέσω πλατφόρμας τηλεδιασκέψεων (π.χ. Zoom).
Θα πρέπει να γίνει εγγραφή των συνεντεύξεων, ώστε να μπορούν οι ομάδες να ανατρέξουν σε αυτό το υλικό, που θα είναι σε μορφή video ή podcast.
Τις ερωτήσεις προς τον/τη συνεντευξιαζόμενο/η αναλαμβάνει ο/η εκπρόσωπος ή οι εκπρόσωποι της ομάδας.
Γ. Συγκέντρωση απαντήσεων- Επεξεργασία.
Το ηχογραφημένο ή βιντεοσκοπημένο υλικό αναρτάται σε ένα συνεργατικό πίνακα Padlet. Ο/Η εκπαιδευτικός εξηγεί πώς λειτουργεί το Padlet, πώς συνδέονται οι μαθητές/τριες και τι είδους αναρτήσεις θα μπορούσαν να κάνουν (κείμενο, εικόνα, βίντεο, ηχογράφηση, κ.λπ.)
Η κάθε ομάδα παρακολουθεί ξανά το υλικό και δημοσιεύει στον συνεργατικό πίνακα τις εντυπώσεις της από τη συνέντευξη: ένα γραπτό σχόλιο, ένα ηχητικό σχόλιο σχετικό με τις απαντήσεις των συνεντευξιαζόμενων.
Γράφοντας μια ιστορία με τη χρήση θεατρικών τεχνικών
Οι μαθητές/τριες θα μπορούν:
• να συγγράφουν μια ιστορία
• να δραματοποιούν μια ιστορία με τη χρήση τεχνικών του
Δράματος/Θεάτρου
• να ασκούν θετική και αιτιολογημένη κριτική για τις παρουσιάσεις των συμμαθητών/τριών τους.
• να αποδέχονται κριτική, να υποστηρίζουν το
έργο τους, να ελέγχουν πιθανά λάθη και να τα βελτιώνουν
• να αποτυπώνουν φωτογραφικά τα σημαντικότερα στιγμιότυπα μιας ιστορίας.
Α. Τα 6 στοιχεία μιας ιστορίας
Κάθε ομάδα θα δημιουργήσει το δικό της παραμύθι με οδηγό το Φύλλο Εργασίας 3.
Ο/Η εκπαιδευτικός εξηγεί ποια είναι τα 6 βασικά στοιχεία μιας ιστορίας και πώς μπορούν να συμπληρώσουν οι μαθητές/τριες τον πίνακα του Φύλλου Εργασίας 3 (βλ. Παράρτημα). Οι μαθητές/τριες, αν το επιθυμούν, μπορούν να ζωγραφίσουν στα κουτάκια στο Φύλλο Εργασίας.
Β. Η ιστορία σε παγωμένες εικόνες
Κάθε ομάδα προετοιμάζει την παρουσίαση της ιστορίας της με μια σειρά παγωμένων εικόνων. Οι μαθητές/τριες μπορούν να χρησιμοποιήσουν αντικείμενα, αξεσουάρ (π.χ. καρέκλες, πανιά, καπέλα, μάσκες) και ό,τι άλλο είναι διαθέσιμο για να αναπαραστήσουν τους ήρωες και τον τόπο δράσης.
Ένα μέλος της ομάδας συνδέει τις παγωμένες εικόνες με αφήγηση και κάνει «ανίχνευση σκέψεων» στους ήρωες. Οι παγωμένες εικόνες ζωντανεύουν με έναν σύντομο αυτοσχεδιασμό.
Γ. Παρουσίαση
Οι ομάδες παρουσιάζουν στην ολομέλεια τις παγωμένες εικόνες. Ακολουθεί αναστοχαστική συζήτηση για κάθε ομάδα, με βάση τα ερωτήματα:
α. η ιστορία έχει αρχή, μέση και τέλος;
β. είναι ξεκάθαρη η δράση των ηρώων;
γ. η ανίχνευση σκέψεων φανερώνει τα κίνητρά τους;
δ. ποιο θα μπορούσε να είναι ένα εναλλακτικό τέλος της ιστορίας;
Δ. Καταγραφή
Οι ομάδες καταγράφουν στο ημερολόγιο δράσης την αφήγηση, τους διαλόγους, την ανίχνευση σκέψεων και το εναλλακτικό τέλος της ιστορίας. Επίσης, φωτογραφίζουν τις παγωμένες εικόνες για να τις χρησιμοποιήσουν τις φωτογραφίες σε επόμενο εργαστήριο.

Δημιουργώντας ένα ηλεκτρονικό βιβλίο
Οι μαθητές/τριες θα μπορούν:
• να παράγουν ψηφιακό περιεχόμενο στην εφαρμογή Story Jumper
• να συμμετέχουν σε μια συλλογική διαδικασία ανάλογα με τις κλίσεις και τα ταλέντα τους
• να συνεργάζονται σε ψηφιακό περιβάλλον
• να δημιουργούν συνθέτοντας διαφορετικά μέσα
• να αποτυπώνουν τις σκέψεις τους και τα συναισθήματά τους με διάφορα ψηφιακά μέσα (εικόνες, κείμενο)
Α. Εκδοτικοί Οίκοι
Κάθε ομάδα δημιουργεί ένα εκδοτικό οίκο με την ονομασία και τον λογότυπο που δημιούργησε η ομάδα στο Εργαστήριο 1. Ο/Η εκπαιδευτικός εξηγεί πως οι ομάδες θα αναλάβουν να εμπλουτίσουν την σχολική βιβλιοθήκη με παραμύθια σε ηλεκτρονική και έντυπη μορφή. Για αυτό τους ανατίθεται η αποστολή να εκδώσουν το παραμύθι του προηγούμενου εργαστηρίου σ’ ένα ηλεκτρονικό βιβλίο που θα περιέχει εικόνα και ήχο. Οι μαθητές/τριες ορίζουν τον χώρο εργασίας τους με την καρτέλα του οίκου τους και επιλέγουν τις σχετικές αρμοδιότητες, που τους υποδεικνύει ο/η εκπαιδευτικός (βλ. Παράρτημα)
1. Γραφίστας
2. Εικονογράφος
3. Επιμελητής
4. Ηθοποιοί
5. Μουσικός επιμελητής.
Οι ομάδες γράφουν το παραμύθι σε επεξεργαστή κειμένου, ώστε να έχουν μια τελική μορφή των αφηγηματικών και των διαλογικών μερών.
Β. Storyjumper – Ηλεκτρονικό Βιβλίο
Ο/Η εκπαιδευτικός εξηγεί τη λειτουργία της συνεργατικής εφαρμογής Storyjumper, η οποία συνδυάζει το απλό ηλεκτρονικό βιβλίο (e-book) με το ηχητικό βιβλίο (audio book).
Οι μαθητές/τριες θα μεταφέρουν το παραμύθι που συνέγραψαν στο προηγούμενο εργαστήριο από το Word στο Storyjumper. Στο ηλεκτρονικό βιβλίο τους μπορούν να συμπεριλάβουν φωτογραφίες από το προηγούμενο εργαστήριο.
Υπάρχει η δυνατότητα επεξεργασίας των φωτογραφιών με εφαρμογή της συσκευής λήψης (κινητό ή τάμπλετ) για να απεικονίζονται ως ζωγραφικά έργα. Οι μαθητές/τριες ακολουθούν τις οδηγίες σχετικά με το Story jumper που βρίσκονται στο Φύλλο Εργασίας 4, έχοντας και την καθοδήγηση του/της εκπαιδευτικού.
Δημιουργώντας ένα ηχητικό βιβλίο
Οι μαθητές/-τριες θα μπορούν:
• να καταγράφουν τις σκέψεις και τα συναισθήματά τους με διάφορα ψηφιακά μέσα (φωνή, μουσική)
• να παράγουν ηχητικό ψηφιακό περιεχόμενο
• να πειραματίζονται με τις ποιότητες της φωνής τους
• να ελέγχουν και να αξιολογούν την ποιότητα των έργων τους
• να διερωτώνται για τη χρησιμότητα των ηχητικών βιβλίων
A . Storyjumper – Ηχητικό βιβλίο

Κάθε ομάδα ηχογραφεί το παραμύθι της με την επιλογή Voice. Η ηχογράφηση ακολουθεί τα παρακάτω στάδια
1. Διανομή ρόλων – αφήγηση και διαλογικά μέρη
2. Δοκιμή – οι μαθητές/τριες πειραματίζονται με την ανάγνωση του κειμένου, με την ένταση, τη χροιά της φωνής, το ύφος και τον χρωματισμό της
3. Ηχογράφηση- οι μαθητές/τριες ηχογραφούν το κείμενο για κάθε σελίδα του ηλεκτρονικού βιβλίου
4. Ακρόαση- οι μαθητές/τριες ακούν προσεκτικά την ηχογράφησή τους και ελέγχουν αν έχει τεχνικά προβλήματα και αν αποδίδει σωστά το νόημα του παραμυθιού
5. Προσθήκη μουσικής – οι μαθητές/τριες προσθέτουν μουσική και ηχητικά εφέ που διαθέτει η εφαρμογή
Β. Συζήτηση
Η ολομέλεια συζητάει σχετικά με τα audiobooks. Ο/Η εκπαιδευτικός υπενθυμίζει τις πληροφορίες που άντλησε η ομάδα σχετικά με τα ηχητικά βιβλία και θέτει τα εξής ερωτήματα:

1. Πώς ένα ηχητικό βιβλίο εμπλουτίζει/συμπληρώνει ένα έντυπο βιβλίο;
2. Ποια άτομα μπορεί να εξυπηρετεί η ύπαρξη μιας βιβλιοθήκης με audiobooks;
Οι μαθητές/τριες μπορούν να δημοσιεύσουν τις σκέψεις τους στο padlet που δημιουργήθηκε στο Εργαστήριο 2.
Δημιουργώντας ένα έντυπο βιβλίο
Οι μαθητές/-τριες θα μπορούν:
• να αναγνωρίζουν τις βασικές πληροφορίες που έχει ένα βιβλίο στο εξώφυλλο και το οπισθόφυλλο.
• να δημιουργούν ένα έντυπο βιβλίο με την χρήση ψηφιακών μέσων
• να οργανώνουν τη δράση τους ως ομάδα με αλγοριθμική σειρά (βήμα-βήμα)
• να αξιοποιούν τις γνώσεις τους για τα επαγγέλματα που σχετίζονται με το βιβλίο
Α. Εκδοτικοί Οίκοι – Νέες αρμοδιότητες
Ο/Η εκπαιδευτικός ζητά από τους/τις μαθητές/τριες να αναπροσαρμόσουν τη σύσταση των ομάδων και τις αρμοδιότητες των μελών προκειμένου να δημιουργήσουν ένα έντυπο βιβλίο. (βλ. Παράρτημα)
Οι νέες αρμοδιότητες είναι:

• Γραφίστας
• Επιμελητής
• Εικονογράφος
• Τυπογράφος
• Βιβλιοδέτης

Β. Επίσκεψη στη βιβλιοθήκη του σχολείου
Η τάξη επισκέπτεται την βιβλιοθήκη του σχολείου για να επεξεργαστεί τον τομέα των παραμυθιών.
Κάθε ομάδα παίρνει ένα-δύο παραμύθια και παρατηρεί:

• Το εξώφυλλο – Ποιες πληροφορίες συμπεριλαμβάνει
• Το οπισθόφυλλο – Τι αναφέρει το μικρό κείμενο και τι είναι το ISBN
• Τη σελιδοποίηση του παραμυθιού- Πώς οι εικόνες εμπλουτίζουν το κείμενο – Πού αναφέρονται οι συντελεστές, ο εκδοτικός οίκος, η ημερομηνία έκδοσης, ο τίτλος.
Ακολουθεί συζήτηση με τον/την υπεύθυνη της βιβλιοθήκης και κάθε ομάδα κρατά τις απαραίτητες σημειώσεις στο ημερολόγιο δράσης.
Γ. Δημιουργία Έντυπου Βιβλίου
Οι μαθητές/τριες ακολουθούν τις οδηγίες του Φύλλου Εργασίας 5 με την εποπτεία του/της εκπαιδευτικού. Οι ομάδες παράγουν τόσα αντίτυπα των παραμυθιών τους όσα είναι και τα μέλη τους συν ένα ακόμη για να το διαθέσουν στη βιβλιοθήκη του σχολείου.

Παρουσίαση βιβλίων-Αξιολόγηση
Οι μαθητές/-τριες θα μπορούν:
• να παρουσιάζουν τα έργα τους
• να διατυπώνουν συλλογισμούς και ερωτήσεις σχετικές με τη συγγραφή και τη διαδικασία παραγωγής ενός βιβλίου
• να εκφράζουν την προσωπική τους άποψη με αιτιολογία
• να ασκούν κριτική με ενσυναίσθηση
• να αναστοχάζονται πάνω στις δραστηριότητες που πραγματοποίησαν.
Α. Παρουσίαση Βιβλίων

Ο/Η εκπαιδευτικός εξηγεί στην ομάδα ότι θα πραγματοποιήσουν μια επίσημη εκδήλωση για την παρουσίαση των βιβλίων, στην οποία κάθε ομάδα-«εκδοτικός οίκος» παρουσιάζει το βιβλίο της σε ηλεκτρονική και σε έντυπη μορφή. Σ’ αυτή την εκδήλωση, όλοι θα είναι σε ρόλο είτε επαγγελματιών του βιβλίου (ανάλογα με τις αρμοδιότητές τους στον «εκδοτικό οίκο») είτε κοινού. Η εκδήλωση θα ακολουθήσει συγκεκριμένο τελετουργικό, όπου ο συντονιστής θα παρουσιάζει τους συντελεστές των δύο βιβλίων. Στη συνέχεια θα παρουσιάζει το ηλεκτρονικό βιβλίο με το ηχητικό μέρος του και το έντυπο βιβλίο.
Ακολούθως, οι ομάδες θα απαντούν σε ερωτήσεις των υπολοίπων μαθητών - κοινού. Οι ερωτήσεις μπορούν να αφορούν
• οποιοδήποτε στάδιο της παραγωγής του βιβλίου από την έμπνευση μέχρι τη βιβλιοδεσία
• τις δυσκολίες που βρήκαν και πώς τις αντιμετώπισαν.
• τους λόγους που θα πρότειναν το βιβλίο τους σε έναν αναγνώστη.
Β. Βιβλιοκριτική
Ο/Η εκπαιδευτικός αναρτά στο συνεργατικό Padlet τα ηλεκτρονικά βιβλία των μαθητών και μια φωτογραφία από το έντυπο βιβλίο των ομάδων.
Οι μαθητές/τριες γράφουν στο Padlet μια σύντομη κριτική (2 προτάσεις) για το βιβλίο που τους άρεσε περισσότερο, εξηγώντας με συντομία τους λόγους.

Γ. Portfolio – Φύλλα Αυτοαξιολόγησης
Οι μαθητές/τριες συγκεντρώνουν όλο το υλικό τους και επιλέγουν τι από όλα αυτά θα ήθελαν να συμπεριλάβουν στο portfolio.
Έπειτα απαντούν στα Φύλλα Αυτοαξιολόγησης.

Υλικό Αξιολόγησης

Στο πλαίσιο μιας αρχικής αξιολόγησης ο/η εκπαιδευτικός χρησιμοποιεί την τεχνική της ιδεοθύελλας για να εκτιμήσει τις υπάρχουσες γνώσεις των μαθητών/- τριών, αλλά και ένα ψηφιακό παιχνίδι αντιστοίχισης (Wordwall) για να αξιολογήσει τις γνώσεις που αποκόμισαν οι μαθητές/-τριες από την ιστοεξερεύνηση.

Τα εργαστήρια περιέχουν ποικίλες δραστηριότητες διαμορφωτικής αυτοαξιολόγησης και ετεροαξιολόγησης, καθώς οι μαθητές/τριες ελέγχουν την ποιότητα των εργασιών τους σχεδόν σε κάθε στάδιο . Οι μαθητές/τριες παρουσιάζουν τις εργασίες τους (Εργαστήριο 1 «Βιβλιο-έρευνα»/ Εργαστήριο 2
«Προετοιμασία συνεντεύξεων»/ Εργαστήριο 3 «Παρουσίαση») και ακολουθεί αναστοχαστική συζήτηση με βάση συγκεκριμένα κριτήρια. Έτσι, και η ολομέλεια γίνεται ο αναστοχαστικός καθρέπτης των ομάδων και κάθε ομάδα ελέγχει και βελτιώνει το έργο της.
Η αυτοαξιολόγηση για κάθε μαθητή/τρια ξεχωριστά ολοκληρώνεται με το Φύλλο Αυτοαξιολόγησης, που αφορά τόσο τις ψηφιακές δεξιότητες που έχει αναπτύξει όσο και το ίδιο το περιεχόμενο και τις δεξιότητες συνεργασίας και επικοινωνίας.

Ο/Η εκπαιδευτικός μπορεί να χρησιμοποιήσει τον συνεργατικό πίνακα Padlet για την καταγραφή των έργων και των προσωπικών εντυπώσεων των μαθητών/τριών. Η κατανόηση της θεματικής μπορεί να διαφανεί στις συνεντεύξεις και τα ηλεκτρονικά βιβλία. Παράλληλα, το είδος των αναρτήσεων (κείμενο, ηχογραφήσεις, φωτογραφίες, βιντεοσκοπήσεις) των μαθητών/-τριών θα δώσουν ενδείξεις και τον βαθμό της εξοικείωσης τους με τα ψηφιακά μέσα.

Μια συνολική αποτίμηση της εικόνας κάθε μαθητή/τρια θα μπορούσε να γίνει με μια κλείδα παρατήρησης για το συγκεκριμένο εργαστήριο, που θα εξετάζει τους παρακάτω δείκτες
1. Συνεργασία με την ομάδα
2. Συμμετοχή στις δράσεις
3. Σεβασμός προς την ομάδα
4. Αυτεπάρκεια
5. Δεξιότητα στην αναζήτηση πληροφοριών και την επεξεργασία δεδομένων
6. Παραγωγή ψηφιακού περιεχομένου
7. Επίλυση προβλήματος με ψηφιακά μέσα
8. Ψηφιακή επικοινωνία
με διαβαθμίσεις: αρχόμενη/αναπτυσσόμενη/ικανοποιητική/εξαιρετική.
Αν ο/ η εκπαιδευτικός το κρίνει σκόπιμο, μπορεί να διαμορφώσει μία γραπτή εξέταση πολλαπλών απαντήσεων ή ένα ψηφιακό παιχνίδι για να αποτιμήσει με μεγαλύτερη ακρίβεια την εμπέδωση των νέων γνώσεων.
Υλικό Εργαστηρίων
Περιγραφή βασικού θεωρητικού πλαισίου υποστήριξης του προγράμματος:
Το παρόν εργαστήριο αποτελεί μια βιωματική προσέγγιση της διαδικασίας παραγωγής ενός βιβλίου, από τη σύλληψη της ιδέας του και τη συγγραφή μέχρι τη βιβλιοδεσία και την προώθηση του βιβλίου στο αναγνωστικό κοινό. Οι μαθητές/τριες θα διερευνήσουν τον κόσμο των βιβλίων και θα αντλήσουν γνώση μέσα από την επαφή τους με επαγγελματίες του χώρου. Θα δημιουργήσουν εικονικούς εκδοτικούς οίκους, στο πλαίσιο των οποίων θα αναλάβουν τον ρόλο των επαγγελματιών στον χώρο του βιβλίου. Σκοπός είναι οι μαθητές/τριες να συμμετέχουν στη διαδικασία παραγωγής του δικού τους βιβλίου, αξιοποιώντας τις κλίσεις και τα ταλέντα τους. Κατ’ αυτόν τον τρόπο, η σχολική γνώση συνδέεται με τον πραγματικό κόσμο, καλλιεργείται ο σεβασμός στο βιβλίο και οι μαθητές/τριες από παθητικοί αναγνώστες αναλαμβάνουν τον ενεργητικό ρόλο του δημιουργού.
Βασικός σκοπός, επίσης, είναι η γνωριμία και ο πειραματισμός με ψηφιακά εργαλεία του web2.0 για την καλλιέργεια της δημιουργικότητας, της πρωτοβουλίας και της συνεργατικότητας. Οι μαθητές/τριες θα ανακαλύψουν εναλλακτικές μορφές βιβλίων, όπως είναι τα ηλεκτρονικά και τα ηχητικά βιβλία, δημιουργώντας τη δική τους ψηφιακή αφήγηση. Επίσης, με τη χρήση ψηφιακών μέσων θα δημιουργήσουν έντυπα εικονογραφημένα βιβλία.
Η συγγραφή του βιβλίου συνδέεται με το μάθημα της Θεατρικής Αγωγής, καθώς το εργαστήρι δημιουργική γραφής αξιοποιεί θεατρικές τεχνικές για τη δημιουργία ηρώων, αφηγηματικού λόγου και διαλόγων. Οι μαθητές/τριες μπαίνουν σε ρόλο, υποδύονται τους ήρωες των ιστοριών τους, εμβαθύνουν στα κίνητρά τους, ανιχνεύουν τη δράση τους προτού αυτή αποτυπωθεί στο χαρτί. Θεατρικές συμβάσεις, όπως ο ρόλος και η τελετουργία αξιοποιούνται και στο στάδιο της αξιολόγησης προκειμένου να προσφέρουν ένα ασφαλές περιβάλλον ετεροαξιολόγησης και αυτοαξιολόγησης των μαθητών/τριών.
Συνολικά, το εργαστήρι προάγει την διαθεματικότητα και μπορεί να συνδυάσει το μάθημα της Πληροφορικής με τη Θεατρική Αγωγή. Βασίζεται στην ομαδοσυνεργατική μέθοδο διδασκαλίας, αξιοποιεί τη μέθοδο της ανεστραμμένης τάξης και ενσωματώνει στοιχεία από τη μέθοδο του Μανδύα του Ειδικού (Εκπαιδευτικό Δράμα), προκειμένου για τη δημιουργία των εκδοτικών οίκων. Οι μαθητές/τριες δημιουργούν μια φανταστική επιχείρηση με δική της ταυτότητα και «ενδύονται» τους ρόλους των επαγγελματιών, που αναλαμβάνουν να φέρουν εις πέρας μια αποστολή, όπως τον εμπλουτισμό της σχολικής βιβλιοθήκης με νέα βιβλία. Η επαγγελματική ταυτότητα λειτουργεί ως εκπαιδευτικό συμβόλαιο, εμπλέκει δημιουργικά και συναισθηματικά τους/τις μαθητές/τριες με τη μαθησιακή διαδικασία και τους/τις εμπνέει το αίσθημα της ευθύνης για το αποτέλεσμα.
Προσβασιμότητα:
Προαπαιτούμενες γνώσεις
Οι μαθητές/τριες θα πρέπει :
• να είναι εξοικειωμένοι/ες με την επεξεργασία κειμένου στο Word (συγγραφή κειμένου, επιλογή γραμματοσειράς και μεγέθους γραμμάτων, διαμόρφωση σελίδας, εισαγωγή εικόνων, αντιγραφή-αποκοπή-επικόλληση)
• να είναι εξοικειωμένοι/ες με τα συνεργατικά έγγραφα Google.
• να είναι εξοικειωμένοι/ες με την περιήγηση στο διαδίκτυο: να επισκέπτονται ιστότοπους, να διατρέχουν ιστοσελίδες και να απομονώνουν πληροφορίες.
• να είναι εξοικειωμένοι/ες με τo ηλεκτρονικό ταχυδρομείο (λήψη- αποστολή μηνυμάτων)
• να διατηρούν ηλεκτρονικό portfolio
• να γνωρίζουν βασικές θεατρικές τεχνικές όπως αυτοσχεδιασμός, παγωμένες εικόνες, ανίχνευση σκέψεων, αφήγηση, χρήση κοστουμιών και σκηνικών αντικειμένων.
• να είναι εξοικειωμένοι/ες με τη λήψη φωτογραφιών, την επεξεργασία τους με εφαρμογές android και την αποθήκευσή τους σε υπολογιστή.
Απαραίτητος εξοπλισμός

1. Εργαστήριο πληροφορικής, εξοπλισμένο με κάμερες και μικρόφωνα
2. Βιντεοπροβολέας
3. Εφαρμογή Story Jumper www.storyjumper.com
4. Συνεργατικός Πίνακας Padlet www.padlet.com
5. Πλατφόρμα τηλεδιασκέψεων με δυνατότητα εγγραφής της συνεδρίας (προτείνεται η Zoom)
6. Κινητό τηλέφωνο ή τάμπλετ για λήψη φωτογραφιών.
7. Εκτυπωτές
8. Φωτοτυπικό μηχάνημα
9. Φύλλα Α4, χαρτόνια Α4, ψαλίδι, χρώματα, συρραπτικό, κόλλα, χαρτοταινία χρωματιστή (washi tape) για το έντυπο βιβλίο.
Θα ήταν χρήσιμο το σχολείο να διαθέτει σχολική βιβλιοθήκη.
Ο/Η εκπαιδευτικός μπορεί να κάνει χρήση της εφαρμογής VideoLink https://video.link/, για παρακολούθηση βίντεο του YouTube χωρίς διαφημίσεις, όπου κρίνει ότι είναι απαραίτητο.

Δυνατότητα επέκτασης:
Η συνολική αποτίμηση του εργαστηρίου γίνεται μέσα στη σύμβαση της «Παρουσίασης Βιβλίων». Η δραστηριότητα αποκτά επίσημο και τελετουργικό χαρακτήρα, όπου παρουσιάζονται με τη σειρά οι συντελεστές και τα έργα τους . Η επαγγελματική «ομπρέλα» του εκδοτικού οίκου και η σύμβαση μιας επίσημης εορταστικής εκδήλωσης, όπως η παρουσίαση βιβλίου, προσφέρουν στους/στις μαθητές/τριες ένα προστατευμένο χώρο δράσης. Σ’ αυτόν τον φανταστικό χώρο, οι μαθητές/τριες βρίσκονται σε ρόλο είτε ως επαγγελματίες του βιβλίου (αναλόγως με τις αρμοδιότητες που ανέλαβαν στα εργαστήρια) είτε ως κοινό της παρουσίασης. Έτσι, μπορούν να εκφραστούν ελεύθερα και αποστασιοποιημένα από τις προσωπικές σχέσεις στην τάξη. Τους δίνεται η δυνατότητα να υποστηρίξουν το έργο τους, να διατυπώσουν ερωτήσεις, να ασκήσουν και δεχτούν κριτική, μια κριτική που θα απευθύνεται στον ρόλο και το έργο τους, όχι στους ίδιους/στις ίδιες. Αυτό δημιουργεί ένα ασφαλές κλίμα που ευνοεί την ετεροαξιολόγηση και προωθεί την αυτοαξιολόγηση.
Επίσης, στο πλαίσιο μιας τελικής ετεροαξιολόγησης, οι μαθητές/τριες αναρτούν μια σύντομη βιβλιοκριτική στο Padlet του εργαστηρίου, όπου δηλώνουν την προτίμησή τους για το βιβλίο που τους ενθουσίασε περισσότερο και τον λόγο που τους άρεσε.
Για τη διάχυση των αποτελεσμάτων του εργαστηρίου προτείνεται, κατ’ αρχάς, η ολοκλήρωση της αποστολής που ανέλαβαν οι ομάδες στη διάρκεια των εργαστηρίων, δηλαδή ο εμπλουτισμός της σχολικής βιβλιοθήκης με βιβλία σε έντυπη και ηλεκτρονική μορφή.
Δεύτερον, προτείνεται η δημιουργία ιστολογίου, το οποίο θα συμπεριλαμβάνει όλα τα επιμέρους στάδια του παραπάνω εργαστηρίου. Σε αυτό ο/η εκπαιδευτικός θα μπορεί
• να καταχωρήσει κάθε βήμα από τα παραπάνω εργαστήρια,
• να αναρτήσει τα βιβλία των μαθητών/μαθητριών σε μορφή pdf με τη χειρόγραφη εικονογράφηση,
• να αναρτήσει δημοσίευση με το εργαστήριο δημιουργικής γραφής μέσα από τις φωτογραφικές λήψεις των παγωμένων εικόνων,
• να ενσωματώσει τον κώδικα των ψηφιακών βιβλίων,
• να αναρτήσει το Padlet του εργαστηρίου με τα βίντεο/ηχητικά αρχεία των συνεντεύξεων.

Ενδιαφέρον θα είχε και η συμμετοχή σε διαγωνισμούς παραμυθιών που διεξάγονται κατά καιρούς από διάφορους φορείς για τους/τις μαθητές/τριες Δημοτικού.
Μοιράσου το