ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΑ ΔΕΞΙΟΤΗΤΩΝ

Τα Εργαστήρια Δεξιοτήτων αποτελούν καινοτόμο, δυναμική, διδακτική, εκπαιδευτική δράση, η οποία συνίσταται στην προσθήκη νέων Θεματικών Ενοτήτων, με εστίαση στις δεξιότητες, στο υποχρεωτικό ωρολόγιο πρόγραμμα του Νηπιαγωγείου, του Δημοτικού και του Γυμνασίου, αξιοποιώντας σύγχρονες και καινοτόμες μεθόδους μάθησης. Βασική αρχή των Εργαστηρίων Δεξιοτήτων είναι ο συνδυασμός του γνωστικού πεδίου των Προγραμμάτων Σπουδών με την ανάπτυξη βασικών ικανοτήτων των μαθητών/-τριών, με σκοπό τη διάπλασή τους σε ελεύθερους/-ες και υπεύθυνους/-ες πολίτες, στα συμφραζόμενα της σύγχρονης ελληνικής και παγκόσμιας πραγματικότητας. Tα Εργαστήρια Δεξιοτήτων, τα οποία στηρίζονται στην ομαδοσυνεργατική, δημιουργική και κριτικά αναστοχαζόμενη διδακτική μεθοδολογία, έχουν ως στόχο την καλλιέργεια τεσσάρων κύκλων δεξιοτήτων, οι οποίοι είναι: α. οι Δεξιότητες του 21ου αιώνα (4Cs-κριτική σκέψη, επικοινωνία, συνεργασία, δημιουργικότητα), β. οι Δεξιότητες ζωής, γ. οι Δεξιότητες της τεχνολογίας, της μηχανικής και της επιστήμης και δ. οι Δεξιότητες του νου.

Αναζήτηση με κριτήρια

Κυκλοφορώντας με ασφάλεια

Σκοπός του προγράμματος είναι η εκπαίδευση των μαθητών/τριών σε θέματα που αφορούν την Οδική Ασφάλεια μέσα από το πρίσμα της κοινωνικής πολιτειότητας και ειδικότερα εντός του πλαισίου της τοπικής κοινότητας. Θα διερευνηθούν οι διαστάσεις της Οδικής Ασφάλειας με άξονα τον ενεργό πολίτη και τη συμβολή της σχολικής κοινότητας στην αυτό – προστασία και ευαισθητοποίηση στην Κυκλοφοριακή Αγωγή. Θα εξεταστούν η μετακίνηση από το σπίτι προς το σχολείο και ζητήματα τα οποία επηρεάζουν την καθημερινότητα των μελών της μαθητικής κοινότητας, με απώτερο στόχο την υποβολή των αποτελεσμάτων του προγράμματος στον τοπικό δήμο.

Οι μαθητές/τριες επιδιώκεται να:

  • μυηθούν σε υγιείς συνήθειες, αντιλήψεις και στάσεις
  • προετοιμαστούν για το ρόλο του αυριανού πολίτη
  • εμφυσήσουν την οδική συνείδηση και ευσυνειδησία

Πράσινες τηγανητές ντομάτες και άλλα φρούτα

Μέσα από την διερευνητική – ανακαλυπτική μέθοδο και την ομαδοσυνεργατική διδασκαλία, οι μαθητές/τριες οδηγούνται στην υιοθέτηση και αλλαγή στάσεων και συμπεριφορών που σχετίζονται με τις καθημερινές διατροφικές τους συνήθειες. Βασικός σκοπός του συγκεκριμένου προγράμματος είναι η προάσπιση, η βελτίωση και η προαγωγή της σωματικής και ψυχικής υγείας των παιδιών, η ανάπτυξη και καλλιέργεια της κριτικής σκέψης και η αναβάθμιση του φυσικού και κοινωνικού περιβάλλοντός τους μέσα από τη βιωματική μάθηση. Μετά το τέλος του προγράμματος αναμένεται οι μαθητές/τριες όχι μόνο να αλλάξουνε στάση και συμπεριφορά απέναντι στις διατροφικές τους επιλογές αλλά και να υιοθετήσουν στην καθημερινότητα τους μια πιο υγιεινή προσέγγιση διατροφής εντάσσοντας τα λαχανικά και τα φρούτα στο δεκατιανό τους γεύμα. Θα πρέπει να Αντιμετωπίζουν με περισσότερη ωριμότητα και σκέψη το θέμα της καθημερινής διατροφής και της διατήρησης της υγείας ενώ παράλληλα να γίνει κατανοητό όχι μόνο από τους/τις ίδιους/ες αλλά και από το στενό οικογενειακό τους περιβάλλον ότι το θέμα της σωστής διατροφής αποτελεί την καλύτερη πρόληψη όχι μόνο για την παιδική παχυσαρκία αλλά και για τα δυσάρεστα αποτελέσματα που αυτή επιφέρει στα σημερινά παιδιά και στους αυριανούς ενήλικες.

Τεχνητή Νοημοσύνη

Το εκπαιδευτικό πρόγραμμα «Τεχνητή Νοημοσύνη (ΤΝ)» στοχεύει στην εξοικείωση μαθητών/-τριών Γυμνασίου με τις αρχές της ΤΝ, μέσω της μεθοδολογίας STEM και hands-on δραστηριοτήτων. Οι μαθητές/-τριες διερευνούν τις δυνατότητες και τα όρια της ΤΝ, αναπτύσσουν κριτική σκέψη και μαθαίνουν να αναγνωρίζουν τις εφαρμογές της στην καθημερινή ζωή, όπως στην ψυχαγωγία και την εκπαίδευση. Το πρόγραμμα ακολουθεί το διδακτικό μοντέλο των 5Ε (Engage, Explore, Explain, Elaborate, Evaluate), περιλαμβάνει επτά (7) εργαστήρια που εστιάζουν στην κατανόηση της ΤΝ, τη μηχανική μάθηση, την ηθική διάσταση και τη δημιουργία μοντέλων και υποστηρίζει τη μαθησιακή διαδικασία μέσω διαδραστικών εργαλείων και της στρατηγικής «Σκέψου-συνεργάσου-μοιράσου», ενισχύοντας την ομαδική εργασία και την αυτόνομη μάθηση. Στόχος είναι οι μαθητές/-τριες να είναι σε θέση να πειραματίζονται και να διερευνούν σύγχρονες εφαρμογές ΤΝ, μηχανικής μάθησης, να αντιμετωπίζουν κριτικά έξυπνους αλγόριθμους αλλά και να αναστοχάζονται σχετικά με τις συνέπειες των εφαρμογών ΤΝ.
Οι μαθητές/τριες στο τέλος του προγράμματος αναμένεται να:
• πειραματίζονται και να διερευνούν σύγχρονες εφαρμογές ΤΝ, μηχανικής μάθησης
• χειρίζονται στην πράξη (hands on), αντιμετωπίζουν κριτικά έξυπνους αλγόριθμους
• αναστοχάζονται σχετικά με τις συνέπειες των εφαρμογών ΤΝ

Με το Ποδήλατο στο Δρόμο με Ασφάλεια Κυκλοφορώ

Το ποσοστό των θανάτων από τροχαία ατυχήματα στην Ευρωπαϊκή Ένωση (EE) με θύματα ποδηλάτες/ισσες ήταν 8% το 2016 και τείνει να αυξάνει με αργό ρυθμό (European Commission, 2018). Σύμφωνα με τη σύμβαση της Βιέννης, τα ποδήλατα σε όλες τις χώρες της ΕΕ πρέπει να διαθέτουν βασικό εξοπλισμό ασφαλείας όπως αποτελεσματικά φρένα, κουδούνι και ανακλαστήρες. Σε ορισμένες επίσης χώρες της ΕΕ ισχύουν επιπλέον απαιτήσεις ασφαλείας για τους/τις ποδηλάτες/ισσες όπως κράνη, ανακλαστικά γιλέκα, παιδικά καθίσματα, ελάχιστο όριο ηλικίας για ποδηλασία στον δρόμο. Επιπλέον, το ποδήλατο αποτελεί δημοφιλές μέσο μετακίνησης των μαθητών/τριών, με τη συνοδεία ενήλικα, από την προσχολική ακόμη ηλικία. Το εκπαιδευτικό πρόγραμμα «Με το ποδήλατο στο δρόμο με ασφάλεια κυκλοφορώ» αποτελεί μία εισαγωγή των μαθητών/τριών στο θέμα της οδικής ασφάλειας με εστίαση στην ασφάλεια του/της ποδηλάτη/ισσας υπό το πρίσμα της ψηφιακής τεχνολογίας. Σε έναν κόσμο που εξαρτάται όλο και περισσότερο από τους υπολογιστές, η ανάπτυξη ψηφιακών δεξιοτήτων αποτελεί επιτακτική ανάγκη όλων των σύγχρονων εκπαιδευτικών περιβαλλόντων. Στο πρόγραμμα εφαρμόζεται η ομαδοσυνεργατική προσέγγιση. Χαρακτηρίζεται από ευελιξία, καθώς μπορεί να αξιοποιηθεί ολόκληρο ή τμηματικά. Μπορεί επίσης να προσαρμοστεί στα ενδιαφέροντα και στις κοινωνικοπολιτισμικές ιδιαιτερότητες της κάθε τάξης. Οι μαθητές/τριες στο τέλος του προγράμματος αναμένεται να:
• συνεργάζονται σε ομάδες για την εκτέλεση ενός κοινού σκοπού,
• χρησιμοποιούν εργαλεία για τη δημιουργία, επεξεργασία και συνδυασμό ψηφιακού περιεχομένου,
• καλλιεργήσουν την κριτική τους σκέψη.

Τα παιχνίδια των παιδιών: Χθες, Σήμερα, Αύριο

Το Πρόγραμμα Καλλιέργειας Δεξιοτήτων με τίτλο «Τα παιχνίδια των παιδιών: Χθες, Σήμερα, Αύριο» αξιοποιεί, στο πλαίσιο της μεθόδου «Out of Eden Learn», ρουτίνες σκέψης και εργαλεία διαπολιτισμικού διαλόγου. Έχει ως στόχο την καλλιέργεια των Δεξιοτήτων του Νου όπως η στρατηγική σκέψη, των Δεξιοτήτων Μάθησης όπως η κριτική και αναλυτική σκέψη, συνεργασία, επικοινωνία, δημιουργικότητα, των Δεξιοτήτων Ζωής όπως η διαμεσολάβηση, υπευθυνότητα, πολιτειότητα. Μέσω των έργων τέχνης του Ιδρύματος Λασκαρίδη που απεικονίζουν παιδιά, τα οποία παίζουν σε διαφορετικές ιστορικές περιόδους, επιχειρείται η καλλιέργεια των παραπάνω δεξιοτήτων, ενθαρρύνοντας τους/τις μαθητές/τριες: α) να προβούν στη σύγκριση των χώρων παιχνιδιού και των παιχνιδιών διαχρονικά στο πλαίσιο ενός νοητικού χάρτη «προβολής στη διαχρονικότητα», β) να εντοπίσουν τους χώρους παιχνιδιού μιας γειτονιάς, πραγματοποιώντας επίσκεψη σε μία παιδική χαρά, παρατηρώντας και προτείνοντας αλλαγές που μπορούν να γίνουν σε αυτή και γ) να οργανώσουν μια εκδήλωση/ έκθεση στην οποία θα παρουσιάσουν τον τρόπο που εργάστηκαν και τις προτάσεις τους για την παιδική χαρά του μέλλοντος και τα παιχνίδια της.

Μαθαίνω να Μαθαίνω: Μιλώ στον Εαυτό μου… και Ευστοχώ!

Στο παρόν πρόγραμμα καλλιέργειας δεξιοτήτων, οι μαθητές/τριες της Α’ Γυμνασίου, ενθαρρύνονται να παρακολουθήσουν την εκτέλεση του σουτ στο μπάσκετ μέσω ενσωματωμένων σε συννεφόλεξο βίντεο, να παρατηρήσουν προσεκτικά ώστε να εντοπίσουν τα σημεία-κλειδιά για την ορθή εκτέλεση της δεξιότητας, να διατυπώσουν αυτά τα σημεία-κλειδιά σε λέξεις-κλειδιά οι οποίες ακολούθως θα μετασχηματιστούν από τους/τις ίδιους/ες τους/τις μαθητές/τριες σε προσωπικό αφήγημα τεχνικής υπόδειξης, ενώ βασισμένοι σε αυτές τις λέξεις- κλειδιά, οι μαθητές/τριες, θα δημιουργήσουν την προσωπική τους κάρτα κριτηρίων ορθής εκτέλεσης. Στην βάση της κάρτας αυτής, θα επιδιώξουν να εξασκηθούν πρακτικά στο σουτ, βιντεοσκοπώντας την προσπάθειά τους την οποία θα αξιολογήσουν συγκρίνοντάς την με την επιδιωκόμενη μέσω του λογισμικού προσομοίωσης kinovea, θέτοντας εντέλει εφόσον χρειάζεται ο/η καθένας/μια μαθητής/τρια, τους νέους μαθησιακούς του/της στόχους, ώσπου να επιτευχθεί το επιθυμητό αποτέλεσμα. Βασικά προσδοκώμενα αποτελέσματα του προγράμματος αποτελούν η βελτίωση της ικανότητας οργάνωσης και προγραμματισμού της μελέτης τους στη μαθησιακή διαδικασία, η καλλιέργεια της ικανότητας θέσπισης στόχων και της αυτορρύθμισης της συμπεριφοράς, καθώς και η δυνατότητα αναστοχασμού και αξιολόγησης της προόδου τους.

Lamp idea

Προγράμματα καλλιέργειας δεξιοτήτων για το Νηπιαγωγείο

fun fact 5

Προγράμματα καλλιέργειας δεξιοτήτων για το Δημοτικό

fun fact 4

Προγράμματα καλλιέργειας δεξιοτήτων για το Γυμνάσιο