ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΑ ΔΕΞΙΟΤΗΤΩΝ

Τα Εργαστήρια Δεξιοτήτων αποτελούν καινοτόμο, δυναμική, διδακτική, εκπαιδευτική δράση, η οποία συνίσταται στην προσθήκη νέων Θεματικών Ενοτήτων, με εστίαση στις δεξιότητες, στο υποχρεωτικό ωρολόγιο πρόγραμμα του Νηπιαγωγείου, του Δημοτικού και του Γυμνασίου, αξιοποιώντας σύγχρονες και καινοτόμες μεθόδους μάθησης. Βασική αρχή των Εργαστηρίων Δεξιοτήτων είναι ο συνδυασμός του γνωστικού πεδίου των Προγραμμάτων Σπουδών με την ανάπτυξη βασικών ικανοτήτων των μαθητών/-τριών, με σκοπό τη διάπλασή τους σε ελεύθερους/-ες και υπεύθυνους/-ες πολίτες, στα συμφραζόμενα της σύγχρονης ελληνικής και παγκόσμιας πραγματικότητας. Tα Εργαστήρια Δεξιοτήτων, τα οποία στηρίζονται στην ομαδοσυνεργατική, δημιουργική και κριτικά αναστοχαζόμενη διδακτική μεθοδολογία, έχουν ως στόχο την καλλιέργεια τεσσάρων κύκλων δεξιοτήτων, οι οποίοι είναι: α. οι Δεξιότητες του 21ου αιώνα (4Cs-κριτική σκέψη, επικοινωνία, συνεργασία, δημιουργικότητα), β. οι Δεξιότητες ζωής, γ. οι Δεξιότητες της τεχνολογίας, της μηχανικής και της επιστήμης και δ. οι Δεξιότητες του νου.

Αναζήτηση με κριτήρια

Καραβάνια χωρίς σύνορα: Αναζητώντας την πατρίδα της καρδιάς μας

Στο παρόν πρόγραμμα, οι μαθητές/-τριες του Νηπιαγωγείου υπό την καθοδήγηση του/της εκπαιδευτικού ενθαρρύνονται να εργαστούν σε ομάδες τεσσάρων (4) ή πέντε (5) μελών προκειμένου να επεξεργαστούν τις έννοιες των αναγκών, των δικαιωμάτων και της διαφορετικότητας. Και του πρόσφυγα Οι παραπάνω έννοιες προσεγγίζονται μέσα από ιστορίες και παραμύθια με κεντρικούς ήρωες άλλοτε ανθρώπους και άλλοτε ζώα. Οι μαθητές/-τριες καλούνται να διατυπώσουν τις απόψεις τους, να δημιουργήσουν έργα σχετικά με τις βασικές έννοιες που επεξεργάζονται και να τις μοιραστούν με άλλους μαθητές/-τριες από διαφορετικά σχολεία.Οι δεξιότητες που καλλιεργούνται αφορούν κυρίως δεξιότητες Μάθησης, Κοινωνικής Ζωής και Τεχνολογίας. Σε κάθε εργαστήριο εντάσσονται σχετικά ψηφιακά εργαλεία. Σκοπός των εργαστηρίων είναι η καλλιέργεια των ιδιοτήτων του ενεργού πολίτη του 21ου αιώνα. Να εισαχθούν στην έννοια της προσωπικής ευθύνης, μέσα από την προάσπιση των δικαιωμάτων. Να αναπτύξουν ενεργητική ενσυναίσθηση που θα αποτελέσει κινητήρια δύναμη για την προάσπιση των δικαιωμάτων. Οι μαθητές/τριες στο τέλος του προγράμματος αναμένεται:
• Να αναγνωρίζουν τα συναισθήματα και την οπτική των «άλλων».
• Να αναπτύξουν κοινωνικές δεξιότητες, δεξιότητες φιλίας και αλληλεγγύης.
• Να αναπτύξουν δεξιότητες ψηφιακής τεχνολογίας

Μέσα από τα μάτια του άλλου…

Σκοπός του συγκεκριμένου προγράμματος είναι οι μαθητές/τριες να κατανοούν τη συναισθηματική κατάσταση των άλλων προκειμένου να επικοινωνούν αποτελεσματικά. Αναπτύσσονται δεξιότητες Μάθησης, Κοινωνικής Ζωής και Ενσυναίσθησης και δεξιότητες του νου. Το πρόγραμμα αποτελείται από επτά (7) εργαστήρια, με συγκεκριμένη ακολουθία δραστηριοτήτων. Κάθε εργαστήριο έχει σχεδιαστεί να έχει διάρκεια μίας (1) διδακτικής ώρας. Για την υλοποίηση των εργαστηρίων είναι σημαντικό οι μαθητές/τριες να είναι εξοικειωμένοι σε επαρκή βαθμό με συνεργατικές μεθόδους μάθησης, καθώς πολλές δραστηριότητες είναι ομαδικές (προτείνεται οι ομάδες που σχηματίζονται να είναι μικτής ικανότητας και οι μαθητές/τριες να εναλλάσσονται). Ιδιαίτερη βαρύτητα δίνεται στην ανάπτυξη δεξιοτήτων επικοινωνίας και συνεργασίας μέσα στην τάξη (συμμετοχή στη συζήτηση, ανταλλαγή απόψεων και εμπειριών κ.ά.). Το Πρόγραμμα αυτό προσφέρεται για διασυνδέσεις με το γλωσσικό μάθημα (για παράδειγμα, Γλώσσα Ε΄ Δημοτικού, 6η ενότητα: Οι φίλοι μας τα ζώα) και την Κοινωνική και Πολιτική Αγωγή, όσο και γενικότερα με διαθεματικά σχέδια εργασίας που εκπονούνται με κεντρικό άξονα θέματα της κοινωνικής και συναισθηματικής ζωής των μαθητών/τριών. Οι μαθητές/τριες στο τέλος του προγράμματος αναμένεται:
• να εκτιμούν συναισθηματικές καταστάσεις και να εξάγουν συμπεράσματα.
• να επιλύουν προβλήματα στα πλαίσια ομάδας, στηριζόμενοι σε σενάρια από την πραγματική ζωή.
• να αναστοχάζονται σε δραστηριότητες που συμμετείχαν.

Εγώ και η κοινωνία

Οι μαθητές/τριες εργάζονται ομαδικά, διερευνούν πηγές για εύρεση σχετικών, με τα ζητήματα που διαπραγματεύονται, πληροφοριών και αναπτύσσουν βασικές δεξιότητες για τη μάθηση του 21ου αιώνα όπως: κριτική σκέψη, επικοινωνία και συνεργασία. Παράλληλα, αξιοποιούν κατάλληλα ψηφιακά εργαλεία για να αποτυπώσουν τα αποτελέσματα τους. Η συμμετοχή τους σε σχεδιασμένες δράσεις που τους δίνουν την δυνατότητα να αναλάβουν πρωτοβουλίες συμβάλλει στην ανάπτυξη της ενσυναίσθησης και στην κατανόηση της έννοιας του ενεργού πολίτη. Το πρόγραμμα αναπτύσσεται σε επτά (7) εργαστήρια που προτέινεται να υλοποιούνται σε εβδομαδιαία βάση. Κάθε εργαστήριο έχει διάρκεια μία (1) διδακτική ώρα και ακολουθεί συγκεκριμένη δομή με δραστηριότητες Εισαγωγής, Υλοποίησης και Αναστοχασμού ενώ υπάρχουν οδηγίες με προτεινόμενες δραστηριότητες ή και Φύλλα Εργασίας. Το 1ο Εργαστήριο είναι αρκετά σημαντικό για την ανάπτυξη συνοχής της ομάδας αλλά και για τον προσανατολισμό του ενδιαφέροντος των μαθητών/τριών σε ζητήματα που θα ασχοληθούν σε επόμενα εργαστήρια. Παρ’ όλο που αποτελούν μέλη μίας σταθερής ομάδας της τάξης, η ενασχόληση τους με το συγκεκριμένο πρόγραμμα τους δίνει την ευκαιρία να ανακαλύψουν στοιχεία της προσωπικότητάς τους και να γνωρίσουν καλύτερα τους/τις συμμαθητές/τριές τους.

Dirty Stories: Σκέφτομαι πριν το πετάξω!

Σκοπός του Προγράμματος είναι η ενημέρωση, ευαισθητοποίηση και η διαμόρφωση ενός νέου τρόπου σκέψης σχετικά με την κατανάλωση και διαχείριση των άχρηστων υλικών που θα διυλίζει την κατανάλωση με τελικό στόχο όχι την αύξηση της ανακύκλωσης αλλά τη μη παραγωγή αποβλήτων. Tα εργαστήρια ακολουθούν κατά βάση το βηματισμό Μαθαίνω-Σκέφτομαι-Δρω: αρχικά δίνεται η απαραίτητη πληροφορία για το θέμα επιλεγμένη για την ηλικία των παιδιών, ακολουθεί η επεξεργασία του θέματος μέσα από δραστηριότητες που απαιτούν κριτική σκέψη και δημιουργικότητα και κλείνουν με δράσεις που είτε μεταφέρουν το μήνυμα προς τα έξω μέσω έκφρασης και δημιουργίας είτε εξυπηρετούν στόχους για το κοινό καλό (μάθηση μέσω προσφοράς), ώστε να οι μαθητές/τριες να εξοικειωθούν με τη νοοτροπία να αποτελέσουν μέρος της λύσης του προβλήματος. Οι μαθητές/τριες στο τέλος του προγράμματος αναμένεται να:
• να αναγνωρίσουν τι είδους σκουπίδια παράγουμε, τα υλικά από τα οποία φτιάχνονται και τον κύκλο ζωής τους
• να εισαχθούν στην έννοια της Επιστήμης των Πολιτών μέσω της συλλογής στοιχείων και της κοινωνικής προσφοράς
• να αναλαμβάνουν πρωτοβουλίες για ευαισθητοποίηση.

Για το δάσος μαθαίνω, δρω και δημιουργώ

Βασική επιδίωξη του προτεινόμενου προγράμματος είναι η ευαισθητοποίηση των μαθητών για το δασικό οικοσύστημα και τα περιβαλλοντικά προβλήματα που το απειλούν, όπως τα απορρίμματα και οι δασικές πυρκαγιές. Μέσω συζητήσεων και δραστηριοτήτων στην τάξη, οι μαθητές/τριες εξερευνούν τις παροχές των δασών και την ανάγκη προστασίας τους. Περιλαμβάνεται επίσκεψη σε κοντινό δάσος, όπου οι μαθητές/τριες εντοπίζουν σημεία ανθρώπινης δραστηριότητας, συλλέγουν απορρίμματα και συμμετέχουν σε παιχνίδια που τους/τις βοηθούν να κατανοήσουν τις συνέπειες της καταστροφής των δασών. Στόχος είναι η ανάπτυξη περιβαλλοντικής συνείδησης και η ανάληψη δράσης για την προστασία των δασών, ενισχύοντας τη συνεργασία και την υπευθυνότητα των μαθητών/τριών προς το περιβάλλον. Οι μαθητές/τριες στο τέλος του προγράμματος αναμένεται:
• να έρθουν σε μια πρώτη επαφή με το δάσος και τη βιοποικιλότητά του,
• να αντιληφθούν την ανάγκη ατομικής και συλλογικής ανάληψης δράσης προς την κατεύθυνση αντιμετώπισης του προβλήματος της ρύπανσης του δάσους,
• να αναλογιστούν την προσωπική τους ευθύνη για την καλύτερη προστασία της φυσικής μας κληρονομιάς.

Υπεύθυνα παιδιά – Υπερασπιστές των ζώων

Βασικός σκοπός του προγράμματος είναι η ευαισθητοποίηση, η εκπαίδευση και η αλλαγή συμπεριφοράς των μαθητών/τριών σε θέματα που αφορούν τα δικαιώματα των ζώων. Οι επιμέρους στόχοι του προγράμματος είναι να ενημερωθούν οι μαθητές/τριες σχετικά με το πρόβλημα της υπερεκμετάλλευσης των ζώων από τους ανθρώπους και τις διαστάσεις που έχει λάβει στη σύγχρονη εποχή, να προβληματιστούν σχετικά με την υπερκατανάλωση και τον αντίκτυπό της στην ισορροπία των οικοσυστημάτων και της τροφικής αλυσίδας καθώς και να ευαισθητοποιηθούν απέναντι στα ζώα υιοθετώντας μια πιο συνειδητοποιημένη και υπεύθυνη στάση απέναντί τους και σε σχέση με όσα μας προσφέρουν.Οι μαθητές/τριες στο τέλος του προγράμματος αναμένεται:
• να είναι σε θέση να δημιουργούν ψηφιακούς εννοιολογικούς χάρτες
• να αντιληφθούν τη σχέση αλληλεξάρτησης μεταξύ ανθρώπου και ζώου
• να αναλαμβάνουν πρωτοβουλίες για ευαισθητοποίηση της μαθητικής κοινότητας.

Lamp idea

Προγράμματα καλλιέργειας δεξιοτήτων για το Νηπιαγωγείο

fun fact 5

Προγράμματα καλλιέργειας δεξιοτήτων για το Δημοτικό

fun fact 4

Προγράμματα καλλιέργειας δεξιοτήτων για το Γυμνάσιο