Περιγραφή βασικού θεωρητικού πλαισίου υποστήριξης του προγράμματος:
Το πρόγραμμα στοχεύει να γνωρίσουν οι μαθητές έναν εναλλακτικό τρόπο διατροφής, που έχει θρησκευτικό υπόβαθρο, και να αποκτήσουν σχετικές δεξιότητες. Η νηστεία είναι μία πανάρχαια θεολογική/πολιτιστική πρακτική που απαντάται σε όλους τους πολιτισμούς και μπορεί να βοηθήσει τον άνθρωπο να αποκτήσει υγιεινές συνήθειες, ενώ συμβάλλει και στην ισορροπία του, αφού χαρακτηρίζεται από την εγκράτεια, τη λιτότητα και την αποφυγή των διατροφικών ακροτήτων. Ταυτόχρονα τον οδηγεί σε ενδοσκόπηση και καλύτερη γνωριμία με τον εαυτό του.
Ειδικότερα η νηστεία της Ορθόδοξης Εκκλησίας, που είναι και η πλέον διαδεδομένη στη χώρα μας, είναι σοφά μελετημένη. Είναι βασικά η αποχή από το κρέας και τα γαλακτοκομικά προϊόντα. Γίνεται κυρίως πριν τις μεγάλες γιορτές των Χριστουγέννων, του Πάσχα και της Κοίμησης της Θεοτόκου. Ταυτόχρονα δύο ημέρες την εβδομάδα την Τετάρτη και την Παρασκευή η Εκκλησία προτρέπει να γίνεται νηστεία.
Με το πρόγραμμα οι συμμετέχοντες θα ωφεληθούν πολλαπλά και θα αποκτήσουν ποιοτικές δεξιότητες. Θα γνωρίσουν μία παράδοση που είναι άρρηκτα συνδεδεμένη με μεσογειακούς τρόπους ζωής, θα δουν ότι σύγχρονες διατροφικές συνήθειες (π.χ. vegan διατροφή) συνδέονται με αρχαίες πρακτικές γνωστές στους ανθρώπους και, θα μάθουν να σέβονται τη φύση. Θα έχουν τη δυνατότητα να αποκτήσουν μία διατροφική συνήθεια που θα τους δώσει ποιότητα ζωής και θα τους κάνει να αισθάνονται υγιείς, αφού δε θα προσθέτουν στον οργανισμό τους κορεσμένα λίπη και άλλα βλαβερά συστατικά που προέρχονται από την κατανάλωση ζωικών τροφίμων. Τέλος θα μάθουν για μία θρησκευτική πρόταση που συνδέεται με παραδοσιακές διατροφικές συνήθειες.
Προσβασιμότητα:
Δεν υπάρχει συγκεκριμένη πρόβλεψη για την προσβασιμότητα όλων των μαθητών, συμπεριλαμβανομένων αυτών με ειδικές ανάγκες στο συγκεκριμένο πρόγραμμα. Για να εξασφαλιστεί η ισότιμη συμμετοχή όλων, θα μπορούσαν να ενσωματωθούν διαφοροποιήσεις στο υλικό και στις δραστηριότητες του προγράμματος. Ένα παράδειγμα είναι η παροχή πολυαισθητηριακού υλικού, όπως ηχητικά και οπτικά μέσα, ώστε να διευκολύνεται η πρόσβαση των μαθητών με μαθησιακές δυσκολίες ή αισθητηριακές αναπηρίες. Επίσης, η αξιοποίηση ψηφιακών εργαλείων με λειτουργίες προσβασιμότητας, όπως μετατροπή κειμένου σε ομιλία, θα ενίσχυε τη συμμετοχή όλων. Παράλληλα, θα ήταν χρήσιμο να δοθεί έμφαση στη διαφοροποίηση των ρόλων και των δραστηριοτήτων, προκειμένου να προσαρμοστούν στις ανάγκες και τις δεξιότητες κάθε μαθητή. Η συμβολή ειδικών στην ειδική αγωγή θα μπορούσε επίσης να υποστηρίξει τη δημιουργία ενός πραγματικά συμπεριληπτικού περιβάλλοντος.
Δυνατότητα επέκτασης:
Οι εκδηλώσεις διάχυσης μπορεί να περιλαμβάνουν ένα σεμινάριο που θα απευθύνεται σε όλη τη σχολική κοινότητα στην οποία ανήκει το εργαστήριο, αλλά και στην τοπική κοινωνία, στο οποίο τα μέλη του εργαστηρίου (διδάσκων/ουσα και μαθητές) θα αναλύσουν τη διατροφή στη νηστεία, τα οφέλη από αυτή, αλλά και τους κινδύνους από τις υπερβολές.
Τέλος στο σχολικό κήπο μπορεί να καλλιεργηθούν φυτά του μεσογειακού χώρου, τα οποία περιλαμβάνονται σε ένα πρόγραμμα διατροφής σε καιρό νηστείας.
Τα μέλη του εργαστηρίου μπορούν να συνεργαστούν με τις τοπικές θρησκευτικές αρχές ζητώντας στοιχεία για την πνευματική έννοια της νηστείας, με διατροφολογικά κέντρα που βρίσκονται σε δομές υγείας καθώς και με ειδικούς επαγγελματίες (π.χ. σεφ) που θα συνεισφέρουν με τις ειδικές γνώσεις τους στα ζητήματα διατροφής που σχετίζονται με τη νηστεία. Παράλληλα μπορούν να συμμετάσχουν στην παρασκευή φαγητού, που δίνεται από κοινωνικές δομές σε
αναξιοπαθούντες συμπολίτες.