Ο κόσμος της εσωτερικής αρχιτεκτονικής και διακόσμησης με το Homestyler

Συνοπτική Περιγραφή

Μέσα από τη διερευνητική μάθηση και τον τεχνικό σχεδιασμό, οι μαθητές/τριες αναλαμβάνουν ρόλο ερευνητών και μηχανικών, σχεδιάζοντας και διακοσμώντας τα ψηφιακά τους υπνοδωμάτια. Το πρόγραμμα συνδυάζει τη διερευνητική προσέγγιση και τη φιλοσοφία του Problem-Based Learning, με έμφαση στη χρήση ψηφιακών εργαλείων όπως το Homestyler της Autodesk, ένα λογισμικό απεικόνισης 3D που μας επιτρέπει να βλέπουμε τα σχέδιά μας σαν να βρισκόμαστε με φυσική παρουσία στο δωμάτιο.Οι μαθητές/τριες αναπτύσσουν ψηφιακές δεξιότητες, μαθαίνουν να χρησιμοποιούν τρισδιάστατες απεικονίσεις και εξερευνούν τον κόσμο της εσωτερικής αρχιτεκτονικής. Σκοπός του συγκεκριμένου προγράμματος είναι η καλλιέργεια και η ανάδειξη των δεξιοτήτων μάθησης και ψηφιακής μάθησης, του 21ου αιώνα όπως είναι: η κριτική σκέψη, η δημιουργικότητα, η επικοινωνία και η συνεργασία των μαθητών και μαθητριών μεταξύ τους και με τον/την  εκπαιδευτικό, στο περιβάλλον της σχολικής τάξης όσο και στο σύγχρονο ψηφιακό περιβάλλον. Οι μαθητές/τριες στο τέλος του προγράμματος αναμένεται να:
• έχουν αποσαφηνίσει την έννοια της εργονομίας ενός δωματίου,
• αντιλαμβάνονται το ρόλο της λειτουργικότητας των επιλογών τους στο χώρο,
• είναι σε θέση να συντάσσουν οικονομικό προϋπολογισμό στο πλαίσιο της τελικής λύσης.

Χαρακτηριστικά

Αριθμός Διδακτικών Ωρών:
Εφαρμόζεται διαδικτυακά:
Ναι

Βαθμίδες:
Γ' Γυμνασίου

Δομή προγράμματος:
Ε153_ΔΚ_ΑΣ_Δομή
Υλικό προγράμματος:
E153_Υλικό Προγράμματος

Αριθμός Εργαστηρίων:
7

Τίτλοι επιμέρους Εργαστηρίων:
Ας γνωριστούμε με βάση τα χρώματα, τα υλικά, τις προτιμήσεις και το γούστο. Μαθαίνουμε το ψηφιακό σχεδιαστικό εργαλείο μοντελοποίησης 3D Homestyler
Oι μαθητές/τριες να είναι σε θέση:
• Να γνωριστούν μεταξύ τους με βάση τις προτιμήσεις τους στα χρώματα, τα υλικά, το προσωπικό στυλ και το γούστο.
• Να συνδιαλέγονται και να συναποφασίζουν για τις επιλογές της ομάδας τους.
• Να αποκτήσουν ικανότητα χρήσης της εφαρμογής του ψηφιακού σχεδιαστικού εργαλείου Homestyler σε επίπεδο λειτουργικοτήτων και βασικής ψηφιακής ικανότητας λειτουργίας του βασικού μενού επιλογών τους
• Ο/η εκπαιδευτικός εισάγει και πληροφορεί τους/τις μαθητές/τριες στη θεματική, στη στόχευση και τις έννοιες κλειδιά τους θέματος του προγράμματος των εργαστηρίων.
• Οι μαθητές/τριες συμπληρώνοντας το φύλλο εργασίας ταξινομούν, αρχικά, τα χρώματα που προτιμούν και τους αρέσουν, καθώς και τα υλικά.
• Ο/η εκπαιδευτικός με βάση τις προτιμήσεις τους, τους ταξινομεί στον πίνακα και ζητά την ομαδοποίηση τους σε ομάδες των δύο ανάλογα τις επιλογές τους στα χρώματα και τα υλικά και το στυλ διακόσμησης.
• Ο/η εκπαιδευτικός και οι μαθητές/τριες ακολουθούν ένα σύντομο φύλλο εργασίας βιωματικής εξάσκησης στις λειτουργικότητες του ψηφιακού σχεδιαστικού εργαλείου.
Βασικές διαστάσεις και εργονομία του δωματίου μας και αντικειμένων
Οι μαθητές/τριες να είναι σε θέση:
• Να αποκωδικοποιούν το δοσμένο σ’ αυτούς/αυτές από τον/την εκπαιδευτικό,
• πρόβλημα.Να αποκωδικοποιούν το εκάστοτε εργονομικό πρόβλημα.
• Να ερμηνεύουν τις προδιαγραφές μέσα από την περιγραφή του προβλήματος.
• Να αποσαφηνίσουν την έννοια της εργονομίας ενός δωματίου.
• Να παράγουν δύο τουλάχιστον κατόψεις πιθανών δωματίων τους.
• Ο/η εκπαιδευτικός θέτει το πρόβλημα της δημιουργίας προσωπικού δωματίου και οι μαθητές/τριες ερευνώντας τις βασικές προδιαγραφές διαστάσεων και της εργονομίας δημιουργούν δύο τουλάχιστον κατόψεις του πιθανού δωματίου τους.
Υλικά διακόσμησης (χρώματα, υλικά, στυλ)
Οι μαθητές/τριες να είναι σε θέση:
• Να επιλέγουν τα υλικά διακόσμησης σύμφωνα με τους κανόνες εσωτερικής διακόσμησης.
• Να διακοσμούν τα δύο πιθανά δωμάτια με υλικά προτίμησής τους μετά από δοκιμές και έρευνα.
• Διεξάγεται έρευνα για τα υλικά διακόσμησης για ότι αφορά τα χρώματα και τα υλικά και καταλήγουν μετά από συζήτηση στα πιθανά χρώματα και υλικά με τα οποία θα διακοσμήσουν εσωτερικά το δωμάτιό τους.
• Δοκιμάζουν μέσω του homestyler την εισαγωγή των υλικών διακόσμησης και βασικών στοιχείων του δωματίου.

Αισθητική- προσωπικό στυλ- γούστο
Οι μαθητές/τριες να είναι σε θέση:
• Να επιλέγουν τα υλικά διακόσμησης σύμφωνα με τους κανόνες εσωτερικής διακόσμησης.
• Να διακοσμούν τα δύο πιθανά δωμάτια με υλικά προτίμησής τους μετά από δοκιμές και έρευνα.
• Με βάση το προσωπικό στυλ και της αισθητικής του χώρου, επιλέγουν και εφαρμόζουν τα χρώματα, τα υλικά διακόσμησης και το βασικό εξοπλισμό του δωματίου.
Λειτουργικότητα
Οι μαθητές/τριες να είναι σε θέση:
• Να αντιληφθούν το ρόλο της λειτουργικότητας των επιλογών τους στο χώρο.
• Να τροποποιούν και να βελτιώνουν της κατασκευής του στη φιλοσοφία της λειτουργικότητας.
• Οι μαθητές/τριες συζητούν τόσο εντός των υποομάδων όσο και στην ολομέλεια για τη έννοια της λειτουργικότητας του δωματίου και πραγματοποιούν βελτιώσεις και τροποποιήσεις.
• Οι μαθητές/τριες καταγράφουν και δικαιολογούν τις αλλαγές στην κατασκευή σε σχέση με τις αρχικές προδιαγραφές και την επιλεγμένη κάτοψη.

Κόστος κατασκευής σύμφωνα με τις επιθυμίες, απαιτήσεις
Οι μαθητές/τριες να είναι σε θέση:
• Να συναποφασίζουν για την επικρατέστερη λύση-κάτοψη βάσει κριτηρίων και σύμφωνα με το βαθμό ικανοποίησης των προδιαγραφών.
• Να συντάσσουν οικονομικό προϋπολογισμό στο πλαίσιο της τελικής λύσης.
• Οι μαθητές/τριες συζητούν και καταλήγουν στην επικρατέστερη κάτοψη που ικανοποιεί τις προδιαγραφές που έθεσε ο/η εκπαιδευτικός στο πρόβλημα.
• Οι μαθητές/τριες πραγματοποιούν ένα βασικό οικονομικό προϋπολογισμό σύμφωνα με την τελική κατασκευή και τη διακόσμηση.
7. Ας αναστοχαστούμε τι πήγε καλά και τι όχι - Αξιολόγηση
Οι μαθητές/τριες να είναι σε θέση:
• Να παρουσιάζουν και να διαχέουν στην ολομέλεια την παραγόμενη κατασκευή τους.
• Να αναστοχάζονται επί των θετικών και αρνητικών εμπειριών μάθησης ώστε να μαθαίνουν καλύτερα.
• Να αξιολογούν βάσει κριτηρίων μια ομότιμη ομάδα με πίνακα διαβαθμισμένων κριτηρίων
• Να αυτοαξιολογούνται για την απόδοση και τη συνεισφορά τους στην ομάδα.
• Με το πέρας της κατασκευής του δωματίου και της διακόσμησής του, των παρουσιάσεων από τις ομάδες του δωματίου τους, αναστοχάζονται τι θα μπορούσε να γίνει καλύτερα ώστε να μάθουν περισσότερα πράγματα, με πιο εύκολο και δημιουργικό τρόπο.
• Για την αξιολόγησή τους, βάσει των προδιαγραφών, εφαρμόζεται η αξιολόγηση με διαβαθμισμένων κριτηρίων από τον/την εκπαιδευτικό.

Υλικό Αξιολόγησης

Η αξιολόγηση προτείνεται να υλοποιείται στη διάρκεια υλοποίησης των 7 εργαστηρίων μέσω των δραστηριοτήτων στο πλαίσιο του προγράμματος αλλά και ως τελική δραστηριότητα. Αναλυτικότερα, κάθε εργαστήριο περιλαμβάνει δραστηριότητες συζήτησης, συνεργασίας και αναστοχασμού αλλά και με το πέρας των παρουσιάσεων από τις ομάδες του δωματίου τους οι μαθητές και μαθήτριες θα αναστοχαστούν την πορεία τους, στο σύνολο των 7 επτά εργαστηρίων και θα συμπληρώσουν τα φύλλα αναστοχασμού-περιγραφικής αυτοαξιολόγησης. Θα τους ζητηθεί ν’ αναφέρουν τι τους δυσκόλεψε και τι όχι. Τι θα μπορούσε να γίνει καλύτερα ώστε να μάθουν περισσότερα πράγματα, με πιο εύκολο και δημιουργικό τρόπο. Τα παραδοτέα των μαθητών/τριών, προφορικά, γραπτά και ψηφιακά θα συμπεριλαμβάνονται στον φάκελό τους (portfolio) και θα συμβάλλουν στη αυτοαξιολόγησή τους, αναδεικνύοντας την αυτόνομη μάθηση και παρακολουθώντας την πορεία τους από μόνοι/ες τους.
Η αξιολόγησή γίνεται βάσει των προδιαγραφών που δόθηκαν από ομότιμους, με πίνακα διαβαθμισμένων κριτηρίων, δηλαδή, από μία άλλη ομάδα της τάξης και από τον/την εκπαιδευτικό.
Επιπρόσθετα, θα εφαρμοστεί η αυτοαξιολόγηση των μαθητών/τριων για την
απόδοση και συνεισφορά στην ομάδα τους.
E153_Υλικό Αξιολόγησης
Περιγραφή βασικού θεωρητικού πλαισίου υποστήριξης του προγράμματος:
Το πρόγραμμα ακολουθεί τη διερευνητική προσέγγιση με διερεύνηση και πειραματισμό, κατά την οποία οι μαθητές και οι μαθήτριες θα μπουν στη θέση των ερευνητών και των επαγγελματιών μηχανικών του χώρου της εσωτερικής αρχιτεκτονικής και διακόσμησης με σκοπό την οικοδόμηση της γνώσης, αυτόνομα σε μεγάλο βαθμό. Το πλαίσιο της διερευνητικής μάθησης, που προτείνουν οι Pedaste et al.(2015), περιλαμβάνει πέντε κύριες φάσεις, αυτές της εμπλοκής- προσανατολισμού, της εννοιολόγησης και αναγνώρισης της πρότερης γνώσης, της έρευνας, της ερμηνείας των αποτελεσμάτων και του αναστοχασμού-συζήτησης.
Επιπλέον της διερευνητικής μάθησης, συνολικά στο πρόγραμμα, θα αξιοποιηθεί η προσέγγιση του τεχνικού σχεδιασμού στο πλαίσιο της οποίας οι μαθητές και οι μαθήτριες θα ακολουθήσουν μεθόδους και διαδικασίες που προσομοιάζουν μ’ αυτές των μηχανικών, για τη λύση πραγματικών προβλημάτων. Το πλαίσιο του τεχνικού σχεδιασμού που προτείνει το Massachusetts Department of Education, (2016) περιλαμβάνει οκτώ φάσεις, τις εξής:
1. Προσδιορισμός ανάγκης,
2. Έρευνα της ανάγκης,
3. Ανάπτυξη πιθανών λύσεων,
4. Επιλογή της βέλτιστης πιθανής λύσης,
5. Κατασκευή πρωτοτύπου,
6. Έλεγχος και αξιολόγηση της λύσης,
7. Επικοινωνία της λύσης,
8. Επανασχεδιασμός.
Συνδυάζοντας λοιπόν τη διερευνητική προσέγγιση και την προσέγγιση του τεχνικού σχεδιασμού(στη φιλοσοφία του Problem-based Learning και της μεθόδου Project) και με εφόδια τη δημιουργικότητα και τη δημιουργική τους σκέψη αλλά και τα ελεύθερα ψηφιακά περιβάλλοντα και εργαλεία, οι μαθητές και οι μαθήτριες καλούνται να αναπτύξουν ψηφιακές δεξιότητες που είναι απαραίτητες στον 21ο αιώνα, μέσα από τη σχεδίαση και διακόσμηση ενός δωματίου με τις προσωπικές τους πινελιές με το ψηφιακό εργαλείο του Homestyler.
Προσβασιμότητα:
Το συγκεκριμένο πρόγραμμα μπορεί να είναι προσβάσιμο σε όλη τη μαθητική κοινότητα, εφόσον ληφθούν υπόψη οι διαφορετικές ανάγκες όλων των μαθητών/τριών. Σε ένα πρώτο επίπεδο, η πλατφόρμα Homestyler μπορεί να προσαρμοστεί ώστε να παρέχει τη δυνατότητα προσβασιμότητας σε μαθητές/τριας με αναπηρίες, μέσω υποστήριξης εργαλείων ανάγνωσης οθόνης για άτομα με προβλήματα όρασης και προσθήκης υπότιτλων σε όλα τα εκπαιδευτικά βίντεο. Δεύτερον, θα πρέπει να παρέχεται διαφοροποιημένη διδασκαλία, ώστε να καλύπτει τους/τις μαθητές/τριες με διαφορετικά μαθησιακά στυλ, χρησιμοποιώντας διάφορες μεθόδους, όπως γραφικά, βίντεο και πρακτική εξάσκηση. Επιπλέον, θα μπορούσαν να γίνουν προσαρμογές στις δραστηριότητες για μαθητές/τριες με κινητικές ή μαθησιακές δυσκολίες, προσφέροντας περισσότερη υποστήριξη και ευελιξία στις προθεσμίες. Τέλος, η χρήση απλής γλώσσας και η διασφάλιση ότι όλες οι οδηγίες είναι κατανοητές από όλους/ες τους μαθητές/τριες θα ενισχύσουν την προσβασιμότητα και τη συμμετοχή όλων.
Δυνατότητα επέκτασης:
Με την ολοκλήρωση της ψηφιακής σας κατασκευής - του υπνοδωματίου και της διακόσμησής του, κάθε ομάδα θα παρουσιάσει σύντομα, στην ολομέλεια το έργο της με παρουσίαση 10 διαφανειών. Επειδή η παρουσίαση απαιτεί χρόνο απ’ όλες τις ομάδες συνολικά, θα προγραμματιστεί εκδήλωση διάχυσης των αποτελεσμάτων του προγράμματος με προσκεκλημένους και τους γονείς των μαθητών/τριων, πάντα σύμφωνα με τα υγειονομικά πρωτόκολλα.
Το πρόγραμμα μπορεί εναλλακτικά να εφαρμοστεί και στη Β’ Τάξη Γυμνασίου, καθώς συνδέεται με το ΠΣ των παρακάτω μαθημάτων:
Τεχνολογία: Μέθοδος έρευνας με πειραματισμό.
Εικαστικά: Η διακόσμηση των εσωτερικών χώρων.
Πληροφορική: Αναζήτηση πληροφοριών στον Ιστό, Χρήσεις του Η/Υ στην καθημερινή ζωή.
Μαθηματικά: Εμβαδό επίπεδης επιφάνειας, μονάδες μέτρησής της, Γεωμετρικά στερεά, μέτρηση στερεών.
Γλώσσα: Οι νέες τεχνολογίες θ’ αλλάξουν την εκπαίδευση, Χτίζοντας την Ακρόπολη στην αρχαία Αθήνα.
Φυσική: Εμβαδό επιφάνειας, Όγκος.
Χημεία : Καταστάσεις των υλικών, φυσικές ιδιότητες Κείμενα: Προβλήματα της σύγχρονης ζωής
Μοιράσου το