ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΑ ΔΕΞΙΟΤΗΤΩΝ

Τα Εργαστήρια Δεξιοτήτων αποτελούν καινοτόμο, δυναμική, διδακτική, εκπαιδευτική δράση, η οποία συνίσταται στην προσθήκη νέων Θεματικών Ενοτήτων, με εστίαση στις δεξιότητες, στο υποχρεωτικό ωρολόγιο πρόγραμμα του Νηπιαγωγείου, του Δημοτικού και του Γυμνασίου, αξιοποιώντας σύγχρονες και καινοτόμες μεθόδους μάθησης. Βασική αρχή των Εργαστηρίων Δεξιοτήτων είναι ο συνδυασμός του γνωστικού πεδίου των Προγραμμάτων Σπουδών με την ανάπτυξη βασικών ικανοτήτων των μαθητών/-τριών, με σκοπό τη διάπλασή τους σε ελεύθερους/-ες και υπεύθυνους/-ες πολίτες, στα συμφραζόμενα της σύγχρονης ελληνικής και παγκόσμιας πραγματικότητας. Tα Εργαστήρια Δεξιοτήτων, τα οποία στηρίζονται στην ομαδοσυνεργατική, δημιουργική και κριτικά αναστοχαζόμενη διδακτική μεθοδολογία, έχουν ως στόχο την καλλιέργεια τεσσάρων κύκλων δεξιοτήτων, οι οποίοι είναι: α. οι Δεξιότητες του 21ου αιώνα (4Cs-κριτική σκέψη, επικοινωνία, συνεργασία, δημιουργικότητα), β. οι Δεξιότητες ζωής, γ. οι Δεξιότητες της τεχνολογίας, της μηχανικής και της επιστήμης και δ. οι Δεξιότητες του νου.

Αναζήτηση με κριτήρια

Θάλα-SoS-α χωρίς πλαστικά

Μέσα από το πρόγραμμα καλλιέργειας δεξιοτήτων «Θάλα-SoS-α χωρίς πλαστικά»  οι μαθητές/-τριες επικεντρώνονται στο πλαστικό και τις επιπτώσεις των πλαστικών απορριμμάτων στο θαλάσσιο περιβάλλον. Εμβαθύνουν στο θέμα και αξιολογούν κριτικά τις καθημερινές τους ενέργειες, Ο στόχος είναι να υιοθετήσουν διορθωτικές συμπεριφορές, αποκτώντας θετική στάση σχετικά με τη μείωση των πλαστικών απορριμμάτων και αναγνωρίζοντας τις περιβαλλοντικές επιπτώσεις στη θαλάσσια ζωή. Ο σχεδιασμός των δραστηριοτήτων έγινε με στρατηγικές διδασκαλίας που αντιστοιχούν στον κοινωνικό εποικοδομισμό και τις κοινωνικοπολιτισμικές θεωρίες μάθησης. Εφαρμόζεται η καθοδηγούμενη ανακάλυψη, μέσω της οποίας η γνώση οικοδομείται από την εξαγωγή συμπερασμάτων και αρχών ως αποτέλεσμα εμπειριών για τη λύση ενός πραγματικού προβλήματος. Προωθείται η εργασία σε ομάδες για τη σύνθεση ενός κοινού έργου, βασισμένη στις κοινωνικοπολιτισμικές θεωρίες μάθησης, που επιτυγχάνεται μέσω της αλληλεπίδρασης των μαθητών/-τριών με το κοινωνικό τους περιβάλλον. Ο ρόλος του/της εκπαιδευτικού είναι καθοδηγητικός, υποστηρικτικός και συντονιστικός, και η διδακτική διαδικασία είναι μαθητοκεντρική.

Ένα βιβλίο γεννιέται

Σκοπός του προγράμματος καλλιέργειας δεξιοτήτων είναι οι μαθητές/τριες να συμμετάσχουν στη διαδικασία παραγωγής του δικού τους βιβλίου, αξιοποιώντας τις κλίσεις και τα ταλέντα τους, να διερευνήσουν τον κόσμο των βιβλίων, να αντλήσουν γνώση μέσα από την επαφή τους με επαγγελματίες του χώρου, να δημιουργήσουν εικονικούς εκδοτικούς οίκους, στο πλαίσιο των οποίων θα αναλάβουν τον ρόλο των επαγγελματιών στον χώρο του βιβλίου. Κατ’ αυτόν τον τρόπο, η σχολική γνώση συνδέεται με τον πραγματικό κόσμο, καλλιεργείται ο σεβασμός στο βιβλίο και οι μαθητές/τριες από παθητικοί αναγνώστες/στριες αναλαμβάνουν τον ενεργητικό ρόλο του δημιουργού. Στόχο επίσης αποτελεί η γνωριμία και ο πειραματισμός των μαθητών/τριών με ψηφιακά εργαλεία του web 2.0 για την καλλιέργεια δεξιοτήτων όπως η δημιουργικότητα, η πρωτοβουλία και η συνεργατικότητα και η ανακάλυψη εναλλακτικών μορφών βιβλίων, όπως είναι τα ηλεκτρονικά και τα ηχητικά βιβλία, ώστε να δημιουργήσουν τη δική τους ψηφιακή αφήγηση και να αξιοποιήσουν τα ψηφιακά μέσα, για να δημιουργήσουν έντυπα εικονογραφημένα βιβλία.

Φύλο και επάγγελμα: μια σχέση εξάρτησης και αδιόρατων στερεοτύπων

Σκοπός του προγράμματος καλλιέργειας δεξιοτήτων είναι η ευαισθητοποίηση των μαθητών/τριών σχετικά με το πώς τα έμφυλα στερεότυπα και οι κοινωνικές παραδοχές και προσδοκίες επηρεάζουν την αυτο-αντίληψη και την επιλογή επαγγέλματος, η αναγνώριση των έμφυλων στερεότυπων στα σχολικά βιβλία και στον επαγγελματικό χώρο, η ενημέρωση για την ισχύουσα κατάσταση στην Ελλάδα και τον κόσμο, η ενίσχυση μη στερεοτυπικών στάσεων και επαγγελματικών επιλογών, η καλλιέργεια θετικής αυτοδιάθεσης και η ανάληψη δράσης ενάντια στην έμφυλη ανισότητα στην οικογένεια και την εργασία. Οι δεξιότητες που καλλιεργούνται μέσω του προγράμματος είναι η καλλιέργεια δεξιοτήτων κοινωνικής ζωής, ψηφιακής μάθησης και τεχνολογίας, μάθησης, διαμεσολάβησης και κοινωνικής ενσυναίσθησης κ.ά.

Ενσυναίσθηση και αλληλεγγύη στους μετανάστες και στους πρόσφυγες

Σκοπός του προγράμματος είναι η γνωριμία των μαθητών/τριών με το εννοιολογικό περιεχόμενο του όρου μετανάστης και πρόσφυγας, η αναγνώριση των διαφόρων κατηγοριών των μεταναστών και των προσφύγων, καθώς και ο εντοπισμός των προβλημάτων που αυτοί οι άνθρωποι αντιμετωπίζουν. Επίσης, στη σκοποθεσία του προγράμματος εντάσσεται η καλλιέργεια του αλληλοσεβασμού απέναντι στους μετανάστες και τους πρόσφυγες και ευρύτερα η κατά το δυνατό πιο ομαλή και άμεση συμπερίληψη των συγκεκριμένων ανθρώπων στο κοινωνικό σύνολο. Ειδικότερα, όσον αφορά στα παιδιά μεταναστευτικής ή προσφυγικής προέλευσης βασική επιδίωξη αποτελεί η συμπερίληψή τους στην εκπαιδευτική και μαθησιακή διαδικασία. Παράλληλα, το παρόν πρόγραμμα αποσκοπεί στην όξυνση της κριτικής σκέψης του/της μαθητή/τριας ως προς το φαινόμενο της μετανάστευσης και της προσφυγιάς, καθώς και στην ενεργοποίηση και ευαισθητοποίησή τους στην κατεύθυνση της υπεράσπισης και ενίσχυσης των μεταναστών και των προσφύγων.

Μαγειρεύοντας στην Ήπειρο, 100.000 χρόνια

Το πρόγραμμα καλλιέργειας δεξιοτήτων με τίτλο «Μαγειρεύοντας στην Ήπειρο, 100.000 χρόνια» επιδιώκει την ανάπτυξη δεξιοτήτων όπως η δημιουργικότητα, η συνεργασία, η επικοινωνία και η κριτική σκέψη των μαθητών/τριών. Στη βάση των παραπάνω, συμβάλει στην εξοικείωσή τους με τους τρόπους απόκτησης και παραγωγής διατροφικών πόρων, με τα βασικά τρόφιμα καθημερινής κατανάλωσης, με τις ειδικές γεύσεις και τα φυτά που συνδέονται με τη μαγειρική, με συγκεκριμένα προϊόντα για τα οποία ήταν στην αρχαιότητα φημισμένη η περιοχή της Ηπείρου, με τους χώρους και τις συνήθειες εστίασης, καθώς και με τα σκεύη και τα αντικείμενα που σχετίζονται με τη διατροφή. Μέσω της αναγνώρισης ειδών διατροφής (όσπρια, δημητριακά, μπαχαρικά, είδη καφέ κλπ.), συνηθειών και της επαφής με αντίγραφα οστών, μαγειρικών ή τελετουργικών σκευών και αντικειμένων στον χώρο της Ηπείρου από την παλαιολιθική εποχή και την αρχαιότητα έως και τη βυζαντινή εποχή και τους οθωμανικούς χρόνους, ενισχύεται η βιωματική και πολυαισθητηριακή μάθηση των μαθητών/τριων, και η ευαισθητοποίησή τους σε θέματα άυλης πολιτισμικής κληρονομιάς και αρχαιολογίας.

 

Είσαι (στα) Μέσα;

Με αφετηρία ένα διαδικτυακό κουίζ γίνεται συζήτηση στην τάξη και αναπτύσσονται δραστηριότητες που έχουν στόχο την κατάκτηση βασικών γνώσεων και την καλλιέργεια ψηφιακών δεξιοτήτων και κριτικής προσέγγισης των Μέσων Μαζικής Ενημέρωσης και Επικοινωνίας. Οι επιδιωκόμενες δεξιότητες είναι οι: Ψηφιακή επικοινωνία, Ψηφιακή συνεργασία, Ψηφιακή κριτική σκέψη, Ψηφιακή πολιτειότητα, Ασφαλής πλοήγηση στο διαδίκτυο, Προστασία από εξαρτητικές συμπεριφορές στις τεχνολογίες, Γραμματισμός στα Μέσα.

Lamp idea

Προγράμματα καλλιέργειας δεξιοτήτων για το Νηπιαγωγείο

fun fact 5

Προγράμματα καλλιέργειας δεξιοτήτων για το Δημοτικό

fun fact 4

Προγράμματα καλλιέργειας δεξιοτήτων για το Γυμνάσιο