• καταγράφουν τις ιδέες και αναπαραστάσεις που έχουν για την ΤΝ
• εντοπίζουν εφαρμογές της ΤΝ από την καθημερινότητα
• θέτουν ερευνητικά ερωτήματα
Ο/Η εκπαιδευτικός
• θέτει το ερώτημα αν οι υπολογιστές σκέφτονται. Γίνεται ολιγόλεπτη συζήτηση στην ολομέλεια.
• παρουσιάζει το πρόγραμμα των επτά εργαστηρίων στους/στις μαθητές/-τριες. Σκοπός είναι να διερευνήσουν τι είναι η ΤΝ και τις εφαρμογές της.
• καλεί τους/τις μαθητές/-τριες να χωριστούν σε ομάδες τριών - τεσσάρων ατόμων (μικτών ικανοτήτων) για όλο το πρόγραμμα των 7 εργαστηρίων. Θα αξιοποιηθεί η στρατηγική Σκέψου-συνεργάσου-μοιράσου (think-pair-share). Οι μαθητές/-τριες (σκέψου-think) θα κρατούν ατομικές σημειώσεις με την πορεία της έρευνας, ερευνητικά ερωτήματα, υποθέσεις, αποτελέσματα διερεύνησης κλπ. τα οποία θα συμπληρώσουν το ατομικό τους portfolio. Όλα τα μέλη της ομάδας θα είναι υπεύθυνα για την εργασία της ομάδας και υιοθετούν συγκεκριμένους ρόλους (βλ. Παράρτημα). Οι ομάδες θα συζητούν-αλληλεπιδρούν (συνεργάσου-pair) και στη συνέχεια θα ανακοινώνουν τα ευρήματά τους στην ολομέλεια (μοιράσου- share), ενώ ο εκπαιδευτικός θα «κρατάει σημειώσεις ψηφιακά» (βλ. Παράρτημα, Οδηγός για τον Πίνακα Σημειώσεων ολομέλειας) που θα προβάλλονται στην ολομέλεια (π.χ. με χρήση Padlet). Επισημαίνεται η σημασία της τεκμηρίωσης στην έρευνα.
• θέτει στον ψηφιακό Πίνακα Σημειώσεων τα υποστηρικτικά ερωτήματα: Τι είναι η ΤΝ; Γνωρίζετε, έχετε χρησιμοποιήσει κάποια εφαρμογή της; Οι μαθητές/-τριες αρχικά σκέφτονται ατομικά, κρατούν σημειώσεις, στη συνέχεια συνεργάζονται στην ομάδα τους, καταθέτουν απόψεις, βιώματα, επιχειρήματα, συζητούν, συνεργάζονται, αλληλεπιδρούν.
• Οι ομάδες παρουσιάζουν στην ολομέλεια τις αρχικές γνώσεις, αναπαραστάσεις τους. Ο/Η εκπαιδευτικός σημειώνει στον Πίνακα σημειώσεων τις απαντήσεις των ομάδων, θα αξιοποιηθούν σε μεταγενέστερο εργαστήριο για σύγκριση με τα αποτελέσματα της διερεύνησης. Λανθασμένες προτάσεις, παρανοήσεις δε διορθώνονται. Με βάση τις αναπαραστάσεις που έχουν διατυπωθεί, οι μαθητές/-τριες παροτρύνονται να θέσουν ερευνητικά ερωτήματα. Π.χ. Τι είναι η ΤΝ; Πώς επηρεάζει την καθημερινότητά μας; Πώς λειτουργεί; Πώς λειτουργούν συγκεκριμένες εφαρμογές ΤΝ που αναφέρθηκαν από τους μαθητές/τριες;
• Γίνεται η σύνοψη του εργαστηρίου
Δομή προγράμματος: