Περιγραφή βασικού θεωρητικού πλαισίου υποστήριξης του προγράμματος:
Σκοπός του προγράμματος είναι η εκπαίδευση των μαθητών/τριών σε θέματα που αφορούν την Οδική Ασφάλεια μέσα από το πρίσμα της κοινωνικής πολιτειότητας και ειδικότερα εντός του πλαισίου της τοπικής κοινότητας. Θα διερευνηθούν οι διαστάσεις της Οδικής Ασφάλειας με άξονα τον ενεργό πολίτη και τη συμβολή της σχολικής κοινότητας στην αυτό – προστασία και ευαισθητοποίηση στην Κυκλοφοριακή Αγωγή. Θα εξεταστούν η μετακίνηση από το σπίτι προς το σχολείο και ζητήματα τα οποία επηρεάζουν την καθημερινότητα των μελών της μαθητικής κοινότητας, με απώτερο στόχο την υποβολή των αποτελεσμάτων του προγράμματος στον τοπικό δήμο.
Μέσα από το πρόγραμμα οι μαθητές/τριες ακολουθώντας τα μονοπάτια της εμπειρικής και διερευνητικής μάθησης, θα συστηθούν μέσα από μια διαφορετική ματιά, θα εντοπίσουν και θα φωτογραφήσουν επικίνδυνα σημεία της καθημερινής τους διαδρομής από και προς το σχολείο, θα καταγράψουν τις παρατηρήσεις τους, θα πάρουν συνέντευξη από περίοικους της γειτονιάς, θα βιντεοσκοπήσουν, θα συντάξουν ένα κοινό έγγραφο, θα εκπροσωπήσουν το σχολείο στη δημοτική αρχή προκειμένου να κοινοποιήσουν τα ευρήματά τους και τέλος θα αξιολογήσουν και θα αξιολογηθούν.
Μέσα από το συγκεκριμένο εκπαιδευτικό πρόγραμμα των επτά εργαστηρίων επιδιώκεται οι μαθητές/τριες να:
εμπεδώσουν βασικές έννοιες της Οδικής Ασφάλειας
μυηθούν σε υγιείς συνήθειες, αντιλήψεις και στάσεις
προβληματιστούν
διαμορφώσουν κριτική σκέψη
καλλιεργήσουν τη λήψη απόφασης
εξασκήσουν την επίλυση προβλήματος
αναλάβουν πρωτοβουλίες για θέματα οδικής ασφάλειας
λάβουν εφόδια και κίνητρα ώστε να σχεδιάσουν δράσεις
ευαισθητοποιήσουν την εκπαιδευτική οικογένεια
ενεργοποιήσουν κατοίκους της γειτονιάς
δραστηριοποιηθούν σε θέματα της κοινότητας
συμμετέχουν σε θεσμούς
κατακτήσουν ιδιότητες του ενεργού πολίτη
προετοιμαστούν για το ρόλο του αυριανού πολίτη
συλλέξουν και να αναλύσουν δεδομένα
εμφυσήσουν την οδική συνείδηση και ευσυνειδησία
αναβαθμίσουν την ποιότητα ζωής της κοινότητας
αναπτύξουν στρατηγική σκέψη για την οδική ασφάλεια
ευχαριστηθούν τη διαδρομή… του προγράμματος
Προαπαιτούμενες γνώσεις:
Το πρόγραμμα απευθύνεται σε μαθητές/τριες οι οποίοι/ες έχουν εξοικειωθεί με την Κυκλοφοριακή Αγωγή και τις έννοιες της Οδικής Ασφάλειας. Κάτω από αυτό το πρίσμα δεν αφιερώνεται χρόνος για τη θεωρητική πλαισίωση. Ωστόσο, εάν κρίνεται απαραίτητο, ο/η συντονιστής/τρια εκπαιδευτικός έχει τη δυνατότητα να ανατρέξει στο εκπαιδευτικό υλικό/συνδέσεις, όπου γίνεται διασύνδεση με προτεινόμενους φορείς. Ανάλογα λοιπόν με τις ανάγκες του τμήματος μπορεί να αφιερωθεί επιπλέον χρόνος για βασικές έννοιες Κυκλοφοριακής Αγωγής – Οδικής Ασφάλειας. Το πρόγραμμα οργανώνεται με ενδεικτικές δραστηριότητες. Ο/Η εκπαιδευτικός μπορεί να επεκτείνει ή να περιορίσει κάποιες δραστηριότητες ανάλογα με τα ενδιαφέροντα των μαθητών/τριών, αξιοποιώντας τη διαθεματικότητα και διεπιστημονικότητα. Οι σύνδεσμοι και οι φορείς συνεργασίας προτείνονται για αυτόν τον σκοπό. Είναι σημαντικό ο/η συντονιστής/τρια εκπαιδευτικός να έχει μελετήσει και τα επτά εργαστήρια προτού ξεκινήσει, προκειμένου να οργανώσει καλύτερα τις δραστηριότητες.
Προσβασιμότητα:
Δεν υπάρχει ρητή αναφορά στη μέριμνα για την προσβασιμότητα του προγράμματος «Κυκλοφορώντας με ασφάλεια» για μαθητές με ειδικές ανάγκες. Ωστόσο, για να καταστεί το πρόγραμμα συμπεριληπτικό και προσβάσιμο σε όλη τη μαθητική κοινότητα, θα μπορούσαν να ληφθούν συγκεκριμένα μέτρα. Αρχικά, το εκπαιδευτικό υλικό πρέπει να προσαρμοστεί για μαθητές με αναπηρίες, όπως η δημιουργία εκδόσεων σε γραφή Braille για παιδιά με προβλήματα όρασης, ή η χρήση βίντεο με υπότιτλους και νοηματική γλώσσα για μαθητές με προβλήματα ακοής. Επίσης, η ενσωμάτωση διαδραστικών εργαλείων και η χρήση υποστηρικτικής τεχνολογίας, όπως tablets με προγράμματα οπτικής και ακουστικής υποβοήθησης, μπορεί να βοηθήσει στη βελτίωση της προσβασιμότητας. Τέλος, είναι σημαντική η συνεργασία με εξειδικευμένους εκπαιδευτικούς ειδικής αγωγής, ώστε να διασφαλιστεί ότι οι δραστηριότητες είναι κατάλληλες και εξατομικευμένες για τις ανάγκες κάθε μαθητή, ενθαρρύνοντας τη συμμετοχή και την ισότιμη ένταξη.
Δυνατότητα επέκτασης:
Εκδηλώσεις διάχυσης:
με δελτίο τύπου στη σχολική εφημερίδα,
στον τοπικό τύπο,
στην ιστοσελίδα του σχολείου,
στα email των γονέων/κηδεμόνων,
δημιουργία αφίσας (με τα ονόματα των μαθητών/τριών ή/και φωτογραφίες τους και τις δράσεις που υλοποίησαν),
κοινοποίηση στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης
προβολή της ταινίας στα υπόλοιπα τμήματα και συμπλήρωση ερωτηματολογίου αξιολόγησης (ψηφιακού) αμέσως μετά
διασύνδεση με άλλα σχολεία που υλοποιούν το πρόγραμμα
διοργάνωση Πανελλήνιου Συνεδρίου Καλών Πρακτικών του Προγράμματος Δεξιοτήτων.
Φορείς και άλλες συνεργασίες που θα εμπλουτίσουν το πρόγραμμα:
Ελληνική Αστυνομία
Δημοτική Αστυνομία
Πυροσβεστική
Τεχνική υπηρεσία του δήμου
Δημοτική αρχή/ αντιδήμαρχος παιδείας/τεχνική υπηρεσία Δήμου
ΕΚΑΒ, Τομέας Πρόληψης Ατυχημάτων Υπουργείο Υποδομών & Μεταφορών