Συνοπτική Περιγραφή

Το πρόγραμμα έχει σκοπό να ενεργοποιήσει κάθε μαθητή και μαθήτρια, ώστε να μιλήσει για τα στοιχεία που συνθέτουν την ταυτότητά του, αξιοποιώντας τη μέθοδο της βιογραφικής προσέγγισης (recit de vie). Με τον αναστοχασμό οι εκπαιδευόμενοι/ες θα γνωρίσουν καλύτερα τον εαυτό τους και τους άλλους, εστιάζοντας στις ομοιότητες και στις διαφορές. Έτσι, θα ενισχυθεί η αυτοεκτίμηση, ο σεβασμός προς τους άλλους και η αποδοχή της διαφορετικότητας.

Χαρακτηριστικά

Αριθμός Διδακτικών Ωρών:
Εφαρμόζεται διαδικτυακά:
Ναι

Βαθμίδες:
ΣΤ' Δημοτικού

Δομή προγράμματος:
Δομή
Υλικό προγράμματος:
Υλικό Εργαστηρίων

Αριθμός Εργαστηρίων:
7

Τίτλοι επιμέρους Εργαστηρίων:
1. Ας συστηθούμε
Το 1ο εργαστήριο στοχεύει στην προσωπική ενδυνάμωση και στην καλλιέργεια του σεβασμού για τους άλλους.

Προσδοκώμενα μαθησιακά αποτελέσματα
Οι μαθητές και οι μαθήτριες θα είναι σε θέση:
• Να επικοινωνούν με τον προφορικό λόγο μέσω αφηγήσεων, έκφρασης συναισθημάτων, ανταλλαγής πληροφοριών.
• Να συνεργάζονται, συζητώντας σε ομάδες.

Δραστηριότητες – (ενδεικτικές)
1. Παιχνίδι γνωριμίας - συστηνόμαστε, λέγοντας ένα επίθετο που μας προσδιορίζει και το αγαπημένο μας χρώμα. (10΄)
2. Εστιάζουμε στα συναισθήματά μας. Αρχίζουμε τις προτάσεις μας με φράσεις όπως: με θύμωσε ..., με φόβισε …, με έκανε να γελάσω ..., ένιωσα ανία ... Δίνουμε τον λόγο διαδοχικά σε όλους/ες και ζητούμε ο/η επόμενος/η να αρχίσει με αυτό το συναίσθημα στο οποίο τελείωσε ο/η προηγούμενος/η. (10΄)
3. Χωριζόμαστε σε ομάδες και βρίσκουμε τα κοινά μας σημεία: μήπως όλοι/ες φοβόμαστε το αυριανό διαγώνισμα; Μήπως όλοι/ες γελάσαμε με την ίδια σειρά κινούμενων σχεδίων που είδαμε; Παρουσιάζουμε τα πορίσματά μας στην Ολομέλεια. (20΄)
4. Διαθέτουμε 3΄ για να σκεφτούμε τι μάθαμε ως τώρα για τους συμμαθητές μας.
2. Οι σημαντικοί άλλοι
Στοχεύοντας στις δεξιότητες της κοινωνικής ζωής, το 2ο εργαστήριο καλλιεργεί κυρίως την επίγνωση του εαυτού και την ενσυναίσθηση.

Προσδοκώμενα μαθησιακά αποτελέσματα
Οι μαθητές και οι μαθήτριες θα είναι σε θέση:
• Να επικοινωνούν μέσω της περιγραφής και της αφήγησης.
• Να καλλιεργήσουν κριτική σκέψη, διακρίνοντας ανάγκες, αναλύοντας και ερμηνεύοντας δεδομένα.
• Να αναπτύξουν συστημική σχέση, καταγράφοντας τα άτομα που αποτελούν τους σημαντικούς άλλους.

Δραστηριότητες – (ενδεικτικές)
1. Συστήνουμε προφορικά τους σημαντικούς άλλους. Λέμε λίγα λόγια για καθέναν/μία από αυτούς/ές (τους /τις περιγράφουμε εξωτερικά, μιλάμε για τον χαρακτήρα τους). (15΄)
2. Γράφουμε και αφηγούμαστε σύντομα ένα περιστατικό που έχουμε ζήσει με κάποιον από τους σημαντικούς άλλους και το οποίο θεωρούμε ότι ήταν ξεχωριστό. (15΄)
3. Διαθέτουμε 3΄ για να σκεφτούμε τι μάθαμε για τους συμμαθητές και τις συμμαθήτριές μας.



3. Μια φωτογραφία αφηγείται
Οι φωτογραφίες είναι μνήμη και υπενθυμίζουν σε όλους/ες μας σημαντικές στιγμές και σημαντικά πρόσωπα, που διαμόρφωσαν την ταυτότητά μας.

Προσδοκώμενα μαθησιακά αποτελέσματα
Οι μαθητές και οι μαθήτριες θα είναι σε θέση:
• Να επικοινωνούν μέσω της περιγραφής και της αφήγησης.
• Να καλλιεργήσουν κριτική σκέψη, αναλύοντας και ερμηνεύοντας δεδομένα.
• Να αναπτύξουν τη δημιουργικότητά τους, αυτοσχεδιάζοντας.
• Να συνεργάζονται, δημιουργώντας ομαδικά και συζητώντας σε ομάδες.

Δραστηριότητες – (ενδεικτικές)
1. Δημιουργούμε στο πάτωμα της σχολικής αίθουσας ένα ψηφιδωτό ή ένα κολλάζ από φωτογραφίες των αγαπημένων μας προσώπων. (5΄)
2. Χωριζόμαστε σε ομάδες. Κάθε ομάδα διαλέγει μία φωτογραφία (όχι από τις φωτογραφίες των μελών της). Παρατηρούμε προσεκτικά τη φωτογραφία που διαλέξαμε συζητούμε γι’ αυτήν. (20΄)
3. Κρατάμε σημειώσεις και κάθε ομάδα παρουσιάζει προφορικά στην Ολομέλεια (ή, εάν δεν επαρκεί ο χρόνος, ανεβάζει στον τοίχο της e-me) την ιστορία που αφηγείται η φωτογραφία. (15’)


4. Η μικρή ιστορία μέσα στη ... μεγάλη
Από τον εαυτό μας και την οικογένειά μας ανοιγόμαστε στον κόσμο. Στο πλαίσιο των δεξιοτήτων της κοινωνικής ζωής, εκτός από την αυτομέριμνα και τον σεβασμό προς τους άλλους, αναπτύσσεται και η επίγνωση της συμμετοχής και της πολιτειότητας.

Προσδοκώμενα μαθησιακά αποτελέσματα
Οι μαθητές και οι μαθήτριες θα είναι σε θέση:
• Να επικοινωνούν μέσω της αφήγησης.
• Να καλλιεργήσουν κριτική σκέψη, αναλύοντας και ερμηνεύοντας δεδομένα.
• Να χρησιμοποιούν πληροφορίες, κάνοντας χρήση ψηφιακού εργαλείου.

Δραστηριότητες – (ενδεικτικές)
1. Γράφουμε την ιστορία μας σε τρεις στήλες: στην
πρώτη η ημερομηνία ή η χρονιά, στη δεύτερη η δική μας
ιστορία και στην τρίτη η «μεγάλη» ιστορία. (15΄)
2. Διαθέτουμε 3΄ για να σκεφτούμε τον εαυτό μας και την ιστορία μας ως μέρος της ιστορίας του κόσμου.


5 Πες το μ' ένα τραγούδι
Σε σχέση με τις δεξιότητες της κοινωνικής ζωής, το 5ο εργαστήριο στοχεύει στην καλλιέργεια της δημιουργικότητας και της κριτικής σκέψης (συναντώντας έτσι τις 4Cs δεξιότητες).

Προσδοκώμενα μαθησιακά αποτελέσματα
Οι μαθητές και οι μαθήτριες θα είναι σε θέση:
• Να επικοινωνούν μέσω της περιγραφής και της έκφρασης συναισθημάτων.
• Να καλλιεργήσουν τη δημιουργικότητα.
• Να συνεργάζονται, δημιουργώντας ομαδικά.
• Να αναπτύξουν συστημική σκέψη, συγκεντρώνοντας στοιχεία που συνθέτουν την ταυτότητα του ατόμου.
• Να μπορούν να χρησιμοποιούν πληροφορίες που βρήκαν με τη χρήση ψηφιακού εργαλείου.

Δραστηριότητες – (ενδεικτικές)
1. Στον τοίχο της e-me έχουμε εκ των προτέρων γράψει σε ανάρτηση τον τίτλο του αγαπημένου μας τραγουδιού. Γράφουμε, επίσης, δυο λόγια γι’ αυτό, εστιάζοντας σε στοιχεία, όπως τη μουσική, τους στίχους, τη διάθεση που μας δημιουργεί κ.α.
Δίνουμε τη δυνατότητα στους/στις συμμαθητές/τριές
μας να αναζητήσουν και να ακούσουν το τραγούδι, εάν
το επιθυμούν.
2. Στην τάξη, εξηγούμε προφορικά γιατί διαλέξαμε αυτό το τραγούδι. Τι σημαίνει για μας; Το έχουμε μήπως συνδέσει με κάποιο γεγονός της ζωής μας; (15΄)
3. Χωριζόμαστε σε ομάδες. Κάθε ομάδα επιλέγει το τραγούδι ενός μέλους της και το οπτικοποιεί σύμφωνα με τις υποδείξεις του. Διαπραγματευόμαστε το νόημα του τραγουδιού και τις επιλογές των εικόνων. Μπορούμε να ζωγραφίσουμε οι ίδιοι/ες τις εικόνες ή μπορούμε να τις βρούμε στο διαδίκτυο. Μπορούμε, επίσης, να χρησιμοποιήσουμε κάποια ψηφιακά εργαλεία οπτικοποίησης (π.χ., εργαλεία δημιουργίας συννεφόλεξων, ψηφιακών βιβλίων, αφίσας κ.λπ.). (25΄)
4. Διαθέτουμε 3΄ λεπτά για να σκεφτούμε τη σημασία που παίζει η μουσική στη δική μας ζωή.


6. Οι ήρωές μου από χαρτί
Το εργαστήριο βασίζεται στην αντίληψη ότι ο/η αναγνώστης/στρια, διαβάζοντας ένα λογοτεχνικό κείμενο, προσλαμβάνει τον ήρωα, τον αξιολογεί και τον αποδέχεται ή όχι, ανάλογα με το προσωπικό του πολιτισμικό και αξιακό σύστημα. Έτσι, ο ήρωας, που είναι ένα κατασκεύασμα από λέξεις μέχρι τη στιγμή της ανάγνωσης, μετά από αυτήν παίρνει σάρκα και οστά, καθώς ο/η αναγνώστης/στρια λαμβάνει, διαδοχικά ή εναλλακτικά, θέσεις ταύτισης, απόστασης, κριτικής ή απόρριψης, απολαμβάνοντας, γνωρίζοντας τον εαυτό του/της και διαμορφώνοντας την ταυτότητά του/της μέσα από αυτήν τη διαδικασία (γίνεται ο/η ίδιος/α ο ήρωας- πρωταγωνιστής της δικής του/της ζωής). Γι' αυτό. είναι σημαντικό οι μαθητές/τριες να μην περιγράψουν απλώς έναν λογοτεχνικό χαρακτήρα, αλλά να εξηγήσουν την προτίμησή τους, δίνοντας έναν προσωπικό τόνο στην αφήγησή τους.

Προσδοκώμενα μαθησιακά αποτελέσματα
Οι μαθητές και οι μαθήτριες θα είναι σε θέση:
• Να επικοινωνούν μέσω της περιγραφής και της έκφρασης συναισθημάτων.
• Να καλλιεργήσουν τη δημιουργικότητα μέσω θεατρικών παιχνιδιών.
• Να συνεργάζονται, δημιουργώντας ομαδικά.
• Να αναπτύξουν συστημική σκέψη, συγκεντρώνοντας στοιχεία που συνθέτουν την ταυτότητα του ατόμου.

Δραστηριότητες – (ενδεικτικές)
1. Επιλέγουμε έναν αγαπημένο λογοτεχνικό χαρακτήρα και τον συστήνουμε, σύντομα, στους/στις συμμαθητές/τριες μας θεωρώντας ότι αυτοί δεν έχουν διαβάσει το βιβλίο. Αποφασίζουμε ποιες λέξεις θα χρησιμοποιήσουμε, για να τον περιγράψουμε και προσπαθούμε να κάνουμε φανερό τον λόγο για τον οποίο τον διαλέξαμε (Μας θυμίζει κάτι που σχετίζεται με εμάς; Μας χάρισε το βιβλίο ο αγαπημένος μας ξάδελφος; Συνδέσαμε την ανάγνωση του βιβλίου με κάποιο σημαντικό γεγονός της ζωής μας;). (15΄)
2. Χωριζόμαστε σε ομάδες και παίζουμε το παιχνίδι της ανακριτικής καρέκλας. Κάθε ομάδα ετοιμάζει ερωτήσεις (15΄) και τις υποβάλλει στον/στη μαθητή/τρια που κάθεται στην ανακριτική καρέκλα. (15΄)


7. Βάζω στόχους και προχωρώ - Αξιολόγηση
Το τελευταίο εργαστήριο είναι αφιερωμένο στην αξιολόγηση του προγράμματος και στην αυτο- αξιολόγηση των μαθητών/τριών για τη συμμετοχή τους σε αυτό.

Προσδοκώμενα μαθησιακά αποτελέσματα
Οι μαθητές και οι μαθήτριες θα είναι σε θέση:
• Να αναπτύξουν κριτική σκέψη καταλήγοντας σε συμπεράσματα.
• Να αναπτύξουν συστημική σκέψη διαπιστώνοντας στοιχεία που συνθέτουν την ταυτότητα του ατόμου.

Δραστηριότητες – (ενδεικτικές)
1. Με συντομία (υπό μορφή bullets) καταγράφουμε ατομικά τις δραστηριότητες του προγράμματος που θεωρούμε σημαντικές και μας άρεσαν ιδιαιτέρως. (5΄)
2. Με συντομία (υπό μορφή bullets) καταγράφουμε όσα μάθαμε από το πρόγραμμα για τον εαυτό μας και για τους άλλους. (5΄)
3. Αξιολογούμε από το 1-3 τη δική μας συνεισφορά στο
πρόγραμμα. (5΄)




Υλικό Αξιολόγησης

1) Portofolio
2) Φύλλο περιγραφικής αυτο-Αξιολόγησης
Ε122_ΕΝ_ΣΥ_Υλικό Αξιολόγησης
Περιγραφή βασικού θεωρητικού πλαισίου υποστήριξης του προγράμματος:
Η ταυτότητα του ανθρώπου διαμορφώνεται από τον τόπο καταγωγής του, τη γλώσσα του, την ιστορία της οικογένειάς του, τον κοινωνικό του περίγυρο. Η προσωπικότητα κάθε ανθρώπου επηρεάζεται, επίσης, από τα βιβλία, τη μουσική, τις ταινίες, τα ιστορικά γεγονότα της εποχής του. Το πρόγραμμα έχει σκοπό να ενεργοποιήσει κάθε μαθητή και μαθήτρια, ώστε να μιλήσει για τα στοιχεία που συνθέτουν την ταυτότητά του, αξιοποιώντας τη μέθοδο της βιογραφικής προσέγγισης (recit de vie). Με τον αναστοχασμό οι εκπαιδευόμενοι θα γνωρίσουν καλύτερα τον εαυτό τους και τους άλλους, εστιάζοντας στις ομοιότητες και στις διαφορές. Έτσι, θα ενισχυθεί η αυτοεκτίμηση, ο σεβασμός προς τους άλλους και η αποδοχή της διαφορετικότητας.
Μοιράσου το